Jag ska göra lite omvänt och koppla UR några Fibaro dimmermoduler då jag håller på och flyttar och vill använda dom i min nya bostad.
En elektriker har kopplat in dom och nu undrar hur jag ska kopplanur dom på rätt sätt.
Hall 1 har 2st trappkopplade strömbrytare där elektrikern kopplat modulen bakom lampan.
Dimmermodul
Brytare 1
Brytare 2
Hall 2 har en dimmermodul som styrs av två trappkopplade brytare där den ena brytaren är kron med den andra knappen kopplad till en annan dimmermodul.
Strömbrytare 1 med dimmermodul 1, trappkopplad
Strömbrytare 2 som har ena knappen trappkopplad med brytare 1 och dimmermodul 1 och andra knappen styr dimmermodul 2 som är på bild.
Mycket tacksam för guidning.
Koppla UR Fibaro dimmermoduler
bild 1diStefano wrote:Jag ska göra lite omvänt och koppla UR några Fibaro dimmermoduler då jag håller på och flyttar och vill använda dom i min nya bostad.
En elektriker har kopplat in dom och nu undrar hur jag ska kopplanur dom på rätt sätt.
Hall 1 har 2st trappkopplade strömbrytare där elektrikern kopplat modulen bakom lampan.
Dimmermodul
Brytare 1
Brytare 2
Hall 2 har en dimmermodul som styrs av två trappkopplade brytare där den ena brytaren är kron med den andra knappen kopplad till en annan dimmermodul.
Strömbrytare 1 med dimmermodul 1, trappkopplad
Strömbrytare 2 som har ena knappen trappkopplad med brytare 1 och dimmermodul 1 och andra knappen styr dimmermodul 2 som är på bild.
Mycket tacksam för guidning.
Vart tar orange tråd vägen?
Är det 3 bruna i kopplingsklämman?
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB
Tillhandahåller och monterar Z-wave produkter, främst Fibaro.
Svar dröjt då jag vara sporadiskt är i gamla huset.
Den orangea verkar vara en mellankoppling och går till en kopplingsplint i en andra lampa som styrs av samma brytare. Dom orangea vid respektive lampa övergår i kopplingsplintar till vit som går vidare till brytare.
Det är tre bruna i plinten.
Den orangea verkar vara en mellankoppling och går till en kopplingsplint i en andra lampa som styrs av samma brytare. Dom orangea vid respektive lampa övergår i kopplingsplintar till vit som går vidare till brytare.
såhär är tanken med kopplingen som din elektriker gjort om, detta är som det skall vara utan fibaro dimmern. Men tror du dig inte riktigt förstå eller klara av detta avråder jag dig starkt att ge dig in kopplingarna.diStefano wrote:Svar dröjt då jag vara sporadiskt är i gamla huset.
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB