Försöker göra min första scen men inte till det:
Projekt entré
1. Rörelsevakt utanför ytterdörren som är strömamsluten och har en Fibaro 2x1.5 puck (ID13) som skickar ON vid rörelse.
3. Ytterlampan, 220v, ska 30min efter solnedgång lysa med 30% som grund och dimras upp till 100% vid rörelse. Enbart lysa på rörelse efter 23.00. Övrig tid släckt. Fibaro dimmerpuck (ID10).
2. I trappräcket sitter 12v ledtejp som ska dimras upptill 70% vid rörelse, annars släckt. Ansluter en Fibaro dimmerpuck till denna (ID12) som har en dimbar transformator.
Vore mycket tacksam för hjälp med detta.
Hjälp med rörelsescen
Ok, jag specar lite närmare. Det mesta funkar förutom en sak som jag inte får till och det är i sista scenen.
Som ni ser så tänds utelampan till 30% 15min efter solnedgång.
Vid rörelse så dimras lampan upp till 100% och trappbelysningen tänds till 30%.
När rörelse är slut så släcks trappbelysningen och utelampan återgår till sina 30% i utgångsläget.
Utelampan släcks kl. 22.30 medan rörelse belysningen fortfarande ska tändas vid rörelse men jag vill då att när rörelse är slut så ska utelampan stängas av istället får att återgå till 30% efter kl. 22.30.
För det behöver jag någon OM-sats men vet inte hur jag kan få in den.
Rörelsevaktens inbyggda lux- och tidsstyrning används för att reglera när rörelse ska detekteras.
Så här ser mina scener ut:
Tänder utelampa 30% 15 min efter Solnedgång Släcker utelampa klockan 22.30 Vid rörelse tänds utelampa 100% och belysning trappräcke 30%: Rörelse slut dimrar ner utelampa till 30% och släcker belysning trappräcke:
Som ni ser så tänds utelampan till 30% 15min efter solnedgång.
Vid rörelse så dimras lampan upp till 100% och trappbelysningen tänds till 30%.
När rörelse är slut så släcks trappbelysningen och utelampan återgår till sina 30% i utgångsläget.
Utelampan släcks kl. 22.30 medan rörelse belysningen fortfarande ska tändas vid rörelse men jag vill då att när rörelse är slut så ska utelampan stängas av istället får att återgå till 30% efter kl. 22.30.
För det behöver jag någon OM-sats men vet inte hur jag kan få in den.
Rörelsevaktens inbyggda lux- och tidsstyrning används för att reglera när rörelse ska detekteras.
Så här ser mina scener ut:
Tänder utelampa 30% 15 min efter Solnedgång Släcker utelampa klockan 22.30 Vid rörelse tänds utelampa 100% och belysning trappräcke 30%: Rörelse slut dimrar ner utelampa till 30% och släcker belysning trappräcke:
Hej
det går att göra detta på 2 sätt. Antingen via LUA kodning (lite mer avancerat) eller via vanliga block scen men då måste du utnyttja variabel funktionen.
Så här gör du via "vanlig" block scen.
Skapa en variabel (natt), vid kl 22:30 sätter du den variabel till 1, vid soluppgång sätter du den till 0
Din rörelse scen kan då använda denna variabel, tex om variabel natt == 1 och rörelse == 1 tänd utelampa 100% och trappräcke 30%
Samma även då om rörelse == 0 och natt == 1 återgå till 30% på utelampa och släck trappräcke.
Hoppas du hängde med, annars hojtar du till.
Med vänlig hälsning, Jonny
det går att göra detta på 2 sätt. Antingen via LUA kodning (lite mer avancerat) eller via vanliga block scen men då måste du utnyttja variabel funktionen.
Så här gör du via "vanlig" block scen.
Skapa en variabel (natt), vid kl 22:30 sätter du den variabel till 1, vid soluppgång sätter du den till 0
Din rörelse scen kan då använda denna variabel, tex om variabel natt == 1 och rörelse == 1 tänd utelampa 100% och trappräcke 30%
Samma även då om rörelse == 0 och natt == 1 återgå till 30% på utelampa och släck trappräcke.
Hoppas du hängde med, annars hojtar du till.
Med vänlig hälsning, Jonny
Skapa en variabel under Paneler/Variabelpanel
Sen bygger du vidare på dina natt scener som startar vid rörelse och lägger till variabel värdet
typ så här...fyll på med dina värden.
Sen i din 22:30 scen så gör du så här
Sen motsvarande i din soluppgång scen (fast sätter natt till 0)Sen bygger du vidare på dina natt scener som startar vid rörelse och lägger till variabel värdet
typ så här...fyll på med dina värden.