HomeSeer 4 med HomeSeer SmartStick G8 Controller...

Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Detta bör karakteriseras som en riktigt ful bugg:

Jag har 8 gardiner som är motorstyrda. 7 Av dessa fungerar 100% som de skall, den sista klarar av tre av fyra kommandon.

Varje motor har en liten ESP32C6 modulkort som har en liten web server i sig. Web servern tillåter 4 kommandon: Open / Close / Status / My Position. My Position kan även fungerar som Stop kommando när gardinen rör på sig, men om gardinen står still så går motorn till en förlagrad position mellan Open och Close - en position som alltså är användardefinierad. Varje web server är upp kopplad på nätverket med IP, och varje motor har således en egen IP adress. Nice!

Man kan köra en web läsare som Firefox mot varje enskild motor, och man får då ett rätt enkelt gränssnitt för att styra varje gardinmotor. Men man kan också skicka kommandona med t.ex. cURL från valfri Linux eller liknande. Det är så jag gör i Home Assistant, definerat alla kommandona i configure.yaml - det fungerar utmärkt således. Alltså inget speciellt i sig,

Så kommer vi då till HomeSeer 4:

En gardin, sovrum innergardin (sovrummet har även en yttergardin), kan man alltså från HomeSeer styra "Open", "Close" och "Status" (Status gör vad den låter som, den returnerar vilken position gardinen ifråga står i: open, close eller då den anvädardefinierade "My Position"). MEN man kan inte skicka MyPosition till denna motor.

Varför?

Jo, just den motorn har IP 10.168.10.29, och kommandot man skickar är "http://10.168.10.29/myposition" - enkelt eller hur? Alla andra gardiner lirar 100% men inte denna. Av något skäl, som jag absolut inte förstår, så byts just detta kommando ut till "http://10.168.10.30/myposition" - vilket då råkar vara Sovrummets Yttergardin motor.

Jahapp men då är det väl jag som hackat snett någon stans - för varför skal HS4 byta ut .29 till .30? Drar igen en packet listener på pfSense och fångar således alla IP sändningar. Och ta mig f*n HS4 byter verkligen ut IP numret!!!!!!!

Hur testar man detta då? Jo jag gick in i DHCP och ändrade den statiska mappningen från .29 till .31, och vips så fungerar allt igen.
Byter således tillbaka till .29 i DHCP, och återigen, kan inte skicka myposition till rätt motor, eftersom .29 byts till .30 av HS4.

Detta övergår klart och tydligt mitt logiska sinne - varför i hela friden byta ut ett IP nummer och just bara för "myposition" men inte för Open/Close/Status...?

Om inte detta är en bugg så vet jag inte vad som är det............................. :?: :D
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

En vecka senare eller något, så har antalet utmaningar staplat sig på hög:
1) Styrning av gardinerna har jag redan nämnt - löst genom att använda /usr/bin/wget - det gick inte att få stabilt
2) Styrning av min argon radio 2 vid sängen gick inte riktigt med interna kommandon, lite som ovan - löest genom att anropa /usr/bin/wget
3) Energi databasen fungerar inte och har aldrig fungerat, något fel med något som dom inte kan isolerat
4) Att ta en backup med den inbyggada backup rutinen fungerar inte: "Cannot backup, not enough free space on drive" - den disken som servern har är på 50GB och 38GB är ledigt....
5) Kundservice är en udda grupp för de tycker att min installation med 19 Z-Wave devices, några sensorer osv är en mycket komplex installation som går utanför vad de supportar
6) Vid fråga om vilka Linux distros som dom supportar med noga specifikation om release osv så uteblir svar helt enkelt. Dom skyller gärna på hur man installerat, och att det inte är supportat.... Men dom vet inte ens vad det är installerat på så...
7) När man skapar Virtuella Devices, så har dom fipplat till det så beroende på något som dom inte vet, så kanske de inte fungerar och inte skappar triggerstart av andra event...
8) Om man inte har MyHS - deras remote assistant - aktiverat "så kan udda saker och stabilitetsproblem uppstå" -garv alltså, vilken planet lever de på

Så man kan sammanfatta det med att ja Z-Wave är synnerligen stabilt om man bortser från den enheten som plötsligt vart deletad. Men å andra sidan jag kör ju nya Z-Wave JS UI i en separat container (Proxmox helper script) och så stabil som denna version av driver för Z-Wave har det aldrig varit - bortsett från den deletade noden då såklart.

Just ikväll är jag tveksam till att fortsätta helt enkelt. HA har sina problem, som script som jag tycker är udda och knöligt - men HS4 är inte bättre faktiskt, visst scriptandet är enklare men det är inte stabilare. HA skickar updates hela tiden, HS4 är mer organiserat och gör inte update automagiskt utan användarens kontroll. Gränssnittet, GUI, på HA är vida överlägset HS4. Att göra en enklare till normalkomplicerad event är enklare i HA ärn HS4 - en j*vla massa klickande för att åstadkomma något som går på något klick med HA. Men skall man köra riktigt komplexa utvärderingar så javisst det går i HA men HS4 är överlägset på denna punkt. HS4 är inte för nybörjare helt enkelt. Och som sagt, inte supporterat egentligen på Linux verkar det som...

Får väl se hur detta går - men just nu funderar jag på att ta upp min HA server som jag faktiskt redan har installerat på ProxMox för att se om jag kan norpa över alla Z-Wave devices - kanske kan man köra båda parallellt? Det vore rätt ballt. Och då slipper jag problemen med gardinerna................ Och en hel del annat som backuper, energianvändande och ja det finns en hel del. Undrar hur Z-Wave på det sättet som just nu rullar skulle fungerar?
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

HomeSeer (4) är i praktiken utkastat. Det går inte att få fungerade på rimlig plattform, och HomeSeer själva vägrar tala om vad är en supportad Linux plattform.

Men inget ont som inte har något gott med sig, jag har ju installerat allt på ProxMox (som HomeSeer såklart inte stödjer), och Z-Wave på det sättet fungerar många gånger mera stabilt än när det installeras via Home Assistant och körs i en container inne i HA. Plus att jag har äntligen fått igång min LMS server igen, så hela mitt musikarkiv är uppe igen - tog bara två år eller något sådant :-(

Något som är kvar är någon form av lösning för mina rippade DVD skivor, någon server som kan presentera dom så jag kan casta dem till min projektor på något sätt. Förr eller senare blir det nog klart.
Post Reply