HomeSeer 4 med HomeSeer SmartStick G8 Controller...

Post Reply
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Jag har haft en del duster med Home Assistant som gjort mig både besviken och senast f*bannad innan en resa till USA. Så idag har jag beställt en HomeSeer SmartStick G8 Controller, och den kommer med en fri license av HS4 Standard. Poängen med just denna controller är att den skall fungera både med Home Assistant och HomeSeer 4. Det skall bli kul att se och undersöka om det under dessa 4 år som jag inte kört HomeSeer hänt något, och om jag kommer få allt att fungera i HomeSeer som jag fått igång under Home Assistant.

En sak är säker, det skall bli skönt att slippa allt YAML fil kodande. Och få en vettigare script motor då. Men vi får se - jag skall försöka vara öppen och ärlig i vad jag hittar helt enkelt.

Så Nu kör vi va eller va säger ni? :mrgreen:
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Första "teoretiska" bakslaget har kommit redan innan jag fått min nya USB sticka med 800 controllern: HomeSeer är på väg över till open source Z-Wave JS UI - vilket i min värld inte är direkt positivt - men det kanske har ändrat sig? Inga felvärden rapporteras? inga omstartsproblem? inga missade sensorer vid inkluderande av Aeotec? Det finns väldigt många fallgropar i open source versionen av Z-Wave. Men på den positiva sidan kanske man i längden kan hoppas att det blir bättre.

Tack och lov verkar man fortfarande kunna välja den hyperstabila HomeSeer versionen av Z-Wave och välja till ZWP (Z-Wave Plus som dom kallar pluginen).
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

En grej som kanske gör detta lite enklare, och samtidigt kanske lite en hint om hur mitt system kanske kommer bli när allt blir klart (right, blir man någonsin klar?):

Det finns en plugin till HomeSeer som ger tillgång till allt i Home Assistant, och det lär spegla mycket (men inte allt tydligt), så migrering till HomeSeer verkar bli enklare och stegvis - man kan ta det i det tempo man vill:

https://forums.homeseer.com/forum/hs4-p ... figuration
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

I väntan på min nya USB sticka för Z-Wave, som just nu befinner sig i Köpenhamn tydligen (tracking är bra...), så kan jag ge följande från min fru:

JA!

Vart hennes reaktion när jag råkade nämna att jag funderar på att flytta från Home Assistant till HomeSeer - så om det är något att gå efter?
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Jag vet inte riktigt vart det gått fel - men fel är det....

USPS som anlitades av Homeseer för att skicka USB stickan, dom har "skickat paketet" senast från Köpenhamn i början av månaden, men PostNord som skulle tagit emot paketet (jag har fått notis i postnord appen om att dom registrerat försändelsen....) för att skicka det vidare - ja PostNord har inte fått paketet. Så just nu sitter jag klämd mellan USPS och PostNord - ingen av dom har försändelsen. Yippi?
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Fortfarande ingen USB sticka från HomeSeer. Homeseer påstår att dom felanmält skickandet till "global post". Men sen har det varit mycket tyst....

Dags å ringa AmEx och ta tillbaka pengarna...

Å då blir det inget testande just nu i alla fall....
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Minor update: försändelse nr 2 kom just till tullen, och jag har nu betalat 301 kr i tull. Det är alltså som så att HomeSeer skickade en till USB controller till mig - den första vet ingen vart den är, den fastnade typ i Köpenhamn och sedan dess har ingen sett den. Den andra, den jag nu tullat, kom direkt från USA till Stockholm - inget Köpenhamn här inte...
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

För den som är nyfiken å intresserad så har jag nu alltså en G8 sticka, och numera faktiskt uppdaterad med senaste firmware vilket var ett krav. Det jag just nu håller på med är att installera en ProxMox setup att köra allt på, från pfSense till HomeSeer och Home Assistant. Det tar sig fram för varje dag, men ja Homeseer stödjer såklart inte direkt Linux (även om de har gamla instruktioner om hur man kan göra), och garanterat inte ProxMox.... Men skam den som ger sig...
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Vad ser du för fördelar med Homeseer Gen 8 jämfört med tex. Aeotec eller andra fabrikat.
Är det Long Range som är unikt, är det utmaningen eller är det något annat som är bra med den stickan?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Det är en av sakerna jag skall försöka reda ut.

Såhär är det: Min UZB sticka, som är gen 500, har problem med omstart i Home Assistant och Z-Wave JS. MEN samma sticka, i min gamla installation innan jag flyttade, fungerade 100% vid varje omstart. Så när folk på forumet för Home Assistant skyller alla mina problem på just min Z-Wave.ME UZB sticka som jag VET fungerar på HomeSeer så blir jag lite förvånad minst sagt. Så första delen blir att prova just om en gen 800 sticka verkligen är stabilare i Home Assistant Z-Wave JS UI. Förhoppningsvis är den det. Men om den inte är det.... Så blir Z-Wave JS UI helt ointressant då HomeSeer har två varianter av Z-Wave tillgängligt: Den "gamla" som verkar (enligt vissa poster på HomeSeers forum då) vara just stabilare och aldrig missa en sändning osv. Men så finns då även Z-Wave JS UI - dvs samma Z-Wave "drivrutin" som Home Assistant använder och "alla" förespråkar.......

Min förhoppning är att den nya stickan verkligen fungerar utan problem och att omstarter av Z-Wave JS UI verkligen fungerar varje gång utan hick-ups.

Men om den nu inte gör det, så kommer jag garanterat flytta allt till Home Seer old-z-wave-plug-in. Någon dag kommer man säkert migrera till det nya i alla fall...

Sedan har vi saker som hur man gör mera komplexa händelser, som är i mitt tycke mycket enklare i HomeSeer än vad det någonsin kan vara i Home Assitant... Men det är mera en personlig tyck och tryck. HomeSeer är verkligen inte något för nybörjare, det är så mycket mera komplexed att sätta upp, framförallt på Linux, och än mera så om man som jag väljer att köra det virtuellt. HomeSeer stödjer varesig Linux, och absolut inte virtuella servar (fast dom använder det själva....). HomeSeer är ju gammal Windows kodning så man är också beroende av Mono, en compilator om man så vill för just gammal Windows kod. Dessvärre utvecklas den inte riktigt längre även om det finns en låt oss kalla det open source version. Och det är inte direkt enkelt att veta allt detta om man inte vet vad man letar efter - och googläsande är bra, men det är beroende på att man väljer helt rätt sökord eller sökfras - blir lite hit&miss av det hela.

Det troliga, som jag misstänker kommer ske av lite olika skäl, är att jag kommer ha både en Home Assistant server och en HomeSeer server körandes i min ProxMox miljö. Detta för att det finns saker i Home Assistant som inte finns i HomeSeer - men det finns turligt nog en plugin som kopplar ihop dessa två hemautomatiseringsmiljör - och med virtuella maskiner kan man lätt skapa en eller flera.

Det som min ProxMox server innehåller just nu är:
1) pfSense - det är brandväggen för allt, jag kommer gå från en bare metal OPNsense brandvägg till en virtuell pfSense alltså
2) Home Assistant
3) HomeSeer
4) LMS - Lyrion Music Server, som kommer hantera all ljudmedia inkl radio osv fullt integrerat med HomeSeer eller Home Assistant beroende på osv
5) Ubuntu 24.04LTS clone install - alltså en fullt klar Ubuntu som jag klonar till ex när jag skapade ovanstående installationer
6) Container för ZigBee MQTT, Z-Wave JS UI MQTT (om det nu blir den lösningen) och Unifi controller

Det finns lite mera påtänkta saker om det behövs, som piHole DNS sink om jag orkar - men det finns rätt bra DNS stöd inne i pfSense och piHole använder Unbound som jag också har problem med i samband med DoT (DNS over TLS). Man kan lätt göra mycket, och gärna mer komplexet än nödvändigt...
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Ja, vi får hoppas att den nya HomSeer-stickan fungerar bättre.
Själv använder jag en Aeotec Z-stick Gen 5+ och den har aldrig krånglat vid omstart.
Den enda enhet som har krånglat var min RFXCOM för 433MHz. Men det var ett bra tag sedan, så det har de nog fixat i någon uppdatering.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Ja då är resultatet av ett av testerna framme:

Jag migrerade alltså från min Z-Wave.ME UZB-1 (serie 500) controller sticka till en HomeSeer G8 (800 serie) controller sticka. Migreringen fungerade nästan, alla enheter kom faktiskt med, men de gick bara delvis att kontrollera. Svårt att säga vad som inte fungerar, det kan lika gärna vara Z-Wave JS UI som inte vill vara med faktiskt. Och vid en omstart, kallstart av alltså hela servern (Raspberry pi4B 8GB med SSD på en USB disk) så händer ungefär samma sak, allt kommer alltså inte upp. Jag skriver ungefär, för det är inte identiskt, men det slutar i samma läge - allt är inte kontrollerbart.

Så jag har anslutit min Z-Wave.me UZB-1 sticka igen, och gjort restore till den igen så att säga, och nu är läget så att detta fipplande har sabbat en hel del enheter. Så jag får inte upp allt som det var.

Man kan säga såhär: Man skall aldrig försöka migrera samma config från en variant av controller till en annan typ/generation - det finns helt klart lägen som inte håller ihop. Jag var självklart medveten om detta, eftersom jag testat rätt många olika Z-Wave controllers/mjukvaror genom åren så jag är bränd skeptiker så att säga.

Så nu skall jag tillbringa helgen med att bygga upp allt från scratch (igen). Närmast står dock en träningsrunda på Zwift med cykel trainern, medans jag funderar på om jag skall bygga allt direkt i HomeSeer eller "bara" återskapa Home Assistant......

Som sagt, allt fungerar aldrig som jag tänkt :mrgreen:
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Ahh mitt-åt-eller något liknande...

Restore av backupen från min UZB till UZB har förstört databasen tydligen, för nu mappar alla enheter heeeeelt fel. Den switch som skall stänga av fönsterlampan vid utsikten, stänger numera av datorn. Yihaa!! :lol: :lol: :lol: :lol:
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Jag skulle rekommendera en låt av Sven-Ingvars från 1965...
Börja om från början
Börja om på nytt
Varför ska man sörja.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Bestämde mig för att bygga allt för HomeSeer men med Z-Wave JS UI mot alla odds, vilket har med supporten från HomeSeer att göra - de stödjer inte direkt den gamla modulen, så jag försöker en gång till - men denna gång med en "ren" Z-Wave JS UI installation och inte en "migrerade" från en gammal Z-Wave, som jag sedan då idag försökte migrera igen med känt resultat....

Snart alla lampor - bara resten kvar - haloweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen... :twisted:
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Hahahahahaha.....

Ja vet inte vad jag skall säga, men det tog mindre än 8 timmar innan en av noderna slutade att fungera. En nod som tidigare alltid har fungerat, men helt plötsligt får Z-Wave JS Ui (Plus som den kallas i HomeSeer) för sig att noden var död:

Code: Select all

Belysning Sovrum Bordslampa Lars: Failed setting value False for CC=37, EP=0, Property=targetValue: Node 10 does not support the Command Class Binary Switch! (ZW0302)
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Är Z-Wave-stickan monterad med en förlängningskabel?
Om den sitter direkt i Raspberryn så kan den störas av USB-3 porten som har en likvärdig frekvens.
Så rekommendationen är att använda en kort kabel (3-5 dm) till stickan.

När jag började med HomeAssistant så hade jag stickan monterad på en 90-graders USB-kontakt vilket funkade sådär.
Nu är stickorna (Z-Wave och ZigBee) monterade med 1 meters kablar högt uppe vid taket vilket också ger en bättre täckning i hus, garage och växthus.
Efter det montaget upphörde störningarna helt.
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Japp, jag såg alla som rekommenderade det när jag satte upp HA en gång i tiden, och om jag minns rätt hade jag det även på min f.d. HS3 installation. I vilket fall, både min nya Z-Wave och gamla Z-Wave sitter på förlängningskablar - och så gör även min ZigBee USB sticka även om den sitter i min gamla Rasp pi4B. Den nya Z-Wave (den gamla ligger numera i lagret av "bra att ha saker") sitter i min Qutom burk (8 nätverksportar, 1TB systemdisk mSATA med en Gen 10 i5 CPU och 32GB minne, plus en 4TB SATA SSD med all musik / filmer på) där allt samsas så att säga (ProxMox, pfSense, HomeSeer, Z-Wave JS UI, Zigbee, och sedan då containrar för lite saker som UniFi osv). Jag var faktiskt tveksam till om 32GB minne skulle räcka - hade gärna hittat en 8-portars maskin med mera CPU och 64GB minne då, men det fungerar bättre än väntat :-)
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

I vilket fall, jag använder fortfarande Z-Wave JS UI i en VM, tillsammans med G8 stickan då. Det finns helt klart spår av "döda" noder problem tidigare, där man skyller på varandra (dvs h/w vs s/w). Men jag hoppas och håller fingrarna att det var den enda noden som kommer att bråka, men ja annars är svaret faktiskt ganska enkelt: Gå tillbaka till den gamla USB stickan (Z-Wave.Me UZB-1 series 500 controller då) och gamla Z-Wave drivers. Då fungerar allt tydligen.... Men i vilket fall, just nu, peppar peppar, fungerar allt som det skall - men det tar tid för mig att bygga upp allt. Slet rätt mycket med att få gardinstyrningen på plats. Och sedan fick jag dit projektorn, men inte högtalarna (än, work in progress kan vi säga). Sedan måste jag då återskapa TOD resp Workday rutinen - komiskt nog har jag backuper från min HS3 liggandes fortfarande, så dessa script skall jag nog klara av att återanvända - "skall bara"....

I love this sh*t.....
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Nåja efter en udda dag, minst sagt, så har jag fått in alla Z-Wave enheter. HS4 tok kraschade en gång bara - notera att det var HS4 och inte Z-Wave JS UI! Det tog någon timme att få rätsida på.

Komiskt nog har jag inte skapat TOD rutinen, eller vilken veckodag det är - dvs mina två gamla centrala rutinerna som styrde mycket. Och det för att jag inte vet hur jag skall hantera vissa globala variabler. Nu kan man ju tycka att det borde ju inte vara något big-deal, det fanns i HS3 - men jag hittar inte riktigt motsatsen i HS4.... Så jag funderar och funderar hur jag skall lösa det nu....

Kvar är mina KEF högtalare, och sedan att sätta upp det sista i brandväggen, så kan jag flytta min burk till produktion (evnt innanför en extra brandvägg) och ansluta UniFi för att hålla koll på vem som är hemma typ.

Det går framåt, men ja jag snubblar som vanligt kanske vi kan sammanfatta det hela. Och någonstans i bakhuvudet så väntar jag på en riktigt stor fet smäll - har ju hänt många gånger tidigare, så när kommer den?
Post Reply