köpråd kontroller

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
matshj
Ny medlem
8

Hej!

Har ruttnat på att ha flera halvtaskiga system för loggning och automation så jag tänkte få ett gemensamt grepp om det.

Har följande krav/önskemål:
- Z wave +
- Nexa prylar
- 1 wire
- Möjlighet att göra egna plugins.

Good to have.
- Brytare, sensorer och brandvarnare som vårt hemlarm har, det går på 868mHz bandet. Är ett Powerlink larm.
- PT1000 temperatur sensor(alternativt något annat sätt att mäta temperaturer över 300 grader)

Går det att fixa och vilka moduler behöver jag?

Jag har i dag en Logger2020 som jag i princip bara använder för loggning av elförbrukning och för att ha koll på rökgastemperaturen(PT1000 sensor). Men jag har ett antal 1wire sensorer runt om i huset som jag inte orkat koppla in än.

Jag har en Telldus för automation, men den ligger mest i byrålådan pga bristande kvalité och räckvidd på Nexas prylar. Den kommer bara fram när vi ska på semester för att tända lite lampor då och då.

Belysningen i källaren är helt och hållet trådlös med Nexas grejer(fungerar hjälpligt men ska så småningom bytas ut mot zwave).
Videonisse
Ny medlem
10

Har ingen rekommendation men skall du ha kvar Nexa-prylar så behöver du en riktig extern antenn om det redan idag är problem med signalerna. Är ju inte Telldus fel och blir inte automatiskt bättre för ny kontroller. Kanske bättre att ta bort kravet o byta ut mot Zwave, då får du fler kontroller-alternativ.

Hittar du ingen som kan allt så är ju alltid OpenHab ett alternativ. Version 1 kräver en del meck. Kommande v2 skall bli mer användarvänlig men är nog inte stabil förrän om ca 1 år.
matshj
Ny medlem
8

Det blev en Vera Edge... Verkar stödja det mesta jag är ute efter och dessutom heter samma som min dotter... what could possibly go wrong then? ;)

Anledning till att jag ville ha stöd för nexa är just att jag kommer byta ut skräpet mot z wave allt eftersom jag har råd, men jag vill fortfarande ha möjlighet att styra de sakerna som är inom räckvidd för Veran.
The Cat
Medlem
10

matshj wrote:Det blev en Vera Edge... Verkar stödja det mesta jag är ute efter och dessutom heter samma som min dotter... what could possibly go wrong then? ;)

Anledning till att jag ville ha stöd för nexa är just att jag kommer byta ut skräpet mot z wave allt eftersom jag har råd, men jag vill fortfarande ha möjlighet att styra de sakerna som är inom räckvidd för Veran.
Coolt med en dotter som heter Edge. Trodde U2s gitarist var ensam om dett namn. :lol:
Post Reply