Solid State-reläer

Övrigt
Post Reply
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

När jag läste inläggen om att styra tex. motorvärmare via relä kom jag att tänka på Solid State-reläer som alternativ.
Ett Solid State-relä är ett helt elektroniskt relä utan rörliga delar. Fördelarna är ett kraftfullt,kompakt och ljudlöst relä.

Det styrs av en likspänning mellan 3 och 32V vilket passar väldigt bra ihop med Z-wave-moduler som styrs av 12 eller 24 V.
Reläerna på bilden nedan kan reglera 240 V~ med hela 40 A, men då måste man montera den på en rejäl kylfläns.
Det ena Solid State-reläet är dessutom 2-fas vilket tex. kan styra två motorvärmare.

Som bonus går det att styra Solid State-reläet med Fibaros RGBW-modul och effektreglera eller varvtalsstyra via utgångarna med PWM-reglering.
På bilden nedan har jag kopplat in en fläkt som varvtalsregleras med RGBW-modulen.Det fungerade också att effektreglera ett värmeelement.
Jag gjorde även ett försök att dimmra en glödlampa men det fungerade inte så bra. Lampan flimrade väldigt mycket så det projektet lade jag ner.
Ett problem med att varvtalsreglera fläktar är att det kan uppstå ett störande brum. Det uppstod när jag körde fläkten på väldigt låga varvtal, men det försvann på lite högre varv.
På bilden nedan används W-utgången. Man kan således styra fyra olika reläer. Övriga sladdar till RGBW-modulens ingångar hör till ett projekt som jag skall redovisa senare:-)
Attachments
Fläktstyrning med RGBW och Solid State
Fläktstyrning med RGBW och Solid State
Fläktstyrning RGBW.jpg (110.9 KiB) Viewed 3792 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Rasmussen
Medlem
9

Tjusigt, blir intressant att se resten också :)

//a
Post Reply