hur kopplar jag samman Brandlarm mot en siren?

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Penvisionär
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 01 Dec 2022, 22:42
1

:?: Jag har en siren NAS-AB02 som jag vill ska låta då larmet aktiveras från min rökdetektor Nexa ZSD-109. Jag vill inte att controllern ska vara med i överföringen av aktiveringen av Sirenen, utan objekten ska vara länkade direkt till varandra.
Båda produkterna har ZWave plus. Har idag en controller TellStick ZNet Lite v2 som jag vill undvika att använda.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Tror inte det går att göra utan en controller har själv Nexa ZSD-109 och fibaro och skulle kunna säkert få något mer att ljuda .. har 3 st Nexa ZSD-109 och skulle vilja få dom alla att tjuta samtidigt om en löser ut men det går ikkw ens med z wave
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Penvisionär
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 01 Dec 2022, 22:42
1

OK! det kanske är så att jag måste använda controllern, men jag ska försöka testa lite mera, lyckas jag så hör jag av mig!
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Penvisionär wrote: 03 Dec 2022, 13:34 OK! det kanske är så att jag måste använda controllern, men jag ska försöka testa lite mera, lyckas jag så hör jag av mig!
Om båda enheterna pratar Z-wave så bör du kunna associera dem med varandra eller "binda" dem till varandra som vi säger i HomeAssistant.
Men du behöver din controller för att göra denna association så att enheterna kan prata direkt med varandra.
Jag kan ju ha fel om dessa enheter, men det är värt ett försök.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Penvisionär
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 01 Dec 2022, 22:42
1

Äntligen har jag lyckats kopplat ihop Brandlarmet med Sirenen, efter ett otal försök utan att controllern är inkopplad och styr siren.
Jag har med min controller TellStick ZNet Lite v2 lagt till Brandvarnaren och Sirenen i nätverket för att komma åt och ändra associationerna samt andra parametrar. När jag då utgår från Brandvarnaren som är "Källan" så sätter jag associations grupp2 med att välja "Målet" siren. Strulet som jag inte riktigt har förstått är att jag måste aktivera Brandlarmet (trycka på test knappen)och sirenen(köra den i i larm läge) för att får dom att börja prata med varandra, sen har det funkat. Jag gjorde även en test med att koppla ur controllern och det funkade ändå. Gött//Mats
Post Reply