Eftersom det inte finns någon ljusströmbrytare vid garagedörren på baksidan av huset tänkte jag montera en sensor i dörren som tänder ljuset via en enpolig Fibaro switch (FGS212).
I garaget finns två strömbrytare som är Trappkopplade och jag är lite osäker på hur Fibaro-pucken i det här fallet skall kopplas. Ingen av brytarna är återfjädrande utan de skall fungera som monostabila vippor.
Vid brytare "Trappa" finns ingen plats utan pucken måste placeras vid brytare "Garageport".
Kruxet med detta är att jag måste "låna" fas L från en annan brytare och jag är osäker på om L och L1 är samma fas.
Så skulle min koppling fungera även om L och L1 är olika faser eller går det att lösa på annat sätt?
Edit
Bilden med trappkoppling är ändrad och utbytt eftersom den förra kopplingen inte fungerade som det var tänkt.
Nedanstående koppling med återfjädrande strömbrytare fungerar som tänkt. I mitt fall är båda brytarna inte återfjädrande, så beroende på hur switchen stängs av så kan man behöva göra dubbeltryck. Brytarna skall i mitt fall bytas ut till återfjädrande.
Så nu tänds ljuset automatiskt om jag öppnar dörren som saknar strömbrytare och stängs av efter 5 min. Kommer jag in genom de andra dörrarna så använder jag strömbrytarna, och till slut kan jag även styra ljuset via Fibaron.
Trappkoppling med Fibaro 1-polig switch
- RH_Dreambox
- Z-Wave Kung
- 9
Last edited by RH_Dreambox on 18 Nov 2016, 18:08, edited 1 time in total.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Är det samma säkring i centralen går det bra, det testar du ju enkelt genom att bryta den.
Men är det 2 olika säkringar som ligger på 2 olika faser får du 400v in i din puck och det är inte bra.
Så blanda aldrig ihop flera olika säkringar i samma kopplingar.
Men är det 2 olika säkringar som ligger på 2 olika faser får du 400v in i din puck och det är inte bra.
Så blanda aldrig ihop flera olika säkringar i samma kopplingar.