400v element - Hur styra?

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
MickeEklund
Ny medlem
8

Hej!

Jag har tre st element i stugan som jag vill styra med Fibaro HC2. Eftersom jag trodde det var vanliga 220-element så köpte jag vanliga puckar men när jag skulle montera så var det 400v vilket om jag förstår saken rätt är två faser och en jord, alltså ingen nolla.

Hur kan man lösa detta? Jag antar att jag kan dra fram en nolla och använda en av faserna för att strömsätta pucken men hur bryter jag båda faserna? Förslag på produkt/lösning mottages med stor tacksamhet nu när kylan börjar krypa sig på :D

Mvh
Micke
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Dessa kan kanske fungera.
https://www.m.nu/heavy-duty-smart-switc ... -1573.html

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Det bästa är nog att skaffa en kontaktor med kapacitet att bryta alla elementen eller möjligen ett relä till varje element.
Så gjorde jag till våra motorvärmare för att kunna styra både motor- och kupévärmare i två bilar.
Ett Fibaro dubbelrelä som styrde två separata 10A-relän.

Sedan bör ju styrningen vara gjord så att den drar kontaktorn igen om du får ett kortvarigt strömavbrott.
Ett alternativ är att koppla in en Fibaro UBS på en potentilfri kontaktor-kontakt så att du får larm om kontaktorn har släppt.
Med en UBS har du ju också möjlighet att koppla in fyra temperatursensorer för att kolla temperaturen i olika rum.
Attachments
UBS 1-wire med 4 sensorer
UBS 1-wire med 4 sensorer
UBS_4_temp.PNG (10.54 KiB) Viewed 5909 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply