...bör man inte göra, men om man nu får för sig att ja men jag kan ju nyttja mina Z-Wave sensorer till någon form av fattigmanslarm!
Och det kan man. Med Fibaro HC2 så använde jag de inbyggda funktionerna i HC2 för att aktiver respektive avaktiver larmpanelen i HC2, och nyttjade och dess funktioner för att trigga scener med mera. Det fungerade ypperligt måste jag säga, och istället för ingenting så fixar det kakan - om än det är inte ett dedikerat larm.
Så med min Homeseer Zee S2 så tog jag det hela en bit längre, eftersom motsvarande larmpanel helt enkelt inte finns i Homeseer. Jag har alltså skapat en Event grupp, som det heter, som hanterar varje sensor för sig när de indikerar rörelse/brytning - men jag nyttjar inte alarmklassen så att säga. Och det var när jag kodade dessa saker som jag kom på att jag kan ju dela upp det hela i två (för mig) logiska nivåer: Skalskydd nattetid och när man inte är borts så är det Skalskydd + Rörelseskydd inom bostaden - dvs man kan ha systemet aktivt medans man sover, och få ytterligare en nivå av skydd. Detta går självklart att göra även i Fibaro HC2, det är bara en fråga om vilka sensorer man väljer att aktivera - jag hade en LUA loop i min HC2, så det är bara att lägga till ett IF statement eller liknande logik för av/på aktivering.
Således, mitt "tips" är att tänka inte bara i zoner eller rum, utan även i skal och inre bostad!
Att kombinera inbyggda larm rutiner med Z-Wave....
Jag har integrerat mitt Verisure- larm med min HC2 hårdvaru- vägen med två Verisure smartplugs och en Fibaro 2x1,5w relay switch enligt beskrivningar här på forumet.
Till en början använde jag det bara för att stänga av HC2- kontrollerade enheter när jag gick hemifrån (Verisure- larmet larmas på) eller tända lampor om jag kom hem sent på kvällen (Verisure- larmet larmas av).
Förra veckan skrev jag dock en scen som aktiverar/avaktiverar larmet på mina Fibaro Dörr/Rörelse- sensorer om jag aktiverar/avaktiverar mitt Verisure - larm. Visst, det kommer ingen väktare åkandes om bara mitt HC2 larm utlöses men jag kan få push i mobilen eller tända släcka belysning etc.
Jag kan även reagera i HC2an om Verisure- larmet blir utlöst. Hittills har vi bara haft en ganska klen Verisure- siren som börjar pipa om larmet går och den hörs knappt utifrån om man stänger ytterdörren. Nu kan jag t.ex. få min HC2- kontrollerade ytterbelysning att blinka t.ex.
Framöver kommer jag även installera ett "fattigmanslarm" i vårt cykelförråd mha Fibaro dörrsensorer. Funderar även att sätta en z-wave siren där. Med hjälp av Verisure- integrationen kan jag larma på cykelförrådet med mitt Verisure- larm. Zwave- sirenen kan även börja tjuta om Verisure- larmet går.
Teoretiskt sätt skulle man nog kunna trigga Verisure- larmet via HC2 också. Kanske en hårdvaru- integration mellan en Verisure dörr- brytare och HC2:an?
Till en början använde jag det bara för att stänga av HC2- kontrollerade enheter när jag gick hemifrån (Verisure- larmet larmas på) eller tända lampor om jag kom hem sent på kvällen (Verisure- larmet larmas av).
Förra veckan skrev jag dock en scen som aktiverar/avaktiverar larmet på mina Fibaro Dörr/Rörelse- sensorer om jag aktiverar/avaktiverar mitt Verisure - larm. Visst, det kommer ingen väktare åkandes om bara mitt HC2 larm utlöses men jag kan få push i mobilen eller tända släcka belysning etc.
Jag kan även reagera i HC2an om Verisure- larmet blir utlöst. Hittills har vi bara haft en ganska klen Verisure- siren som börjar pipa om larmet går och den hörs knappt utifrån om man stänger ytterdörren. Nu kan jag t.ex. få min HC2- kontrollerade ytterbelysning att blinka t.ex.
Framöver kommer jag även installera ett "fattigmanslarm" i vårt cykelförråd mha Fibaro dörrsensorer. Funderar även att sätta en z-wave siren där. Med hjälp av Verisure- integrationen kan jag larma på cykelförrådet med mitt Verisure- larm. Zwave- sirenen kan även börja tjuta om Verisure- larmet går.
Teoretiskt sätt skulle man nog kunna trigga Verisure- larmet via HC2 också. Kanske en hårdvaru- integration mellan en Verisure dörr- brytare och HC2:an?
Jag inser nu att min titel/inledning gav sken av att man inte skall kombinera externa larm system med Z-Wave - det skall man visst, det är till och med att rekommendera eftersom alarm baserade på Z-Wave är synnerligen känsliga, enkla att slå ut och ja lite för basic i sina utföranden helt enkelt.
Det var inte min mening eller avsikt.
Avsikten var att tipsa om att inte tänka bara på när man inte är hemma ("larma alla sensorer") utan även när man sover och då kanske väljer en form av "skalskydd" genom att bara använda de sensorer som har med utemiljön att göra, plus dörrsensorer / rörelse sensorer som är placerade direkt innanför glasrutor. Och kanske då om man bor i en villa med flera plan, aktivera t.ex. källaren sensorer att agera "larmzon".
Sorry för dålig val av rubrik således!
Det var inte min mening eller avsikt.
Avsikten var att tipsa om att inte tänka bara på när man inte är hemma ("larma alla sensorer") utan även när man sover och då kanske väljer en form av "skalskydd" genom att bara använda de sensorer som har med utemiljön att göra, plus dörrsensorer / rörelse sensorer som är placerade direkt innanför glasrutor. Och kanske då om man bor i en villa med flera plan, aktivera t.ex. källaren sensorer att agera "larmzon".
Sorry för dålig val av rubrik således!
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer