Hur många använder GEA?

Post Reply

Hur många av er använder GEA?

Ja!
5
36%
Nej!
7
50%
Har inte Fibaro HC2...
2
14%
 
Total votes: 14
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1269
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
11
Location: Stockholm

Efter Jompa68's goa ide om GEA Showroom där användare beskriver snygga och bra lösningar i hur man kan använda GEA, så blev jag lite nyfiken...
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

GEA är det bästa som hänt. Har säkert ersatt 10-15 scener.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1269
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
11
Location: Stockholm

Ja en sak verkar rätt säker: Om man vill ha driftstabilitet och i viss mån enkelhet så är GEA ett måste - det tar så att säga bort en hel del utmaningar helt enkelt.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
8

Bamsefar wrote:Ja en sak verkar rätt säker: Om man vill ha driftstabilitet och i viss mån enkelhet så är GEA ett måste - det tar så att säga bort en hel del utmaningar helt enkelt.
Men GEA är väl bara ett mellanlager? Tillför den driftstabilitet jämfört med egensnickrade LUA- scener borde det tyda på att ens egna LUA scener inte är bra skrivna?

Jag har sett alltför många exempel på scener där kodaren uppenbarligen inte riktigt vet vad den gör. T.ex. långvariga loopar utan sleep( ) etc.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

alexndr wrote:
Bamsefar wrote:Ja en sak verkar rätt säker: Om man vill ha driftstabilitet och i viss mån enkelhet så är GEA ett måste - det tar så att säga bort en hel del utmaningar helt enkelt.
Men GEA är väl bara ett mellanlager? Tillför den driftstabilitet jämfört med egensnickrade LUA- scener borde det tyda på att ens egna LUA scener inte är bra skrivna?

Jag har sett alltför många exempel på scener där kodaren uppenbarligen inte riktigt vet vad den gör. T.ex. långvariga loopar utan sleep( ) etc.
Sant! Men det man helt klart vinner med GEA är översikten. Alla villkor, tider, triggers etc



Sent from my iPhone using Tapatalk
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
8

KristianO wrote:
alexndr wrote:
Bamsefar wrote:Ja en sak verkar rätt säker: Om man vill ha driftstabilitet och i viss mån enkelhet så är GEA ett måste - det tar så att säga bort en hel del utmaningar helt enkelt.
Men GEA är väl bara ett mellanlager? Tillför den driftstabilitet jämfört med egensnickrade LUA- scener borde det tyda på att ens egna LUA scener inte är bra skrivna?

Jag har sett alltför många exempel på scener där kodaren uppenbarligen inte riktigt vet vad den gör. T.ex. långvariga loopar utan sleep( ) etc.
Sant! Men det man helt klart vinner med GEA är översikten. Alla villkor, tider, triggers etc



Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo, av det jag sett så verkar det förenkla väldigt mycket. Lite som block- scener fast med LUA:s möjligheter ..
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
12
Location: Hofors

alexndr wrote:
Bamsefar wrote:Ja en sak verkar rätt säker: Om man vill ha driftstabilitet och i viss mån enkelhet så är GEA ett måste - det tar så att säga bort en hel del utmaningar helt enkelt.
Men GEA är väl bara ett mellanlager? Tillför den driftstabilitet jämfört med egensnickrade LUA- scener borde det tyda på att ens egna LUA scener inte är bra skrivna?

Jag har sett alltför många exempel på scener där kodaren uppenbarligen inte riktigt vet vad den gör. T.ex. långvariga loopar utan sleep( ) etc.

*thumbsup*


Regards Jonny Larsson
From my iPhone6+ med Tapatalk
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1269
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
11
Location: Stockholm

alexndr wrote:
Bamsefar wrote:Ja en sak verkar rätt säker: Om man vill ha driftstabilitet och i viss mån enkelhet så är GEA ett måste - det tar så att säga bort en hel del utmaningar helt enkelt.
Men GEA är väl bara ett mellanlager? Tillför den driftstabilitet jämfört med egensnickrade LUA- scener borde det tyda på att ens egna LUA scener inte är bra skrivna?

Jag har sett alltför många exempel på scener där kodaren uppenbarligen inte riktigt vet vad den gör. T.ex. långvariga loopar utan sleep( ) etc.
Det finns säkert de som har svårt med LUA, det har flertalet inlägg på detta forum visat. I mitt fall är det inte LUA som spökade. Det t.ex. GEA verkar tillföra är en form av sekventiell motor som sänker hastigheten, vilket råkar passa Fibaro HC2 bättre helt enkelt. Never mind att GEA såklart är en risk i sig med sin kodstruktur.

Det finns inte något system på marknaden som ger perfekt resultat alltid - man får göra kompromisser, och avgöra från person och fall vad som är mest attraktivt och behov av.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Post Reply