Termostat till golvvärme

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
polarn
Ny medlem
8

Precis köpt hus och har ambitioner om att få automatiserat mest möjligt på sikt. Då det är golvvärme i hela huset med x antal termostater för olika zoner är det här jag skulle vilja börja. Det är golvvärme under parkett som idag styrs med termostater från comfort temp. Någon som har tips på termostater att byta till för styrning över z-wave? Eller hur gå fram för att hitta detta? Tacksam för all hjälp att komma igång! :)
SirMaggot
Medlem
11

Mitt tråkiga råd är att inte koppla in livsviktiga saker som värme och vatten i nån z-wave controller.
Det är alldeles för mycket leksak, och kan sluta fungera vid en uppdatering.
polarn
Ny medlem
8

Nu är det inte tal om att nödvändigtvis automatisera all värme. För att testa det tänkte jag börja med badrummen, visar det sig allt för ostabilt så får jag hitta på något annat.
Men hur gör jag för att hitta en termostat som är kompatibel, vilken data är det jag behöver kolla och var hittar man olika termostater någonstans?
SirMaggot
Medlem
11

HeatIt Z-Wave termostat finns det en som heter. Googla namnet så hittar du svenska butiker som säljer den.
Jag använder den inte och vet inte hur bra/dåligt den fungerar.
Earplugged
Medlem
8

polarn wrote:Nu är det inte tal om att nödvändigtvis automatisera all värme. För att testa det tänkte jag börja med badrummen, visar det sig allt för ostabilt så får jag hitta på något annat.
Men hur gör jag för att hitta en termostat som är kompatibel, vilken data är det jag behöver kolla och var hittar man olika termostater någonstans?
Antar att du behöver speca lite mer vad det är för golvvärme du vill styra?
Själv har jag i hallen vattenburen värme med en helt vanlig Danfoss z-wave "element" termostat, till den planerade elektriska golvvärmen i toaletten har jag köpt in en HeatIt http://waifai.se/produkt/heatit-z-wave-termostat/
andarv
Medlem
10

Jag har vattenburen golvvärme från thermotec, 18slingor som styrs av fibaro RGBW moduler. Temp i rummen kommer från universal sensorn, ca 1per 3rum.
Hur ditt system bör se ut avgörs nog främst av vilka möjligheter som det befintliga medger.

Som en parantes kan jag tycka att det är lite tveksam att automatisera vattenburen golvvärme. Systemet är så trögt så man får ut väldigt liten effekt. Det är typ på vintersemester som man får ut något av det.
Kanske bättre att styra värmepumpen istället? Finns färdiga packet för det.
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Jag kan inte ge några råd, men jag kan ge en erfarenhet av lite annat slag...

Vi bor i en lägenhet, denna har en blandning av 1- och 2-vägs vattenburen värme. Eftersom det är ett flerbostadshus så finns en undercentral som styr allt. Glad i hågen köpte jag Z-Wave Danfoss termostater med avsikten att styra lite bättre. Till saken hör att vi trodde att vi kunde få det bättre, men sanningen var brutal...

Precis som andarv nämner så är systemet trögt när det är vattenburet.

Och i detta fallet då en olycklig variant av en resp två rörs varianter... Skitsystem skulle man kunna kalla det.

Det spelade ingen roll vad jag ställde termostaterna i - det vart alltid kallt nämligen.

Det visade sig, komiskt och tragiskt nog, att det man var tvungen att göra för att få det bra vintertid, det var att plocka bort termostaterna och låta centralen i källaren styra allt. DÅ men bara DÅ fungerar värmen, och allt kalldrag upphör - hur komiskt är inte det?

Således pga yttre omständigheter, trögheten inte bara i själva vattenburna värmen, men även i själva fastighetens isolering (typ) så var det helt enkelt ointressant att försöka slå systemet på fingrarna.

Det låter som att elda för kråkorna när man kör utan termostater, men skälet till att detta fungerar i vår bostad visade sig bero på att vi har en sensor monterad exakt utanför vår lägenhet som påverkar central, vi är alltså referens till hela fastigheten... det glömde någon att säga till mig....
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Post Reply