Larm

Post Reply
Tbrogren
Medlem
9

Är det någon som använder z-wave som "larm"
jag tänkte jag skulle göra det, men när ex motion sensorn är pålarmad och sedan detekterar rörelse så hör jag inget beep förrän jag öppnar appen?! man kan ju skicka pushnotis och så, men jag skulle vilja ha det så jag hör beepljudet direkt.
nåogn som vet vad det kan vara för problem..

kör android och iphone.

ha det fint!
//Tobbe
Nex
Proffsmedlem
11

Tbrogren wrote:Är det någon som använder z-wave som "larm"
jag tänkte jag skulle göra det, men när ex motion sensorn är pålarmad och sedan detekterar rörelse så hör jag inget beep förrän jag öppnar appen?! man kan ju skicka pushnotis och så, men jag skulle vilja ha det så jag hör beepljudet direkt.
nåogn som vet vad det kan vara för problem..

kör android och iphone.

ha det fint!
//Tobbe
Har kört mitt Fibaro HC2 system som riktigt larm nu i en villa i över ett år. Har faktiskt fungerat riktigt bra, inga fellarm trots katt. Och larmet löser ut perfekt alla gånger vi råkar glömma att larma av så med andra ord funkar det som det ska ;) Men det du beskriver är ingen bugg, du måste ha igång din iPad hela tiden och kryssa i "prevent sleep mode" om du vill att den skall vara igång så du hör när den piper MEN det lär ju knappast skrämma någon tjuv eller väcka grannen när din iPad piper så du måste ju köpa en siren till ditt system. Själv har jag två sirener, en i förrådet på utsidan och en inne. De piper så högt att man inte kan missa det! Har en LED-remsa som blinkar fint i rött i uterummet vilket lyser upp hela fasaden på villan så det går knappast att missa när larmet går! :)
KristianO
Medlem
10

Går tyvärr inte då du inte kan påkalla start av appen vid larm. Det är inget som Fibaro kan lösa då det ligger på OS nivå. Möjligtvis i Android då det inte är så inlåst. Tex via appen tasker där du säkert kan skicka en request att starta en app från HC2.

Sent from my iPhone using Tapatalk
johanw
Ny medlem
9

Jag kör också Fibaro som larm. Jag har dock skippat att köra Fibaros egna larm då jag tyckte den saknade lite funktionalitet som jag ville ha. Det grundade sig också i det du nämner med att man måste ha appen igång och dessutom hade dom en bugg där inga push meddelanden skickades till iPhone.

Jag kodade ihop min larmfunktionalitet med lua i stället och gick över till pushover för att skicka meddelanden. Med pushover kan man sätta prio på ett meddelande och på högsta prio så måste man aktivt gå in och acka meddelandet för att få tyst på det (bra i larm sammanhang).
Om du är intresserad så finns det trådar med info om hur man kommer igång med pushover här på forumet.
Tbrogren
Medlem
9

Tack alla, då kan jag släppa det.
ska ta och fixa en siren nu då.

ska ta och kolla lite lua scener (dock är jag riktigt kass på lua, men det får en väl ta och lära sig).

Ha en underbar dag alla.
Post Reply