Störningar mellan Fibaro dimmers

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
Forsgren
Ny medlem
9

Har ett par Fibaro dimmers i köket som driver några hide-a-lite LED spotar. Men nu är det så att dom stör varandra, är en tänd och jag tänder den andra så slocknar den första. Det blir inte så alla gånger men kanske 30%, hur löser man detta. Dimmrarna sitter inte bakom brytaren utan i anslutning till belysningen. Elektrikern kopplade samman Sx från dom två dimmrarna för att spara en tråd ner till brytarna (trångt), kan det ställa till det?
engehov
Medlem
10

Forsgren wrote:Har ett par Fibaro dimmers i köket som driver några hide-a-lite LED spotar. Men nu är det så att dom stör varandra, är en tänd och jag tänder den andra så slocknar den första. Det blir inte så alla gånger men kanske 30%, hur löser man detta. Dimmrarna sitter inte bakom brytaren utan i anslutning till belysningen. Elektrikern kopplade samman Sx från dom två dimmrarna för att spara en tråd ner till brytarna (trångt), kan det ställa till det?
Sx är en intern bygel från inkommande fas L.
Detta är nog inget som borde störa då det i slutändan är samma fas även om han hade dragit ner dubbla Sx tåtar.

Blinkar det till eller slocknar det helt?
ligger puckarna nära varandra? (Borde inte ställa till de, men man vet ju aldrig)
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB

Tillhandahåller och monterar Z-wave produkter, främst Fibaro.
Forsgren
Ny medlem
9

Det slocknar helt, puckarna ligger kanske 20cm från varandra..
Ingångarna verkar extremt känsliga/högohmiga, petar man med ett finger på S1 så aktiveras dimmern. Det i kombination med långa kablar gör antagligen att det blir som det blir..
engehov
Medlem
10

Forsgren wrote:Det slocknar helt, puckarna ligger kanske 20cm från varandra..
Ingångarna verkar extremt känsliga/högohmiga, petar man med ett finger på S1 så aktiveras dimmern. Det i kombination med långa kablar gör antagligen att det blir som det blir..
får du samma fenomen om du kör dimrarna via app som vid fysiskt tryck?

är det den nya uppgraderade dimmern eller den gamla?
Elinstallatör på Elkedjan Krokoms El AB

Tillhandahåller och monterar Z-wave produkter, främst Fibaro.
Forsgren
Ny medlem
9

Har ej testat att koppla upp dom ännu.

Men Fibaro har konstaterat att dom är störningskänsliga så det ska komma en ny uppdaterad variant av dimmern.
Forsgren
Ny medlem
9

Nu äntligen har jag fått nya dimmrar och dom verkar fungera mycket bättre än dom förra! Eller rättare sagt, dom fungerar. Utan att tändas på max när dom inte ska det eller tändas när jag släcker en annan eller bara blinka till när jag tänder dom från datorn.
Post Reply