Trivialt problem: Släcka switch vid viss klockslag?

Post Reply
Tommeh
Ny medlem
9

Börjar bli lite frustrerad över att jag har problem att få HC2 att göra också saker jag tycker borde vara trivialt...

Jag har ett par Fibaro elpluggar och en sitter t ex på TV:n. Skulle vilja slå av (och senare på) den på visst klockslag varje dag för att slippa ha TV:n i standby dygnet runt. "Block-programmering" borde ju vara fullt tillräckligt för detta så jag gjorde följande lilla program:
Image

Men det funkar inte... dvs pluggen slås aldrig av. Samma med mina andra 5 scener för att slå på och av andra pluggar. Det borde väl funka med detta? Enda jag är osäker på är varför "Turn on"-kommandor har en tidsperiod, det som nu står som 0 s?

Några tips eller förslag?

/Thomas
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Det skall fungera. Jag har en plugg som sätter på och stänger av golvvärmen i badrummet. Den funktionen är nästan identisk med din och det funkar till 100%.
Det måste vara något annat som strular.
0 sek i sista kommandot är bara hur många sekunder du vill fördröja kommandot. Tex. 300 s sätter på eller stänger av pluggen efter 5 minuter.
Kan du tända och släck pluggen manuellt genom att klicka på On och Off?

Och varför inte ändra språk till svenska?
Attachments
Golvvärme off.PNG
Golvvärme off.PNG (21.79 KiB) Viewed 7354 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
filmfantasten
Medlem
10

Kanske en dum fråga men är "Active scene" och "Starts when HC2 starts" förbockad? Lätt att missa och då fungerar ju inte scenen.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Tommeh
Ny medlem
9

Tack för tipsen.
Gick igenom mina scener för detta och kryssade i Active scene och Starts when HC2 starts på alla. Ska se om det hjälper, var lite olika på dem nu.
Vad är den rätta tolkningen av Active scene? Om den är ikrysstad, betyder det att scenen är aktiv just nu? Och om jag klickar i den så startas scenen? Dvs, om en scen har stannat (inte är aktiv, tråden har exit:at från koden) så visas också denna som "ej active"? Dvs att kryss i den ruten betyder "Minst en process/tråd exekverar denna scen just nu"?

Jag ogillar generellt att köra grejer på svenska språkinställningar, särskilt när det är fråga om saker som i någon mån kan "programmeras". Undantaget om något av mina barn, kanske ibland min sambo, kan komma att behöva använda det gränssnitt som berörs.
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Active i detta fallet betyder att scenan KAN köras automatiskt. Dvs man kan säga att scenen är Enabled på engelska, och du måste ha den iklickad för att scenen skall exekveras på utsatt tid!
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
linusfromsweden
Medlem
10

Översättningen av Active i det här fallet kan du översätta till aktiverad. Att scenen är aktiverad och redo, kontra inaktiverad.
Post Reply