FGS-222 bevattning

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Får fråga här också, har ställt fråga på fibaros forum men får inget bra svar tycker jag.
Jag har köpt ett par FGS-222 som jag skulle ha till min bevattning, men 2 st drivare på 12 volt har gett upp efter ett kort tags användning (inte ens 15 minuter)

Har alltså kopplat +12v dc på in sen tar jag ut den på Q1 och drar den till plus på min ventil sen drar jag minus från adaptern till ventilen, borde inte detta funka?
Mäter jag så får jag ut 12v på Q1.

Är det bara att beställa nya ventiler samt beställa FGS-221 från något annat land och köra allt på 24 volt?

Svar från supporten på fibaro fick jag detta :(
Krzysztof Gumny 08 Jul 15
Dear Sir,
I apologize for misunderstanig, my oversight.
To the FGS-222 you can not connect DC power supply.
Best regards
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Supporten måste ha missuppfattat din fråga eller så var den här personen väldigt okunnig om deras produkter.
Visst kan man styra både 12 och 24 volt likström med den pucken. Med två sådana puckar styr jag sju 24-V reläer till min fläktregulator som beskrivs här: http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=13&t=5403.

Att dina drivdon havererar är ju märkligt.
Orsaken till detta kan vara att magnetventilerna ger kraftiga "strömspikar" som slår ut drivdonen.
Om drivdonen är skräddarsydda för LED så kanske de inte klarar dessa spikar. Du kan använda enklast tänkbara likströmstransformator. Och jag antar att du använder likströmsvenliler och inte ventiler för växelström.

En annan viktig detalj med likströmsspolar är att montera en skyddsdiod parallellt över spolen. Detta för att skydda Fibaropuckarnas reläer men kanske även drivdonen.
Edit:
Hade du använt växelströmsventiler hade du sluppit skyddsdioderna och transformatorn hade blivit enklare och billigare.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Tack RH_Dreambox, trodde jag blivit knäpp, men att använda en annan strömkälla finns inte med i manualen på FGS-222, men på FGS-221 finns det.
Det är dessa ventiler jag använder
http://www.ebay.com/itm/291240707010?_t ... EBIDX%3AIT
Hade tyvärr redan fått hem dom när jag hittade RainBirds ventiler på 24v AC för runt 120 kr plus frakt.

Vill du förklara lite mer om skyddsdioden över spolen?
Lika bra att sätta dit en innan jag prövar igen :)

Edit: Mina adaprar har gått sönder under belastning allstå när bevattningen var igång, så jag stängde inte av den när dom gav upp.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Bifogar en bild som beskriver inkopplingen. Det är viktigt att dioden vänds rätt annars kortsluter den i stället.
Vad är det för drivdon du har använt? För mig är det ofattbart att de skulle gå sönder av en liten ventilspole.
Attachments
Skyddsdiod för relä- eller ventil-spole
Skyddsdiod för relä- eller ventil-spole
Skyddsdiod.png (29.92 KiB) Viewed 9932 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
DAWO
Medlem
12

Hej!

Så här gjorde jag, just med RainBird-ventiler.
Bild elcentral sprinkler.jpg
Bild elcentral sprinkler.jpg (237.28 KiB) Viewed 9917 times
Sprinkler_2014-046.jpg
Sprinkler_2014-046.jpg (1.74 MiB) Viewed 9917 times
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Tackar RH_Dreambox, blir en vända till Microkit i morgon och handla ett par dioder :)
@Dawo din installation är något extra :D :D , vad kör du för sprinklers?
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Post Reply