Larm + Hc2

Övrigt
Post Reply
KristianO
Medlem
10

De flesta verkar vara överens om att ett larm och ett hemautomations system skall vara 2 separata system.

Men vilka larm kopplar man enklast ihop med Fibaro? Erfarenheter?

Har läst en del om tex Siemens Spc.

Tanken är väl primärt att hc2 iaf skall veta om det är larmat eller icke larmat. Så att de är 1:1 med varandra. Om man larmar på i hc2 så är tex Siemens larmet påslaget och larmar man på från Siemens så vet hc2 om det.

Går detta att lösa?

Tack!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kajsas
Medlem
9

Jag bytte larm tjänst nu från Sector till verisure och ha kopplat ihop min hc2 med detta så att hcn vet om de är larmat eller olarmat , är kanon nöjd än så länge iaf :)
KristianO
Medlem
10

Tack! Detaljer över hur du gjort detta?
Kajsas
Medlem
9

Jag ha fått alla tips och läst antingen här eller på annat forum om hur man får till det =)

Men iaf så här har jag gjort. Detta som jag ha gjort går säkert att lösa på smidigare sätt / billigare =P

2 st Fibaro wall pluggar
2 st Verisure wall pluggar

1 st Verisure plugg är programmerad att aktiveras när larmet är på / av , "görs via mina sidor"
Bakom denna plugg har jag Fibaros plugg och sedan i Verisure pluggen en lampa som tänds / släcks vid på / av larmat

Fibaro plugg ---> Verisure plugg ---> Lampa =)

Sedan gjorde jag en blockscen på Fibaro pluggen att över 2 W så är larmet aktiverat , för jag har aktiverat Verisure pluggen att tända en lampa när larmet är aktiverat. Sen har jag bara lagt till i denna blockscen att den skall gå igenom alla enheter jag har lagt till , att släcka eller stänga av allt om man råkat glömma nått.
Det jag är nöjd med här är ju att när jag eller nån annan i familjen larmar på behöver man ej tänka på stänga av enheter , utan det sköter larmet själv , tex Alla TV apparater , Lampor , Kaffebryggare osv osv som ej behövs va på när huset är obemannat och larmat =)

Sedan har jag en blockscen till att när huset larmas av så släcks lampan och då under 1 W , så aktiveras valda enheter eller vad man nu vill ha aktiverat igen när huset är avlarmat.

Sen den andra pluggen har jag på samma sätt , fast den är programmerad på skalskyddet.
Men fundera på programmera om den till om huset larmar men ha ej bestämt mig än =P

Nackdel är om lampan till pluggen / pluggarna går sönder , men man få ha koll på lampans status =P

Nu har jag löst problemet med att ha brinnande lampor och Tv apparater på när tex ungarna drar till skolan osv osv.

Nästa problem är att dom små liven är lite glömska , nu glömmer man av att larma på huset, hehe
Men detta kommer jag nog med lösa på nått sätt =P
zorro
Medlem
11

Jag använder en fibaro universal sensor till mitt Siemens SPC 4320
2 st binära ut från larmet till 2 binära in på sensorn
Larmet.jpg
Larmet.jpg (15.01 KiB) Viewed 7527 times
1:a ingången triggas vid inbrott,brand etc.
2:a ingången håller koll på larmet att alla sensorer är ok.
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Post Reply