Verisure+HC2 = SANT

Post Reply
kappnet
Medlem
11

Hej!
Jag har testat det mesta för att få min HC2-installation att fungera som ett tillfredställande larm men det är bara att gilla läget HC2 är ingen larmcentral. Efter att ha gillat läget bestämde jag mig för att köpa ett "vanligt" larm och valet föll på Verisure. Det valet får alla göra själva utifrån eget tycke, smak, krav och erfarenhet men det är enkelt och relativt underhållsfritt. Nu är det ju bara det att det finns en massa saker man skulle vilja få igång när Verisure larmar och hur gör man det då?
Jo, Fibaro har ju faktiskt en enkel relä-funktion i sin dubbelbrytare FGS-222 och efter guidning från henrikel fick jag ihop en riktigt bra lösning som jag tänkte dela med mig av. Bifogat ser ni en ritning samt bild av det färdiga resultatet.
Tack igen henrikel för guidningen och jag hoppas att fler har nytta av ritning och bild nedan.

:D Micke

Ritningen:
Ritningen
Ritningen
verisure-fibaro.png (11.65 KiB) Viewed 51458 times
Resultatet:
Resultatet
Resultatet
verisure-hc2.png (180.31 KiB) Viewed 51460 times
Nex
Proffsmedlem
11

Ser jättefint ut men jag är väldigt nyfiken på vad systemet gör? :) Ex varför har du två verisurepluggar?
kappnet
Medlem
11

Den ena pluggen ger statusen Verisure larmat/avlarmat och den andra ger larm på/av vid inbrott.

//Micke
JohanK
Ny medlem
9

Snyggt jobbat...men o så tröttsamt (för mig). Jag postade för någon timma sedan ungefär samma lösning...hade sparat rejält med tid om jag hittat din post innan jag satte igång.
HC2 ver 4.160 med prylar från Aeon Labs, Fibaro, Philio, TKBHome, D-link, Sonos, Yamaha, LG, Yale och Verisure. Nu styrs även rullgardinerna från HC :).
cortez
Ny medlem
9

Det verkar smutt, tittar i en annan tråd om att göra detta via Verisure API men får välja det som är enklast när man inte har all tid.. Fråga, jag fick fram att FGS-222 bara kan trigga en scen på S2? Är det så? :?

Helst vill man kunna köra scener på LARM PÅ, LARM AV, LARMAR, SKALSKYDD PÅ osv.

Kör gärna en fortsättning på ditt projekt om du har tid.

Ha det gott!
JohanK
Ny medlem
9

Hej!

Använder du pluggarna kan du bara fånga upp de händelser som pluggarna kan hantera dvs larm aktivt/inaktivt, larm på, brandlarm på, dörr öppnas etc.

Jag har kopplat så att S1 hanterar larm aktiv/inaktiv (S1 On=Larm aktivt, S1 Off=larm inaktivt) och S2 går mot såväl larm som brandlarm (S2 On), återställa larmet måste göras manuellt med Verisures app.

Håller med, hade varit snyggt om man kunde fånga fler händelser (såsom vem som larmat på/av etc) men då får man gå mot antingen verisures app (ingen aning om det går att lösa) eller verisures website (såsom diskuterats i en annan tråd...Verisure API).

J
HC2 ver 4.160 med prylar från Aeon Labs, Fibaro, Philio, TKBHome, D-link, Sonos, Yamaha, LG, Yale och Verisure. Nu styrs även rullgardinerna från HC :).
Bonden
Medlem
11

Har fnulat på samma lösning själv och i min Smart plug så byter Verisure plats på fas och nolla.

Dvs - fas och nolla korsas när de passerar genom pluggen. Kan vara bra att veta :)
robban
Ny medlem
11

Så här gjorde jag för att få mitt verisure system att prata med fibaro
uploadfromtaptalk1445543708296.JPG
uploadfromtaptalk1445543708296.JPG (2.44 MiB) Viewed 21405 times
Har den för att trigga en scen där all belysning släcks förutom utomhusbelysningen, den släcks efter 10 min

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Erik
Medlem
8

Hur har ni gjort för att få Fibaro larmet att gå igång när verisure larmar? har ni löst det med någon Scen?

Så här ser min dosa ut, enligt schemat ovan.
Kjell och kompany
1x3grenutag
3xlampsladd
1xEldosa (ej med på bild)
FGS-222
2 Verisure pluggar.
Attachments
IMG_5149.jpg
Post Reply