Nu är det säkert någon som opponerar sig att det är ju inbyggt i Fibaro, framförallt i v4. Japp, du kan logga energiförbrukningen, och temperatur (från v4) - men jag känner inte till att man kan logga luftfuktighet eller ljusstyrka - någon får gärna rätta mig om jag har fel
Så jag skapade i alla fall två "kanaler" (varje kanal kan hålla 8 värden), och hackade en liten VD:
Code: Select all
thingspeak = Net.FHttp("api.thingspeak.com")
local field1 = fibaro:getValue(40, "value")
local field2 = fibaro:getValue(49, "value")
local field3 = fibaro:getValue(31, "value")
local field4 = fibaro:getValue(20, "value")
local field5 = fibaro:getValue(41, "value")
local field6 = fibaro:getValue(50, "value")
local field7 = fibaro:getValue(32, "value")
local field8 = fibaro:getValue(21, "value")
payload = "key=<your key>&field1="..field1.."&field2="..field2.."&field3="..field3.."&field4="..field4.."&field5="..field5.."&field6="..field6.."&field7="..field7.."&field8="..field8
response, status, errorCode = thingspeak:POST('/update', payload)
local field1 = fibaro:getValue(96, "value")
local field2 = fibaro:getValue(97, "value")
payload = "key=<your key>&field1="..field1.."&field2="..field2
response, status, errorCode = thingspeak:POST('/update', payload)
Det går att dela ut sina "kanaler" till public om man vill, men jag kör dom privat än så länge. Det jag framförallt gillar är att jag har tillgång till kurvor och data utan att logga på min HC2 - det är helt fristående helt enkelt. ThingSpeak klarar av anrop var 15e sekund om jag minns rätt, jag loggade faktiskt varje minut först, men har numera ändrat till var 15e minut. Eller så kan logga på förändring av värde då - men det kräver såklart mera kod...
I det stora så ser jag detta som en bättre lösning än den inbyggda helt enkelt.