Ta snapshots vid dörr när dörr öppnas

Hjälp varandra att vara kreativa för att göra hemmet mer bekvämt.
Post Reply
csabe
Medlem
9

Hej!
Har kopplat in en den enkla D-link modellen av kamera precis vid ytterdörren. På dörren har jag en vanlig fibaro dörrsensor.
Gjorde med grafiska gränsnittet att när dörr = breach&arm så ska lmpan i hallen tändas till 100% och sedan ska kameran ta bilder varje sekund och maila. Så långt allt bra. Bara det att när jag testar så hinner jag även om jag tycker att jag går långsamt hinna gå in, stänga dörren och gå därifrån.
Någon som har erfarenhet?
Nybörjare sedan 2014
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

Det låter lite udda minst sagt. Men det skrivet, jag använder Alarm funktionen på liknande sätt - men jag kör 3.600 (har läst att v4 kan ha problem, men har ingen egen erfarenhet av det). Det är max 1 sekund fördröjning....
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Ibland, vet ej varför så sätter den blå Z-wavedioden igång och blinkar som en stroboskoplampa utan uppehåll (i timmar) tills jag bootar om min HC2.
Under tiden som den här tokblinkningen pågår ökar svarstiden på tänd och släck-signaler till 12 - 14 sekunder.
Efter bootning blir systemet normalt igen med svarstid under en sekund.

Det tyder på att någon process (bugg) belastar systemet så att det inte hinner utföra andra viktiga saker.
Så kolla om Z-wave-dionden tokblinkar när du har långa svarstider.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
csabe
Medlem
9

Den känns som att den är stabil och inte blinkar, så det är nog tyvärr inte det.
Kör v4.040 så det kanske är "stabiliteten" i den då kanske :-)

Så här ser koden ut i scenen om jag konverterar om det till LUA från grafiska.

Code: Select all

--[[
%% properties
52 value
52 armed
%% globals
--]]

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( (tonumber(fibaro:getValue(52, "value")) > 0 and tonumber(fibaro:getValue(52, "armed")) > 0) )
or
startSource["type"] == "other"
)
then
	fibaro:call(136, "sendPhotoToUser", "2");
	fibaro:call(45, "setValue", "100");
	setTimeout(function()
	end, 1000)
	setTimeout(function()
	end, 2000)
	setTimeout(function()
	end, 3000)
	setTimeout(function()
	end, 4000)
end
Nybörjare sedan 2014
Bamsefar
Z-Wave Kung
10

RH_Dreambox wrote:Ibland, vet ej varför så sätter den blå Z-wavedioden igång och blinkar som en stroboskoplampa utan uppehåll (i timmar) tills jag bootar om min HC2.
Under tiden som den här tokblinkningen pågår ökar svarstiden på tänd och släck-signaler till 12 - 14 sekunder.

Det tyder på att någon process (bugg) belastar systemet så att det inte hinner utföra andra viktiga saker.
Det där känner jag igen, då brukar Z-Wave engine ha ballat ur, och som sagt, inget fungerar som normalt. Därav så startar jag om m in HC2 varje vecka (eller varje natt just nu, men det är lite en annan sak).
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
SirMaggot
Medlem
11

Min box beter sig lite annorlunda, den 4:e lampan blinkar alltid i mellan 2-8 timmar efter en omstart innan den slocknar och systemet blir snabbt igen.

Detta fenomen kom i v4.036 och har inte blivit bättre.

Innan jag körde en recovery på boxen så kunde jag ha en delay på över 1.30 min innan tex en lampa tändes.
Nu har jag max 5 sek delay (som värst)
Nex
Proffsmedlem
11

RH_Dreambox wrote:Ibland, vet ej varför så sätter den blå Z-wavedioden igång och blinkar som en stroboskoplampa utan uppehåll (i timmar) tills jag bootar om min HC2.

Att den blinkar som en strobe är inget konstigt, det betyder bara att den tyvärr inte har så bra kontakt med HC2an :/ Typ ingen kontakt. Om du testar och öppnar och stänger dörren igen och den fortfarande blinkar så så bör inte HC2 ha registrerat någon händelse. En annan detalj med dessa dörrsensorer är att om man skruvar fast dem i väggen så måste man vara extremt försiktig och inte skruva för hårt. Om man skruvar för hårt så når inte "knappen" på locket att trycka in knappen på kretskortet vilket får sensorn att inte fungera som den ska... Tog mig många timmar att hitta detta fel... Att använda klisterlappen är betydligt bättre...
Post Reply