Hej
Jag har köpt en Fibaro HC2 (4.035) och försöker få en Fibaro Motion Sensor att fungera. Rörelse verkar fungerar som det skall men LUX och tempratur fryser vid det värde som var när jag lade till den. Jag har tagit bort och lagt till den flera gånger men med samma resultat. Har testat att väcka upp den och äve gjort flera reseter på sensorn. Är det jag som missar något eller är det fel på den?
Fibaro Motion Sensor
Jag har samma problem med alla mina fibaro motion sensorer. Just nu ligger dom inom en meters radie från HC2. Prova lägg den precis vid din HC2 och se vad som händer. Har tyvärr inget svar på ditt problem.
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk
-
- Medlem
- 9
Tack
Då skall jag testa det när jag kommer hem. Även om det inte löser problemet så är det alltid nått
Då skall jag testa det när jag kommer hem. Även om det inte löser problemet så är det alltid nått
Det är problem med att få över parametrarna till enheten då den väcks MEN jag hittade en fin lösning igår som gjorde att alla mina motion sensors vaknade och fick rätt inställningar! Välj motion sensorn och gå till avancerat. Scrolla ner till knappen "Soft reconfigure device". Man får en varning (vet inte varför), tryck på ok och sen händer inget. Tills, du manuellt väcker enheten! Då läses ALLA parametrar in igen och iaf för mig så fungerar de till 100% efteråt. Vet inte varför motion sensorn har svårt att vakna men många har rapporterat om detta. När jag gjort såhär så har iaf alla mina motion sensorer vaknat och fått korrekt parametrar. Glöm inte att först ställa in de parametrar du vill INNAN du trycker på "Soft reconfigure device" och spara först!
-
- Medlem
- 9
Är det någon av er som har flera Fibaro Motion Senors? I såfall är det samma beteende på samtliga eller bara vissa? Har tänkt att jag skall ha flera Motion Sensors men nu har jag sneglat lite på Aeon Labs Multisensor - Gen5 eftersom det inte fungerar så bra med Fibaro. Någon som testat Aeon Labs Multisensor - Gen5?
Jag har fem Fibaro motion sensorer, två är numera tempsensorer. Har stängt av skak delen för annars tokhängde dom sig.
Jag har även EN Aeon Multi Sensor, och den fungerar i praktiken BARA om man matar den via USB sladd - den suger ut batteriet på ingen tid (2 veckor vill jag minnas). Men den är alltså ersatt av ovanstående. Eftersom jag primärt bara är intresserad av ljusstyrkan, och tar resten som nice-to-have, så fungerar mina Fibaro sensorer perfekt, och således använder jag inte min Aeon längre.
Jag har även EN Aeon Multi Sensor, och den fungerar i praktiken BARA om man matar den via USB sladd - den suger ut batteriet på ingen tid (2 veckor vill jag minnas). Men den är alltså ersatt av ovanstående. Eftersom jag primärt bara är intresserad av ljusstyrkan, och tar resten som nice-to-have, så fungerar mina Fibaro sensorer perfekt, och således använder jag inte min Aeon längre.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer
Jag kör nu 5st Fibaro motion sensor, snart 6st. Upplevde problematiken med vissa bara men som sagt nu fungerar alla 100% efter "soft reconfigure device" så jag har inget att klaga på där. Har en Aeon Labs sensor av den äldre generationen som iom version 4.035 fungerar som den skall, det är problem med tidigare versioner 4.033 mfl då den sänder rörelser vid uppvakningsintervallet och drar mycket batteri. Men nu fungerar även den som den ska.
Jag hade personligen inte köpt Aeon labs sensor för att ersätta Fibaros. Det är helt olika sensorer som är bra på olika saker. Fibaro har överlägset bättre inställningsmöjligheter och bättre finjustering ex så fungerar Aeon labs sensor upp till 1000lux vilket den verkar tycka är maxläget, kanske förbättrat i gen 5 men just nu kan den bara visa upp till 1000lux medan Fibaro kan visa betydligt högre värden... Själva motion sensorn är bättre i Fibaro, den går att ställa in precis så som du vill ha den. Aeon labs får du nöja dig med ett reglage för känslighet på själva sensorn. Men å andra sidan har Aeon labs högre IP-standard vilket gör den användbar i våtutrymmen eller utomhus (även om jag aldrig skulle sätta den där det kan regna på den). Sen har du ju möjlighet att driva den med 5V USB också om du vill. Kan tillägga att batteritiden har hitintills varit betydligt sämre i Aeon labs sensor och gen 5 levereras utan batteri vilket betyder att om du skall ha bra (lithium) batterier så är sensorn ganska dyr i inköp jämfört med Fibaros där ett bra lithuiumbatteri ingår. Men du får ju också möjlighet att mäta luftfuktigheten vilket är förvånade att Fibaro inte fixat en egen enhet som fixar eftersom det är en av huvuddelarna i deras system, ex du kan ju lägga till luftfuktighet för varje rum i HC.
Jag hade personligen inte köpt Aeon labs sensor för att ersätta Fibaros. Det är helt olika sensorer som är bra på olika saker. Fibaro har överlägset bättre inställningsmöjligheter och bättre finjustering ex så fungerar Aeon labs sensor upp till 1000lux vilket den verkar tycka är maxläget, kanske förbättrat i gen 5 men just nu kan den bara visa upp till 1000lux medan Fibaro kan visa betydligt högre värden... Själva motion sensorn är bättre i Fibaro, den går att ställa in precis så som du vill ha den. Aeon labs får du nöja dig med ett reglage för känslighet på själva sensorn. Men å andra sidan har Aeon labs högre IP-standard vilket gör den användbar i våtutrymmen eller utomhus (även om jag aldrig skulle sätta den där det kan regna på den). Sen har du ju möjlighet att driva den med 5V USB också om du vill. Kan tillägga att batteritiden har hitintills varit betydligt sämre i Aeon labs sensor och gen 5 levereras utan batteri vilket betyder att om du skall ha bra (lithium) batterier så är sensorn ganska dyr i inköp jämfört med Fibaros där ett bra lithuiumbatteri ingår. Men du får ju också möjlighet att mäta luftfuktigheten vilket är förvånade att Fibaro inte fixat en egen enhet som fixar eftersom det är en av huvuddelarna i deras system, ex du kan ju lägga till luftfuktighet för varje rum i HC.
-
- Medlem
- 9
Jag köpte en till Fibaro Motion Sensor. Och har nu fått båda att fungera ok. Jag lade till en till två värden gjorden “wakeup” lade till en till två nya värden och gjorde en “wakeup” osv till jag lagt in det jag ville ha.
Så just nu kör jag med följande värden:
1, 10
2, 15
3, 2
4, 12
6, 30
8, The PIR sensor is always active.
9, 200
12, BASIC ON and BASIC OFF
14, 255
16, 0
20, 15
22, 30
24, The tamper violation is reported in the Sensor Alarm class. Tamper alarm cancellation inactive.
26, Tamper alarm is not reported in broadcast mode.
40, 15
42, 3600
60, 1
62, 3600
64, 3600
66, 0
80, Signaling disabled
81, 50
82, 100
83, 1000
86, 18
87, 28
89, Tamper violation signal with LED light
Så just nu kör jag med följande värden:
1, 10
2, 15
3, 2
4, 12
6, 30
8, The PIR sensor is always active.
9, 200
12, BASIC ON and BASIC OFF
14, 255
16, 0
20, 15
22, 30
24, The tamper violation is reported in the Sensor Alarm class. Tamper alarm cancellation inactive.
26, Tamper alarm is not reported in broadcast mode.
40, 15
42, 3600
60, 1
62, 3600
64, 3600
66, 0
80, Signaling disabled
81, 50
82, 100
83, 1000
86, 18
87, 28