Z-wave plus
Z-wave Plus är bakåtkompatibelt, så du kan använda Plus-produkter med en gammal kontroller. Dock finns det nya funktioner i Plus som du inte får tillgång till om du inte har en Plus-kontroller.
Med tanke på hur mycket pengar det rör sig om skulle jag inte rekommendera att köpa några Z-Wave-produkter som inte har Plus.
Här kan du se alla de produkter som finns i Plus-utförande, det är dock många som inte är för EU, men förhoppningsvis letar de sig hit också. Här kan man också se att både Everpring och Vision har en Fibaro Wall-Plug-liknande produkt på väg.
Med tanke på hur mycket pengar det rör sig om skulle jag inte rekommendera att köpa några Z-Wave-produkter som inte har Plus.
Här kan du se alla de produkter som finns i Plus-utförande, det är dock många som inte är för EU, men förhoppningsvis letar de sig hit också. Här kan man också se att både Everpring och Vision har en Fibaro Wall-Plug-liknande produkt på väg.
Känns det inte som att Z-wave plus utvecklas bakvägen? Borde inte huvudenheterna först få stöd för plus innan man lägger in stödet i massa produkter? Eller finns det någon fördel att ha en plus produkt utan att ha en huvudenhet som stödjer plus?
Om det bara är protokollet som ändrats, så borde det inte vara några problem för Fibaro. HC2 är ju helt modul uppbyggd baserad på en helt normal Intel tillverkat moderkort. Det sitter en liten USB anslutning där Z-Wave kommunikationen skapas om man så säger. I sämsta fall behöver man alltså byta just Z-Wave modulen, men det torde räcka med mjukvara kanske?
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer
Som ses i Aeotecs beskrivning av Z-Wave Plus/500 series, är chippen kraftigare, snabbare med mer minne och lägre strömförbrukning. Antagligen har de kontrollerna som får stöd för Plus antingen kompromissats med och givit stöd för plus-enheten utan de fördelar som kommer med Plus, eller så sitter det redan en 500-chip i dessa kontrollers, som nu bara uppdaterats med ny firmware.
Det är detta chip som sitter i alla enheter, vilket är tillverkat av Sigma Designs, utöver detta chip, får respektive tillverkare designa sina produkter i stort sett som de vill.
Är ni intresserade, ta och kika på Sigma Designs presentation. Där förklarar de även hur man som utvecklare går tillväga för att uppgradera. I filmen "Migration to Z-Wave Plus" beskriver de vilka chip som ersätter vilka.
Det är i alla fall den uppfattningen jag fått, rätta mig och jag har fel.
Det är detta chip som sitter i alla enheter, vilket är tillverkat av Sigma Designs, utöver detta chip, får respektive tillverkare designa sina produkter i stort sett som de vill.
Är ni intresserade, ta och kika på Sigma Designs presentation. Där förklarar de även hur man som utvecklare går tillväga för att uppgradera. I filmen "Migration to Z-Wave Plus" beskriver de vilka chip som ersätter vilka.
Det är i alla fall den uppfattningen jag fått, rätta mig och jag har fel.