Goddag har länge gått och funderat på att installera ett smarthemsystem hemma men nu tror jag att jag har fastnat för z-wave, framförallt för 2vägskommunikationen och framförallt friheten att programmera styrningarna i lua. Men jag har ett problem kvar att lösa innan jag börjar handla och det är att jag vill ha en ingångsmodul(230v styrning) bakom strömbrytaren då vad jag har förstått så har ingången på relämodulerna högre prioritering är styrningen från kontrollboxen och så går det inte använda den ingången till något annat i systemet.
Tanken är att jag ska använda hc2 som kontrollboxen och anledningen till att jag vill ha ingångsmoduler bakom vissa knappar är att jag exempelvis ska kunna tända och släcka 2 gånger i sovrummet då släcks resten av huset och nattlampan tänks i 5 min.
Ingångspuck för strömbrytare
Frågan är vad du menar med ingångsmoduler?
De "puckar" som Fibaro har, t.ex. brytande 3kW, har s.k. scen möjligheter, så om jag minns rätt så kan du programmera i LUA så att du kan fånga en två och tre tryckningar, och baserat på just antal tryckning, göra olika saker. MEN det förutsätter monostabil brytare antar jag - vilket är en fjäder och en parameter i Fibaro puckens inställningar. Men är det så du tänkte?
De "puckar" som Fibaro har, t.ex. brytande 3kW, har s.k. scen möjligheter, så om jag minns rätt så kan du programmera i LUA så att du kan fånga en två och tre tryckningar, och baserat på just antal tryckning, göra olika saker. MEN det förutsätter monostabil brytare antar jag - vilket är en fjäder och en parameter i Fibaro puckens inställningar. Men är det så du tänkte?
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer
Känner inte till att själva strömbrytaren till pucken skulle ha större prioritet än via hc2 och jag förstår inte hur det skulle vara viktigt heller? Du använder återfjädrande brytare och du lär knappast hamna i problemet att någon trycker precis samtidigt på knappen som någon gör det i Hc2 via appen Du kan enkelt skapa scener till olika knapptryck som Bamsefar skrev ovan, din önskan med sovrummet är tex nemas problemas... Ex en dimmer kan du koppla till två knappar för att låta den andra knappen styra vad du vill baserat på olika knapptryck... Ditt största problem just nu är bara att Fibaro har säljförbud på sina puckar så du får tyvärr vänta ett tag till tills de gjort något åt saken... :/Johnny wrote:Goddag har länge gått och funderat på att installera ett smarthemsystem hemma men nu tror jag att jag har fastnat för z-wave, framförallt för 2vägskommunikationen och framförallt friheten att programmera styrningarna i lua. Men jag har ett problem kvar att lösa innan jag börjar handla och det är att jag vill ha en ingångsmodul(230v styrning) bakom strömbrytaren då vad jag har förstått så har ingången på relämodulerna högre prioritering är styrningen från kontrollboxen och så går det inte använda den ingången till något annat i systemet.
Tanken är att jag ska använda hc2 som kontrollboxen och anledningen till att jag vill ha ingångsmoduler bakom vissa knappar är att jag exempelvis ska kunna tända och släcka 2 gånger i sovrummet då släcks resten av huset och nattlampan tänks i 5 min.
tror inte det går att göra så på aeon labs brytare. Du kan bara styra själva pucken, inte trigga en scen.