Indigo

jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Håller inte med, ALLA system har sina brister, och jag hackar inte ner på HC2, är ett bra system men jag vill få ut mer än vad det kan ge nu, //Jens


Skickat från min iPad med Tapatalk
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Min pröva på period av Indigo tycks ha startat ungefär samtidigt som Bamsefar, fick hem mac minin för 2 veckor sedan men har inte inte haft tillräckligt med tid att pröva systemet fullt ut.

Jag har valt att test köra Indigo för att det är några saker jag inte gillar med Fibaro, vissa praktiska och vissa principiella. Men i stort fungerar min HC2 felfritt (kan för mitt liv inte få in Aeon sirenen...). Jag har använt HC 2 i snart 1,5 år men det är först nu som jag har börjat förstå hur jag skall använda HC2 för att få harmoni mellan mina vanor och automatiseringen av huset.

Sagt och gjort, orkade inte leta på blocket utan köpte en ny mac mini, tangenbord och mus, en Aeotec gen 5 sticka och efter ett glas vin slutade det med att jag köpte indigo pro istället för trial versionen.
Mitt första handikapp är att jag inte en van Apple/mac användare, kör uteslutande android och windows enheter, OS X är en brant inlärningskurva och var tvungen att goggla hur jag skulle få in "|"...

Nu är kontoret en test zon för indigo, något begränsat utrymme men jag ville testköra systemet innan lansering hemma.
Så här långt kan jag till del instämma i Bamsefars kommentarer, det är inte samma överblickbara system som Fibaro. Administration sker i rullister på EN dator snarare en via web där man råkar befinna sig.
Jag upplever fortfarande som svårt att förstå hur jag på enklast/effektivast sätt skall automatisera mitt hus i Indigo. Det är möjligt att det är en omställningsprocess, men om jag fortsätter på samma sätt som jag har börjat nu så kommer det att bli ofantligt många triggers, schedules och relativt många actiongroups.
Jag har så här långt fått in Smartphone radar, Wunderground och några andra enklare plugin, t.ex. sonos som jag iofs inte vet om det fungerar då det krävs en control page för att ha nytta av???
Nu låter det som att det bara är mörka moln över Indigo, så är det inte det är bara en stor omställning. Fördelarna är nog att det är mac orienterat, har man en är systemet kraftfullt och relativt billigt.
Alla enheter som bara har legat på skrivbordet och inte fungerat med HC2 fungerar felfritt med Indigo. Aeotec stickan (gen5) fungerar väldigt bra, den är snabb och lätt att addera enheter med.

Sista farhågan:
Gränssnitt för mobila enheter, det kommer vara ett jättejobb för att få ordning på detta. Har lagt några timmar på att leka runt och det är fortfarande mycket fel och ser ut som en 3-åring varit igång med crayonkritor.
Man måste verkligen skapa en sida för varje område/rum man vill kunna kontrollera, har man sen flera olika enheter måste/bör man göra en upplösning för varje typ.
Oaktat hur mycket tid man än lägger ned kommer det aldrig bli lika bra som HC 2, sen kanske man inte gillar det gränssnittets utseende och då har man å andra sidan möjligheten att göra något eget.

Jag är övertygad om att det går att få till ett bra (och säkert väldigt stabilt) HA system med Indigo och jag skall köra vidare ett tag för att se hur det utvecklar sig.
Last edited by andarv on 09 Jul 2015, 12:13, edited 1 time in total.
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Lite snabba frågor för att komma igång med Indigo.

Är tanken att man skall skapa massa små "mikrohändelser" i triggers och schedules? Finns det inget fint jätte script som GEA eller liknade?

Belysningsstyrning, hur gör man? Vill ha några rörelse aktiverade, som skall förbli släckta/tända vid knapp tryck.

Arm/disarm rörelse/dörr/fönster sensorer, pinkod har någon fått till det på Control pages?
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

andarv wrote:Lite snabba frågor för att komma igång med Indigo.

Är tanken att man skall skapa massa små "mikrohändelser" i triggers och schedules? Finns det inget fint jätte script som GEA eller liknade?

Belysningsstyrning, hur gör man? Vill ha några rörelse aktiverade, som skall förbli släckta/tända vid knapp tryck.

Arm/disarm rörelse/dörr/fönster sensorer, pinkod har någon fått till det på Control pages?
Någon jätte script har jag inte hittat, men man kan lägga in det på andra sätt, dock ej så smidigt som GEA :? vad det gäller larm ska det finnas hur man gör i Indigo forumet, har själv DSC litar inte på Z-wave till larm användande, har även brandlarm i DSC så på det sättet får jag in det oxå i Indigo, små microhändelser behöver du väll inte göra, har en trigger som tänder all belysning inne när det mörknat, om vi är hemma, och släcker när vi lägger oss, knapp vi sängen...

Har du mer frågor så kan du skicka meddelande till min inkorg med dit nummer om du vill så kan jag ringa dig...

//Jens
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

andarv wrote:Lite snabba frågor för att komma igång med Indigo.

Är tanken att man skall skapa massa små "mikrohändelser" i triggers och schedules? Finns det inget fint jätte script som GEA eller liknade?

Belysningsstyrning, hur gör man? Vill ha några rörelse aktiverade, som skall förbli släckta/tända vid knapp tryck.

Arm/disarm rörelse/dörr/fönster sensorer, pinkod har någon fått till det på Control pages?
Nu hittade jag hur man sätter upp larm i systemet... :)

http://wiki.indigodomo.com/doku.php?id= ... ity_system


//Jens
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Skriv gärna frågor och svar här, kör inte Indigo men tycker det är kul läsning.
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

SirMaggot wrote:Skriv gärna frågor och svar här, kör inte Indigo men tycker det är kul läsning.
Lovar, tar lite för mycket tid ibland bara :) men idag regnar det, men då kan jag slänga gödning på gräs mattan förstås :lol: :D

//Jens
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

jens wrote: ...
Nu hittade jag hur man sätter upp larm i systemet... :)

http://wiki.indigodomo.com/doku.php?id= ... ity_system


//Jens
Ja jag såg den (Jays?) husvagn. Det var den jag hade tänkt köra efter intill dess att jag hittar något effektivare.
Anledningen till att välja Zwave istället för ett separat larm är nog främst för att jag inte ser några större effekter av larm. För mig räcker det med att hus och gård tänds upp av strålkastare, kameror spelar in och grannar får meddelande, sen är ju systemet inte alls lika driftsäkert som ett trådbundet larmsystem.
Här tycker jag indigo har en fördel över HC2, det verkar betydligt lättare att få in kamerors rörelsesensorer i systemet och överhuvudtaget hantera dem.

Men till belysningen, hemma har vi egentligen fem typer av belysningsstyrning:
Utvändig på schema - t.ex. fasad och markbelysning- kopplat mot några variabler (bakgrundsljus, hemma/borta, larmat osv)
Utvändig rörelsestyrd - fasadlampor och/eller strålkastare - för att uppmärksamma om någon stryker i buskarna
larmbelysning - inne/ute beroende på omständigheterna.
Invändig på schema - t.ex. fönsterlampor - i stort enligt utvändiga
Invändig närvarostyrd - och det är den som verkar vara svårast att få till. Om rörelse upptäks så tänds ljuset och släcks efter en viss tid, det är enkelt nog. Det jag tycker verkar vara svårt är att "upphäva" detta med lampknappen, alltså förhindra att den släcks om det inte finns rörelse eller överhuvudtaget tändas om man släckt den med knappen.
Spontant tänker jag att man måste använda timers and pesters i en variabel som aktiveras när man trycker på lampknappen? Och därigenom förhindrar släckning eller tändning i x min beroende på vad man programerat? Då skulle knappen fungera som när man "köper sig tid" i offentliga/kontorslokaler för förlängddrift.
Någon som har samma behov och en lösning?


Att tända belysning efter mörker/solnedgång osv är förhållandevis lätt. Att tända belysningen av rörelse verkar också förhållandevis lätt. Men däremot verkar det knepigare att förhindra att
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Du kan inte skapa olika variabler som blir fals/true vid dom oilka händelserna då borde du kunna lägga dom i Condition fliken på Triggers...

Jag använder olika Variabler som när jag är hemma Party, Sover, mm

[img]
Skärmavbild 2015-07-09 kl. 14.04.59.png
Skärmavbild 2015-07-09 kl. 14.04.59.png (465.34 KiB) Viewed 38304 times
[/img]

//Jens
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Efter lite läsande och testande har jag nu lyckats lösa rörelsestyrda belysningen.

Om man trycker på knappen sätts en variabel x till "on" då tänds lampan och kan inte stängas av av rörelsesensorn. Stänger man av via knapp så sätts variabel x till "off" och då kan inte rörelse tända lampan.
Enda gången rörelsedetektorn får tända lampan är när variabel x är "auto". Variabel x återställs till auto kl 0300 samt 1800s efter att sista rörelsen har registrerats i rummet.
Fungerar ganska bra faktiskt.
För att tända/släcka med rörelse är i sig ganska enkelt.
Nackdelar, det blir en variabel för varje rum el zon. Generellt blir det många små händelse i Indigo vilket jag har lite svårt att ställa om till.

Kommer nog ändå att skapa lägen för huset "normal" "semester" "gäster" osv.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hur många av er kör Indigo nu?

Är ni fortfarande nöjda?

Jag hade äntligen börjat lita och tycka min HC2a var bra.. Tills för en vecka sen..
Verkar som nätverkskortet eller moderkortet gett upp totalt..

Svarar på lite ping typ direkt efter uppstart, sen svara den inte på ping alls på ett tag. För att sedan svara på 4/20 med ca 2000ms.

Så nu skall den skickas till Polen. Så får vi se hur länge jag blir utan, o hur länge min utebelysning skall lysa..(kan inte stänga av den)


Så mitt förtroende för HC2, började på 80% för att sedan börja köra o genast trilla ner till 10% då jag hade skit mycket problem i början, som efter att Fibaro supporten kopplat upp sig och ett par dagar senare släppte en uppdatering, och allt började fungera.. Då tänkte man fan vad bra gjort.. förtroendet gick upp till 70% då man helt enkelt inte vågade hoppas på förmycket.

Sen efter det så har man sakta jobbat sig upp till 100% då allt varit stabilt och bara fungerat hela tiden, o sen som sagt i måndags så dog allt.

fy fan.. är det bara jag som har sån jäkla otur...


OBS. Någon som vet hur lång tid Fibaro tar på sig för att felsöka (de vill att jag skickar den till polen på måndag)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Hej Clabbe,
Är fortfarande super nöjd, inget strul alls, visst någon gång kan det vara något men oftast är det batteri eller något annat, har cirka 150 z-wave och 1-wire, ardunio uno/mega är helt nöjd, allt reagerar direkt, har även en Vera Edge jag köpt som förlängning av z-nätverket men det är Indigo som styr den, då jag inte kan något om kodning har jag inte skrivit någon kod utan använt standard sätt och det tycker jag är superbra, har ändå fått till alla funktioner jag vill få ut...

Såg att Jompa skulle sälja sin Macmini med Indigo Licens här på forumet, så det har kanske inte gått så bra för han? vet ej...

Bor du i Skåne (eller någon annan stans) så får du gjärna komma och titta hur jag byggt upp mitt system


Skickat från min iPad med Tapatalk
andarv
Medlem
Posts: 82
Joined: 15 Feb 2014, 00:17
10

Jag kör Indigo sedan augusti och mina känslor är lite blandade. Tidigare körde jag HC 2 och hade egentligen inga problem. Byte mest för att pröva på och för att kunna få lite bättre funktion ur zwave som säkerhetssystem.

+
Stabilt
Snabb respons i hela Zwave nätverket.
Bättre möjlighet att integrera andra lösningar. Det beror i huvudsak för att jag inte har/hade någon dedikerad server vid sidan om.

-
Det är mer komplicerat att få till "automations" känslan. Jag saknar möjligheten att få flera händelser att utföra samma sak. Svårt att förklara, men hade väldiga bekymmer med att få markisstyrningen att bli så intelligent som jag önskar.
Mycket mer jobb med att presentera HA systemet på telefon/surfplatta
Tar längre tid att få iordning på alla händelser och åtgärder.
Jag ogillar dessutom Mac OS, vilken är en nackdel för Indigo i mina ögon.


Jag har precis börjat titta på python script och där finns nog större potential än i LUA koden. Men det är mer komplicerat att få in scripten i systemet.

I slutändan beror det nog bara på hur du har använt HC och kommer använda Indigo.

Nu låter jag väldigt negativ, det är jag inte. Det är stabilt och funkar som förväntat, det är värt mycket hos oss. Jag tittar aldrig på "upp tiden" och förundras över hur mycket ram/cpu jag har kvar... Har startat om systemet någongång och då beror det på uppdateringar.

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Hej,

Ett tips för dom som vill skapa ett Larm i huset,

Jag kör Indigo men det funkar även säkert med andra system.

Har köpt detta kodbordet (se bild) pris 91:- inkl frakt från Kina
Länk : http://www.aliexpress.com/item/Security ... 96751.html

installerat med en 4pars kabel 12vdc, status, larm av/på inkopplat till Arduino Uno via nätverket.
Men hade först tänkt sätta en fibaro universal sensor som man kan köra på 12vdc som kod bordet, har även köpt Siren - Aeon Labs...
Attachments
Security-RFID-Proximity-Entry-Door-Lock-Access-Control-System-500-User-10-RFID-Keyfobs-with-English.jpg_50x50.jpg
Security-RFID-Proximity-Entry-Door-Lock-Access-Control-System-500-User-10-RFID-Keyfobs-with-English.jpg_50x50.jpg (2.05 KiB) Viewed 37206 times
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Hej,

Har ett Yale Doorman v2, och nu har Indigo stöd för det via en ny pluggin, kan nu styra mitt lås via Indigo, se vem som öppnade, Låste, klockslag, har inte ett verisure larm men om man har det, kan man se temperaturer och i framtiden säkert mer funktioner

//Jens
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Wow! Det visste jag inte. Tack för tipset!
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Image

Home Remote till Indingo bild från min iPhone även stöd för Apple Tv 4 funkar utmärkt både hemma och när man är borta...


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Home Remote till Indingo bild från min iPhone även stöd för Apple Tv 4 funkar utmärkt både hemma och när man är borta...Image


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Glömde den har oxå stöd för Apple watch. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Grymt!
Laddat ner appen men inte testat.
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Post Reply