Indigo

Post Reply
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Nu får ni sluta frestas sådär :shock:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

jens wrote:När du installerat allt klart Bamsefar, så kan du bara sitta och njuta hela tiden i sommar, vad har du för USB Z sticka? Själv kör jag med Zwave. Me?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Garv - sitta och njuta - visst, såhär långt så har jag fastnat på att @ inte går att få fram på det svenska tangentbordet - det var "bara" å byta til Svenska Pro så löste det sig - men vem f*n vet det?

Jag har både Aeon USB Serie 2 och Zwave.me (senaste som är Z-Wave plus). Har inte bestämt vilken jag skall använda när jag väl får nästa projekt på plats: VNC....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jaha, så har man då lyckats hänga sin Mac Mini det första man gör - kan inte göra någonting, den verkar vilja lyfta upp nästan 12000 dokument i någon form av förhandsvisning - vete katten varifrån det kom.

Installerat VNC och fått upp det, men J*VLAR vad ryckigt det går, riktigt riktigt illa - sämsta remotelösning jag någonsin varit med om (och jag har kört VNC tidigare, så....). Är det såhär man skall leva, så kommer denna miljö inte överleva helgen....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Prova teamwiever tycker jag är bättre, jag började med Aeon S2 sen åkte det ut och Zwave.Me in och den funkar väldigt bra, har lagt in 122 st z-wave prylar hittills och det tar någon hundradels sekund innan systemet reagerar, hinner knappt trycka in knappen :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Bamsefar wrote:- frågan är om det är värt det....
Det vågar jag nästan lova! ;)

Du kanske har lite uppförtsbacke så här i början, OSx och allt. Men hav förtröstan! Belöningen kommer.

VNC fungerar felfritt för mig (från padda), frågan är varför det laggar för dig :/
Hoppas du får ordning på grundsystemet snart, det är värt lite besvär trots allt.
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nu är Indigo installerat, och som sagt VNC som remote. Har även verifierat web gränssnittet mot Indigo från min windows maskin. Så här långt klassar jag det som Open ZWave, GUI är sämre än HC2 helt enkelt. Och lite för mycket hackande, och då har jag inte ens börjat... Startsträckan är rätt rejäl... och zwave har jag inte ens kommit till....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Default gui är inte så vackert. Men du kan göra egna, det är då det blir roligt!
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Bamsefar wrote:Nu är Indigo installerat, och som sagt VNC som remote. Har även verifierat web gränssnittet mot Indigo från min windows maskin. Så här långt klassar jag det som Open ZWave, GUI är sämre än HC2 helt enkelt. Och lite för mycket hackande, och då har jag inte ens börjat... Startsträckan är rätt rejäl... och zwave har jag inte ens kommit till....
Titta på detta web gränsnittet tycker jag är klart häftigt, med några undersidor oxå förstås...

[img]
Skärmavbild 2015-05-15 kl. 09.24.45.png
Skärmavbild 2015-05-15 kl. 09.24.45.png (1.38 MiB) Viewed 19541 times
[/img]
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Och här är för iPhone eller Android

[img]
Skärmavbild 2015-05-15 kl. 09.23.41.png
Skärmavbild 2015-05-15 kl. 09.23.41.png (791.24 KiB) Viewed 19541 times
[/img]
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Jahop.

Där buggade min hc2a igen.

Tänkte gå in här o fråga ytterligare om detta.

Men ser bamsefars inlägg blir ju inte mer sugen på indigo.

Men kan ju ställa frågan iaf... Det borde typ funka på vilken Mac som eller? Tänkte om man skulle gå ut snorbilligt till o börja med...
Kunde jag köra mina Nexa proove saker med indigo med så finns det en fördel till
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag har nu inte kört så mycket, skall installera Z-Wave här på förmiddagen.

Men såhär långt kan jag säga följande:
1) Installation av Apple OS krävs först - det är hyggligt enkelt, välj bara rätt tangentbord.... Inte ens ett proffs visste vilket det var (alltså inte jag utan min kompis som kört mac i många år), för att göra OS installation så måste du ha anslutit tangentbord, mus och skärm - dvs köra som HC2 går INTE. OS X kräver att du använder den som normal dator!
2) Registrera dig för trial på Indigo - och här är tangentbordet viktigt för du måste klara av att ange @ i email - annars fungerar det inte - fel tangentbord och det blir ett "TM" istf "@"
3) Öppna upp för VNC koppling, följ någon guide på nätet, finns flera
4) Installera någon VNC client på din Windows maskin
5) Hoppas att allt fungerar, och starta installationen av Indigo
6) Mata in nyckeln till Indigo i samband med starten, nyckeln kommer i ett email till dig.
7) Sätt evnt upp reflection för remote access av något till Indigo - osäkert om det bara är web server delen.

Man måste också ha klart för sig att Indigo är en REN client-server lösning. Dvs administrera Indigo sker i ett PROGRAM som körs på mac, INGET WEB gränssnitt för administration. Och med administration menar jag alltså att t.ex. lägga till enheter/script/händelser osv. Administration för mig är inte att klicka på en websida där jag tänder och släcker lampor - det är användargränssnittet. För mig är GUI's för administration extremt mycket sämre än vad HC2 erbjuder (och för den delen Vera, som liksom HC2, är rent web baserad).

Således, förväntar man sig samma ENKLA adminstration av Indigo som HC2 så kommer man träffa väggen direkt, det är en HELT annan typ av miljö som kräver fysiska datorer från Apple eller fjärrstyrning via VNC.

WEB administration kan man glömma.

Således, enkelhet att sätta upp och administrera vinner HC2 (och Vera) med hästlängder - absurt mycket enklare helt enkelt.

Stabilitet är en fråga jag ännu inte kan besvara. Men att påstå att Indigo är enklare att sätta upp än HC2 vore en klar överdrift. Jag lär återkomma med mera information vartefter jag kommer vidare, men hitintills har det INTE varit någon walk-in-the-park erfarenhet - snarare tvärt om.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Tänkte samma från början ang, administrationen Bamsefar, vad det gäller det övriga du skrivit så är du inte bästa polare med Apple det har jag förstått : D när du kommer in och börjar jobba med systemet och ser att allt bara funkar och hur enkelt det är att bygga sceman, mm. Det är då man verkligen uppskattar Indigo systemet, Clabbe när du skriver snor billigt, så hade jag köpt en på blocket för runt 4000 och är du inte nöjd så säljer du den igen, HC2 får man 3400 för på samma ställe sålde mina 2 jag hade där... Och visst kan du köra nexa på den och Z-wave sa. Tidigt jag har ett Aeon USB S2 du kan få då jag inte använder det mer...

//jens

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Tack för erbjudandet.. Vore ju toppen.
Men var det inte bekymmer med den Stickan?
O som sagt skulle det fungera med vilken Mac som?

Tänkte leta lite i bekantskapskretsen först, märker man sen att detta är vägen att gå så kanske man skall köpa lite bättre o mindre burkar.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Då kan jag avslöja nästa problem med Indigo, så att andra inte gör samma misstag:

Z-Wave.Me USB stickan/controllern är INTE fullt kompatibel med Indigo - det går inte att inkluder/exkludera Z-Wave enheter från Indigo med denna sticka - det är fullt möjligt att själva stickan fungerar när man med hjälp av annan programvara inkluderat/exkluderat z-wave enheter. Men Indigo har INTE implementerat denna typ av funktionalitet när man använder denna typ av controller.

Och jag må inte gilla Apple, men nästan allt jag stöter på har inte med Apple att göra, utan har att göra med att lösningen som Indigo kräver är en datorlösning utan någon fullt integrerad lösning. Dvs det är inte bara att plugga in ethernet kabeln, och elnätkabeln, och köra - nej här måste man först installera en massa program, vara beredd att göra en massa ändringar som krävs (varför var dom inte på plats från början?) osv. OS X är för övrigt UNIX och jag är UNIX sysadm sedan MÅNGA år, och har t.ex. Ubuntu på en maskin här hemma, så jag är inte alls ovan varesig vid UNIX eller operativsystem kommandon, men gemene man är inte där jag är - hen är vanlig dödlig användare som kanske förväntar sig ett snyggt web gränssnitt som fungerar när man vill göra något, något som HELT fattas i Indigo och alltså inte har ett enda dugg med Apple att göra. Mjukvaran Indigo är helt enkelt än ännu mera krävande entusiast produkt än vad HC2 / Vera är - det är inte svårare än så. Vill du använda Indigo, lärokurvan är tuffare - kanske fungerar bättre, men ja som sagt, jag kan inte ens inkludera en Z-Wave enhet pga begränsningar i Indigo.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Ja då bode det inte vara det som var problemet Apple altså, var tänkt som ett litet skämt, jag har en bärbar dator med Windows som jag sätter stickan i och går runt med till dom olika enheterna, sen sätter man i stickan i macen och Indigo hittar dom, men visst inte lika smidigt kanske men man måste vara vid z enheten ändå när man ska inkludera den...
Jag är väldigt tekniskt intresserad, men i övrigt ingen erfarenhet från programmering eller liknande, jobbar med plast :)

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Är själv it tekniker, så helt avskrämd är jag inte.

Hade bara min hc2 fungerat 24/7 o inte laggat någon timme då o då.

Så hade jag kanske inte ens tittat på andra lösningar, då fibaros är relativt enkel.
O snygg.

Men som jag har det hemma nu så överväger jag nästan tellstick...
Sämre funktioner, men det strulade inte en enda gång under den månaden jag testkörde.

Än så länge på ca 1 månad så har jag inte lyckats få till min HC2 utan bekymmer en enda dag.

Även stora problem att lägga till enheter, fått ta bort enheten först, trots att den aldrig funnits, samt starta om HC2 för att inkludera nästa osv.

Summa summarum, jag räds ej en tuffare installation.. Men vill vara hyfsat säker på att det kommer lösa mina bekymmer....

Sätter jag mig med indigo o plöjer ner pengar o tid i detta så vill jag inte sluta upp där jag är idag med ett system som strular..

Skulle någon bara säga, du har fel på en rad i din Hc2a o man ändrar den o allt funkar så hade det varit smidigaste utvägen..

Men fibaro supporten har varit inne i burken typ varje dag o kommer med löjliga exempel på vad det är som strular.
Tex en loop som går varje sekund, skulle det vara för mycket??
Nu är den visserligen borta, men bekymret kvar.

CPU eller ram har inte varit bekymmer, bara ett liggande z-wave nätverk.. Push o allt annat fungerar.

Med vänlig hälsning, frustrerad
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Clabbe wrote:Tack för erbjudandet.. Vore ju toppen.
Men var det inte bekymmer med den Stickan?
O som sagt skulle det fungera med vilken Mac som?

Tänkte leta lite i bekantskapskretsen först, märker man sen att detta är vägen att gå så kanske man skall köpa lite bättre o mindre burkar.
Problemet med stickan är att motagningen (enligt mig) inte är så bra, men dom flesta kör med den, man trycker på knappen på den och inkluderar z enheten sen sätter man i sticken igen i indigo, och inkluderar den i systemet.

Ja du kan använda vilken mac som helst bara det inte är för gammal.

//Jens
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Clabbe: Då kan du lugnt titta på Indigo - men alltså, var förberedd - det är inte riktigt så enkelt som man kanske ibland får sken av på detta (och andra) forum.

Jag har nu kastat bort min Z-Wave.ME usb sticka, som alltså kräver att man använder en annan dator eller liknande lösning för att få det att fungera halvhjärtat :cry:

Och installerat min "Aeon Labs Series 2 USB Controller" - den har en knapp på sig som man använder för att göra inkludering. Den fungerar efter att man installerat speciella drivrutiner (står beskrivet på Indigo's Wiki: http://wiki.indigodomo.com/doku.php?id= ... te_drivers ), och en omboot. Sedan kom Aeon stickan upp - man får sedan gå till "New...." och inkludera enheten (eller enheterna, beroende på hur många man inkluderar varje gång man tar bort USB stickan från macen) in till Indigo - alltså lite av en två stegs process. Men massivt bättre än Z-Wave.ME lösningen som alltså inte fungerar rakt av utan kräver extra dator...

Det sägs, enligt Indigo's forum, vara problem med denna Aeon sticka. Jag vet inte vad det är, men det verkar vara liknande lite det som HC2 har när man kommer upp i volym. Eftersom jag kör crash&bang tester just nu så lär jag aldrig komma upp i den volymnivån av enheter... Dessvärre...

Såhär långt krävs det att man är typ IT kunnig för att fixa Indigo.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Oh by the way: Indigo anser att den billigaste mac mini som finns att köpa ny räcker med god marginal - jag har köpt mellanmodellen, men rent teoretiskt kan man spara in 2-3000 alltså på en ny genom att välja den billigaste, och sedan köra med USB-tangentbord/mus - jag har magicmouse och det lilla trådlösa tangentbordet till min mac mini (eftersom jag inte orkar plugga ur/in mitt andra tangentbord/mus).
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Bamsefar, ge det lite tid. Initiala problem är nog ngt alla upplever med alla plattformar (HC2, HS, Vera m.fl). Det lilla jag jobbat med HC2 gav mig gråa hår så skulle nog säga att HC2 är betydligt mer enerverande ;) Men jag gillar struktur och älskar Indigos mappstrukturer och gränslöshet när det kommer till att sätta upp sin automation och sitt GUI!

Frugan kan komma med ett önskemål om funktionalitet/knapp i GUI och 3 minuter senare har hon sin knapp med önskad funktion. Senast fixade jag ett sånt uppdrag från telefonen medan vi såg på film lixom och hängde ändå med i rullen ;)

Reflector behöver du inte för remote access, du öppnar bara rätt portar i din router och sätter upp port forward till din Indigo-burk.

Indigo må vara en entusiastprodukt, men är vi inte entusiaster? Vill man ha en fullt flexibel lösning får man helt enkelt acceptera att det kräver lite mer av användaren. Därför folk bygger hus, för att få det som man vill. Det kräver en större insats än att köpa ett begagnat hus men s*tan vad mycket mer nöjd man är när allt är klart, eller hur?

Vi är väldigt många som älskat Indigo från dag ett så din åsikt är just din åsikt, alla upplever motstånd på olika sätt. Ge det tid som sagt! Det finns iaf inga generella buggar (*host* HC2 *host*) att bråka med. Men det klart, känns ju alltid bättre om man inte är ensam om ett problem och kan dela sin frustration med andra. Tyvärr kan jag inte dela ditt missnöje i detta fall.

Tycker vi kan vara lite mer konstruktiva här och inte kräka ur oss en massa missnöje då du inte ens kommit så långt att du kunnat använda systemets styrkor :/ Åter igen, ge det tid!

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Post Reply