Fibaro Motion Sensor + husdjur :?:

Övrigt
Post Reply
Nex
Proffsmedlem
11

Hur gör ni som har husdjur med er motion sensor? Har ni dem inkluderade i larmsystemet och i så fall vilka inställningar använder ni? Finns det värden för känslighetsinställningar baserat på vikt som övriga larmssystem? Ex vilken känslighet skall användas för att inte få den att reagera på djur under 25kg, 10kg mm?
Svårt att testa genom att kasta katten framför sensorn hela tiden ;) Vad är era erfarenheter och vilka inställningar använder ni?
Nex
Proffsmedlem
11

Finns det verkligen ingen som använder Fibaro Motion Sensor tillsammans med husdjur, hund katt mm? Prövar mig fram sakta men säkert men har man en katt som inte rör sig särskilt ofta är det svårt att veta vilka värden sensorn skall ha för att garantera att inte lösas ut av katten. Har ändrat min känslighet till 15 från standard 10 och testar detta nu men som sagt vore kul å veta vad andra har för inställningar och vad era djur väger kontra inställningen...
Systemfel
Medlem
9

har katter men har inte kommit så långt att testa detta på dom har en motion sensor i grovingången. har även kisen lådan där men satt sensorn så den inte ska läsa på golvet var lite mec att ställa in det - men ska testa lite inställningar vid något valt tillfälle.. men den reagerar dock inte på gående katter :)
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Henrikel
Proffsmedlem
10

Testade men fick det inte att funka, katter hoppar gärna upp på bänkar.
Men jag kör mina katter som spanare på nätterna och låter dem tända ljuset lite här och där istället så ser det ut som vi är vakna =). The killer cat.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
snav
Ny medlem
9

Om jag ställer ner min sensor till 51 så triggar den inte på min franska bulldog.
Det enda tråkiga är att jag måste komma så nära som två meter själv innan den triggar på mig.

Är det PIR-känsligheten som de avser med pet-safe??
Nex
Proffsmedlem
11

snav wrote:Om jag ställer ner min sensor till 51 så triggar den inte på min franska bulldog.
Det enda tråkiga är att jag måste komma så nära som två meter själv innan den triggar på mig.

Är det PIR-känsligheten som de avser med pet-safe??
Jag har nu satt mina så att de är riktade rakt fram istället för snett neråt vilket gör att rörelser vid golvnivå måste vara rejäla om de skall märkas av sensorn. Sedan har jag precis som du satt min till ca 50 och då märkte jag att man måste vara ganska nära. Dock va det väldigt skillnad på ex 40 och 50 så kanske 45-47 är en bra inställning.
Post Reply