Jag har ett litet dilemma med pooltäcket. Jag hade helst velat använda jalusistyrning för detta ändamål men den klarar dessvärre bara av att styra med 230V, vilket mitt pooltäcke inte har. Motorn för detta är på 12V.
Jag har istället monterat en 2x1,5kW, vilken såklart klarar själva uppgiften utan problem.
Dilemmat är dock att det finns risk att båda brytarna är påslagna samtidigt, vilket blir lite krisigt för motorn.
Antingen skulle man velat ha haft möjlighet att säga åt brytaren att den helt enkelt ska växla, att båda aldrig kan vara på samtidigt, som en jalusiaktor. Dock kan jag inte hitta den funktionen någonstans.
Ett annat alternativ är att skapa en scen, som denna:
Då har jag som säkerhet börjat med att stänga av den ena brytaren, för att någon sekund senare slå på den andra.
Detta funkar såklart ganska bra, bortsett från att man inte kan stoppa täcket, om man skulle behöva, i nödfall. Då måste man gå in i enheter och stoppa själva brytaren, vilket blir lite osmidigt.
Denna scen skulle vara bättre om det fanns en möjlighet att stänga av brytaren genom att helt enkelt bara trycka på "stoppa scen".
Om det gick att lösa det så, skulle man då också vilja dölja själva brytarna i gränssnittet för mobiltelefonerna och surfplattan, å et inte finns någon risk att man av misstag skulle slå på båda brytarna.
Sitter någon inne med en genial lösning på detta dilemma..!?
Styra pooltäcket
Kan du inte sätta två stycken 2*1.5Kw puckat efter varandra? där den ena kopplar ur den andra? Dvs så länge som switch 1.1 är aktiv, så drar den (utöver poolmotorn) 2.1 som påverkar så att 1.2 inte kan göra något om den råkar bli aktiv? och tvärt om?
Edit: Nej det fungerar inte det heller - du kommer inte runt det utan ett äkta relä såvitt jag ser det - för att vara riktigt säker alltså.
Edit: Nej det fungerar inte det heller - du kommer inte runt det utan ett äkta relä såvitt jag ser det - för att vara riktigt säker alltså.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer