Page 1 of 1
Hur länka en fibaropuck med en scen
Posted: 19 Oct 2012, 13:34
by Folke
Jag har satt en 1,5kw puck vid sängen. När jag trycker på s1 så vill jag att den ska trigga scenen "stäng av allt". Nästa gång jag trycker på s1 när allt är avstängt vill jag att scenen "sätt på allt" triggas istället.
Hur gör jag? Gissar att det handlar om att skapa en virtuell enhet på ett eller annat sätt..
Re: Hur länka en fibaropuck med en scen
Posted: 19 Oct 2012, 14:44
by forumadmin
Nej då, välj bara "scenknapp 1"(S1) = PÅ - därefter "Scen->Släck allt" (din scen du vill ska köras)
Och vice versa!
Re: Hur länka en fibaropuck med en scen
Posted: 18 Dec 2012, 19:41
by Adde
Denna formen av släck-allt trigger med tryckknapp förutsätter att man "offrar" en S1-koppling endast för att användas till en scen.
Jag gjorde så att jag satte scenen på S2 på en 3kw puck, och använder s1 för att tända och släcka lampan i taket i hallen. Bytte ut strömbrytaren mot en kronbrytare.
För att göra den här scenen möjlig finns det säkert flera vägar att gå. Min scen baseras på att när s2 växlar läge från off till on eller tvärt om, så släcker den en grupp av enheter som jag vill ska släckas när jag lämnar huset.
Kunde ha postat en screenshot, men mina scener är ju borta nu när jag uppdaterade till nya betan ;P
Lägger ev. upp bilden vid tillfälle!
Re: Hur länka en fibaropuck med en scen
Posted: 13 Feb 2013, 19:57
by odbc
Jag har löst denna scen på detta sätt:
Jag har använt min av en 3kw puck och använt s1 till taklampan och s2 till Godmorgon/godnatt.
Börja med att skapa en variabel som denna:
- Variabler
- variabler.PNG (6.95 KiB) Viewed 7675 times
Sedan har jag skapat två scener:
- Scener
- godmorgongodkväll.PNG (8.85 KiB) Viewed 7675 times
Godmorgon ser ut på detta sätt:
- Godmorgon
- Scene_Godmorgon.PNG (27.57 KiB) Viewed 7675 times
Och Godnatt ser ut som följer:
- Godnatt
- Scene_Godnatt.PNG (32.77 KiB) Viewed 7675 times
Med variabeln natt kan sedan andra saker triggas i andra scener.
Hoppas det hjälper
Re: Hur länka en fibaropuck med en scen
Posted: 19 Feb 2013, 10:53
by GronaHus
För er med dimmer v. 1.9 och framåt:
Använder ni Beta 3.424 kan ni numera använda exempelvis S1 och/eller S2 till att trigga scener.
Exempel:
Code: Select all
--[[
%% properties
44 sceneActivation
%% globals
--]]
if ( tonumber(fibaro:getValue(44, "sceneActivation")) == 24)
then
fibaro:call(38, "turnOn")
end
44 = Dimmer ID
24 = Ett av de scenvärden som finns beskrivna under parameter 41 - Beroende på typ av knapptryck = visst ID specifierat i manualen
38 = ID på enhet du vill sätta på
Re: Hur länka en fibaropuck med en scen
Posted: 04 Mar 2014, 09:57
by jens
GronaHus wrote:För er med dimmer v. 1.9 och framåt:
Använder ni Beta 3.424 kan ni numera använda exempelvis S1 och/eller S2 till att trigga scener.
Exempel:
Code: Select all
--[[
%% properties
44 sceneActivation
%% globals
--]]
if ( tonumber(fibaro:getValue(44, "sceneActivation")) == 24)
then
fibaro:call(38, "turnOn")
end
44 = Dimmer ID
24 = Ett av de scenvärden som finns beskrivna under parameter 41 - Beroende på typ av knapptryck = visst ID specifierat i manualen
38 = ID på enhet du vill sätta på
1/ Hur gör man om man nästa gång man trycker vill släcka lampan??
2/ om man skulle vilja aktivera en scen istället hur skriver man då??
//Jens
Re: Hur länka en fibaropuck med en scen
Posted: 04 Mar 2014, 14:48
by Skaven
Där man ställer In grupp id så finns det nåt som heter " Se " under set up min fråga är vad är SE till för? Och kan ni ge mig ett ex? Och var hittar man ID på saker?