Kan vem som helst använda Z-Wave produkter?
Ja, samtliga svenska konsumenter kan idag använda sig av dessa lösningar utan att behöva göra någon ombyggnation.
Finns det några speciella krav för att använda produkterna?
Nej.
Vad behöver man för en standardinstallation?
För att kunna reglera ditt hus med smartphone/iPad samt på distans krävs följande:
En "gateway" som MiCasaVerde Vera Lite/3 alt. annan z-wave controller såsom en Z-Wave USB dongel med tillhörande mjukvara.
Till denna ansluts sedan det du vill kunna kontrollera, t.ex. en strömbrytare, en kamera eller en energimätare.
Hur gör jag för att kunna kontrollera en lampa?
Det finns olika sätt att gå tillväga, har du en golvlampa/bordslampa med stickpropp så rekommenderar vi att du använder en "plugin switch" mellan väggen och lampan. Dessa finns både som dimmer och strömbrytare, skillnaden är att strömbrytaren klarar högre effekt. (tänk på att vissa lampor inte går att dimma, ex. lågenergi)
Ett annat sätt är att använda sig av våra "puckar" som helt enkelt placeras bakom din befintliga strömbrytare. Detta är ett enkelt ingrepp som inte lämnar några spår efter installation.
Kan jag använda vilken kamera som helst?
Nej, men de som Gröna Hus säljer är kompatibla med de system vi använder oss av.
En kamerainstallation ger dig möjlighet att i din smartphone kunna se vad som pågår hemma, på kontoret eller i sommarstugan.
Vilka produkter kan jag använda för att kontrollera systemet?
Alla typer av smartphones med Android eller iOS(apple) samt dator eller fjärrkontroll.
Behöver jag betala någon månadsavgift för att kunna kontrollera systemet på distans?
Nej, men en internetuppkoppling krävs.
Kan jag värma upp sommarstugan hemifrån och se aktuell temperatur?
Ja, men ett enkelt knapptryck på telefonen kan du slå på dina elradiatorer i stugan, och du kan även få ett mail/SMS när vald temperatur är uppnådd!
Kan ni förklara fler fördelar med Z-Wave för hemkontroll?
Du kan:
-Styra belysning på ett bekvämt och kul sätt.
-Reglera värme.
-Ställa in scener som förenklar vardagen. (ex. "gå hemifrån"-scen som släcker all belysning förutom fönsterlampor, och sänker värmen ett antal grader)
-Integrera vissa befintliga larmsystem, fråga oss vilka som är kompatibla.
-Övervaka ditt hem med hjälp av kameror
-m.m.
Kan jag fortfarande använda strömbrytaren på väggen för att tända och släcka?
Absolut, lampan kan styras både från väggen och telefonen!