ja med så mycket fel som den rapporten innehöll tror jag inte fibaro skulle vågat släppa pluggen. De har ju bara börjat utveckla och göra saker med smakfull design. En sådan här miss skulle ju kunna sänka skeppet.
Inuti puckarna (dimmer och relä) borde det finnas överlast samt termiskt skydd, annars borde de inte fått CE märkning?
Det finns ju ganska många hem med dessa produkter installerade, och att de skulle öka brandrisken skulle ju skapa lite turbulens om vem som skulle stå för felaktig försäljning.
wall plugg säljstopp
Bra att de klarat ut en del av vad som gäller wall pluggen - men jag vill veta mera om puckarna som man monterar dolt! Det där svarar enbart på hälften av frågorna typ.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer
Jag har känt på en av mina som jag använder ofta (dimmer) och den blir varm, men inte varmare än någon annan dimmer jag monterat. Enligt teknisk beskrivning så ska de finnas både överlastskydd och termiskt skydd vid 104 C på dimmern. Det man inte vet vid en brand är hur bra inkopplad den var, kan ju varit glapp eller inte alla kardelerna i FK kabeln som kommit med. Då kan ju varmgång i kabeln leda till att den smälter plasten och själva pucken blir opåverkad. Alltså ett handhavande fel och inte fibaro.
Men det är bra att sådant här kommer upp och diskuteras, vi som använder zwave har ju oftast inte bara 2 enheter utan 20+ och är ganska utsatta om det skulle framkomma stora missar i protokoll eller annan teknisk information.
Är pluggen stoppad i fler länder än i Sverige?
Men det är bra att sådant här kommer upp och diskuteras, vi som använder zwave har ju oftast inte bara 2 enheter utan 20+ och är ganska utsatta om det skulle framkomma stora missar i protokoll eller annan teknisk information.
Är pluggen stoppad i fler länder än i Sverige?
Godkväll!
En elfirma i Uppsala där jag bor som sålt och installerat Fibarosystem. Har varit tvungen att sluta med detta då puckar smälte inne i dosorna. Har läst en liknande post på deras internationella forum. Jag håller på och bygger nytt hus just nu inflytt om ca 2mån. Blev starkt avrådd från Uppsalafirman och fortsätta med Fibaro.
Men då jag redan hade plöjt ned pengar i HC2 boxen samt hyfsat många puckar tänkte jag ändå ge det ett försök. Dom rekommenderade istället Elko Living som dom aldrig haft något strul med. Dom har fått åkt ut till kunder och lagt massa timmar på felsökning osv. Så dom har helt enkelt gått back på varje installation. Hela mitt hus är nu planerat och uppbyggt med Fibaro. Hoppas inget börjar brinna
En elfirma i Uppsala där jag bor som sålt och installerat Fibarosystem. Har varit tvungen att sluta med detta då puckar smälte inne i dosorna. Har läst en liknande post på deras internationella forum. Jag håller på och bygger nytt hus just nu inflytt om ca 2mån. Blev starkt avrådd från Uppsalafirman och fortsätta med Fibaro.
Men då jag redan hade plöjt ned pengar i HC2 boxen samt hyfsat många puckar tänkte jag ändå ge det ett försök. Dom rekommenderade istället Elko Living som dom aldrig haft något strul med. Dom har fått åkt ut till kunder och lagt massa timmar på felsökning osv. Så dom har helt enkelt gått back på varje installation. Hela mitt hus är nu planerat och uppbyggt med Fibaro. Hoppas inget börjar brinna
Last edited by djhedan on 23 Apr 2014, 11:17, edited 1 time in total.
Jag har 10 pluggar och ingen av dom har blir varma, däremot så är 4 st av dom väldigt glappa när man stoppar in en eu kontakt i dom. Har 2 st dimmrar från Fibaro och dom funkar utan anmärkning. Ska försöka få in en tempgivare i apparatdosorna också så kan man hålla lite koll på dom.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Jag har 6 pluggar inköpta i juni 2013. En slutade att fungera i oktober 2013 varav jag fick en ny på garantin. För ca. en vecka sedan slutade denna att fungera samt en till med en dags mellanrum. Har reklamerat de två senaste och ifrågasatt kvaliteten hos min leverantör men har ännu ej fått något svar.
Känns lite som att man skulle vilja returnera alla pluggar
Känns lite som att man skulle vilja returnera alla pluggar
Mycket tråkigt detta...
Läser man på HomeSeers forum skriver även Rick, som är utvecklare där, att många av Fibaros produkter inte ens är z-wave-certifierade.
jompa68, känns som att tråden skulle passa bättre i Allmänt än under HC2 då detta inte är specifikt till någon huvudenhet, kanske du kan flytta den?
Läser man på HomeSeers forum skriver även Rick, som är utvecklare där, att många av Fibaros produkter inte ens är z-wave-certifierade.
jompa68, känns som att tråden skulle passa bättre i Allmänt än under HC2 då detta inte är specifikt till någon huvudenhet, kanske du kan flytta den?
-
- Ny medlem
- 10
Fast Living Connect (Danfoss) har väl bara termostater?djhedan wrote:Godkväll!
Men då jag redan hade plöjt ned pengar i HC2 boxen samt hyfsat många puckar tänkte jag ändå ge det ett försök. Dom rekommenderade istället Connect Living som dom aldrig haft något strul med. Dom har fått åkt ut till kunder och lagt massa timmar på felsökning osv. Så dom har helt enkelt gått back på varje installation. Hela mitt hus är nu planerat och uppbyggt med Fibaro. Hoppas inget börjar brinna
Att allt detta kommer upp är ju bra så saker reda ut. Det är ju ändå inte leksaker som installeras bakom brytare.
Att de inte har zwave certifikat är ju inte något farligt, där emot om de kan orsaka överhetning då är det farligt.
Själv har jag ca 15 puckar och 10 pluggar installerad. Inte haft något strul eller kännt någon överhettning.
Schneiders connect puckar går ju att använda istället, dock är ju prislappen långt över det dubbla.
Men av så mycket sålda enheter är det ju få fel som rapporterats.
Att de inte har zwave certifikat är ju inte något farligt, där emot om de kan orsaka överhetning då är det farligt.
Själv har jag ca 15 puckar och 10 pluggar installerad. Inte haft något strul eller kännt någon överhettning.
Schneiders connect puckar går ju att använda istället, dock är ju prislappen långt över det dubbla.
Men av så mycket sålda enheter är det ju få fel som rapporterats.
-
- Ny medlem
- 10
Sedan hör det nog, tyvärr, till vanligheterna att man installerar Z-wave-puckar själv, vilket kanske inte alltid är bästa väg att gå. Jag lät min elektriker installera allt som skulle sitta dolt bakom brytare etc. Det gick väldigt fort och kostade i stort sett ingenting med ROT-avdrag. Sedan är det självklart ingen garanti, men han har i alla fall oceaner av erfaranhet mer än jag
KristoferL Ursäkta jag menade Elko Living. Inte Danfoss har redigerat min post nu. Men Elko Living är inte direkt billigt om man jämför med Fibaro. Så kanske inte så konstigt att det fungerar bättre. Våran elektriker kommer naturligtvis montera in alla våra Fibaropuckar i vårat nybygge.
-
- Ny medlem
- 10
Aha! Jo, jag tittade på Elko Living också innan jag skaffade min HC2, men Fibaro och Z-wave har så mycket bredare användningsområde!djhedan wrote:KristoferL Ursäkta jag menade Elko Living. Inte Danfoss har redigerat min post nu. Men Elko Living är inte direkt billigt om man jämför med Fibaro. Så kanske inte så konstigt att det fungerar bättre. Våran elektriker kommer naturligtvis montera in alla våra Fibaropuckar i vårat nybygge.
vi följer med spänning hur det ska gå. =)
Fibaros förklaring på Fibaro forumet
The case arose in Sweden is different and happened when fibaro entered to a large distribution network and thereby withdraw (at this time) of another (possibly local) suppliers from the particular network.
Local authority based on their own (undocumented) research gave an immediate decision to discontinue the distribution of our product (wallplug) in this country. There has been prepared a list which contains some points of concerning irregularities. Fibaro not agree with related problems and a decision is contested and our law firm is preparing a lawsuit for our local sells decrease.
Regardless of this Fibaro, in the next few weeks is preparing product who again will be available on this local (swedish) market - this time with additional markings and more extensive user manual!
Product classification done by the swedish authority is by our and (other international research units) wrong. We will prove it an independent court in Brussels. Furthermore, because of the uniqueness of the product and the solutions we made in this we'r preparing a very extensive part of evidence in this case and the opinions of experts entities from several countries because we do not accept this turn of events!
In addition the local Swedish research unit did not submit ANY concrete evidence of the measurements they just said that our product is not valid. We believe such action as unfair and we will pursue our rights!
Och Google översatt
Fallet uppstod i Sverige är annorlunda och hände när fibaro deltagare till ett stort distributionsnät och därmed ta ut ( vid denna tid ) av en annan ( möjligtvis lokala) leverantörer från visst nätverk .
Kommun utifrån sina egna ( papperslösa ) forskning gav ett omedelbart beslut att upphöra med distributionen av våra produkter ( wallplug ) i det här landet . Det har upprättats en lista som innehåller några punkter om oegentligheter . Fibaro inte med relaterade problem och ett beslut har överklagats och vår advokatbyrå förbereder en stämningsansökan för vår lokala säljer minskning .
Oavsett detta Fibaro , under de närmaste veckorna förbereder produkt som återigen kommer att finnas tillgänglig på denna lokala ( svenska ) marknaden - denna gång med ytterligare markeringar och mer omfattande bruksanvisning !
Produkt klassificering görs av den svenska myndigheten med vår och ( andra internationella forskningsenheter ) fel . Vi kommer att visa det en oberoende domstol i Bryssel . Dessutom , på grund av det unika i produkten och de lösningar som vi gjort i denna we'r förbereder en mycket omfattande del av bevis i det här fallet och yttranden från experter enheter från flera länder för att vi inte accepterar denna vändning !
Förutom den lokala svenska forskningsenhet inte lämnat några konkreta bevis för mätningarna de bara sagt att vår produkt är inte giltig . Vi tror att en sådan åtgärd som orättvis och vi kommer att fortsätta våra rättigheter !
The case arose in Sweden is different and happened when fibaro entered to a large distribution network and thereby withdraw (at this time) of another (possibly local) suppliers from the particular network.
Local authority based on their own (undocumented) research gave an immediate decision to discontinue the distribution of our product (wallplug) in this country. There has been prepared a list which contains some points of concerning irregularities. Fibaro not agree with related problems and a decision is contested and our law firm is preparing a lawsuit for our local sells decrease.
Regardless of this Fibaro, in the next few weeks is preparing product who again will be available on this local (swedish) market - this time with additional markings and more extensive user manual!
Product classification done by the swedish authority is by our and (other international research units) wrong. We will prove it an independent court in Brussels. Furthermore, because of the uniqueness of the product and the solutions we made in this we'r preparing a very extensive part of evidence in this case and the opinions of experts entities from several countries because we do not accept this turn of events!
In addition the local Swedish research unit did not submit ANY concrete evidence of the measurements they just said that our product is not valid. We believe such action as unfair and we will pursue our rights!
Och Google översatt
Fallet uppstod i Sverige är annorlunda och hände när fibaro deltagare till ett stort distributionsnät och därmed ta ut ( vid denna tid ) av en annan ( möjligtvis lokala) leverantörer från visst nätverk .
Kommun utifrån sina egna ( papperslösa ) forskning gav ett omedelbart beslut att upphöra med distributionen av våra produkter ( wallplug ) i det här landet . Det har upprättats en lista som innehåller några punkter om oegentligheter . Fibaro inte med relaterade problem och ett beslut har överklagats och vår advokatbyrå förbereder en stämningsansökan för vår lokala säljer minskning .
Oavsett detta Fibaro , under de närmaste veckorna förbereder produkt som återigen kommer att finnas tillgänglig på denna lokala ( svenska ) marknaden - denna gång med ytterligare markeringar och mer omfattande bruksanvisning !
Produkt klassificering görs av den svenska myndigheten med vår och ( andra internationella forskningsenheter ) fel . Vi kommer att visa det en oberoende domstol i Bryssel . Dessutom , på grund av det unika i produkten och de lösningar som vi gjort i denna we'r förbereder en mycket omfattande del av bevis i det här fallet och yttranden från experter enheter från flera länder för att vi inte accepterar denna vändning !
Förutom den lokala svenska forskningsenhet inte lämnat några konkreta bevis för mätningarna de bara sagt att vår produkt är inte giltig . Vi tror att en sådan åtgärd som orättvis och vi kommer att fortsätta våra rättigheter !
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Aktuell HC2 Version: 4.520
Väldigt mycket hotandes med juridiska åtgärder - hur vore det om man var mera intresserad av varför istället för att försöka sig på att slå ned. Del två i damage control således...
Så det har alltså varit fel på en sändning så att Elsäk har Säljstoppat en produkt där Fibaro håller p ååtgärda felet ?
Att nånting blir säljstoppat inom elbranchen är ju varken konstigt eller ovanligt.
Men vem ska dom stämma ? Elsäk ?
Det går väl inte... det är väl en "myndighet" som ser till människors bästa & ibland deras liv?
Eller har jag fått allt om bakfoten ?
Att nånting blir säljstoppat inom elbranchen är ju varken konstigt eller ovanligt.
Men vem ska dom stämma ? Elsäk ?
Det går väl inte... det är väl en "myndighet" som ser till människors bästa & ibland deras liv?
Eller har jag fått allt om bakfoten ?
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Prod ... med-glapp/
Och där kom utlåtandet också.
Hoppas verkligen Fibaro släpper nya produkterna snart så att jag kan bygga vidare på mitt hem. Skulle precis beställa ett gäng wall plug så är lite less nu kan jag lova då jag bara har två stycken...
Och där kom utlåtandet också.
Hoppas verkligen Fibaro släpper nya produkterna snart så att jag kan bygga vidare på mitt hem. Skulle precis beställa ett gäng wall plug så är lite less nu kan jag lova då jag bara har två stycken...
Detta är ju mycket graverande:
Överspännigsprov gjordes på skarvuttaget och det klarade inte kraven utan överslag skedde. Isolationsavstånden inuti skarvuttaget, med andra ord hur tätt komponenterna sitter, är för klent tilltaget. Detta kan också bidra till att krypströmmar och överslag sker.