Wall plug - Timer

Karlvonoxelstjerna
Ny medlem
10

Nex wrote:
Christian wrote:
Nex wrote:Nej nej nej :!: :) Nu har jag testat och sätt absolut inte tiden på sista variabeln!!! Följande kommer hända med kaffemaskinen: Om du sätter så som du skrivit nu kommer maskinen slås av efter 10 sekunder efter FÖRSTA gången maskinen slogs på! Dvs om du slår på maskinen, stänger av den i 5s och sedan slår på den igen så kommer scenen att stänga av maskinen efter 5 sekunder! Värdet har ju redan gått igenom och den väntar bara i 10 sekunder för att skicka en OFF signal, den bryr sig inte om du redan stängt av eller satt på maskinen igen! Därför MÅSTE du skriva in 10s i första rutan, då går inte scenen vidare såvida inte maskinen är på i 10 sekunder!
Det låter rimligt! Det fungerar ju då motsvarande min dörrsensor. Om dörren stängts och 240 sek. inte hunnit gå innan dörren öppnas igen så avbryts scenen. Stänger jag dörren på nytt så börjar tiden räkna från 0 igen. Så i kaffemaskinens fall så måste ju som sagt det rätta vara att sätta tiden på första variabeln.
Absolut! Helt korrekt! :)
Så som jag visade funkar klockrent för mig.
Slår jag på kaffebryggaren går den max den tiden jag satt. Sen skulle man stänga av den tidigare och starta om den så kommer den börja om och räkna från 0 igen :).
Nex
Proffsmedlem
11

Karlvonoxelstjerna wrote:Jag hade gjort så här.
timer.jpg
Det verkar räcka och funkar bra :).
Hmm e du säker på det? Testade din scen igen och nej, det funkar inte så bra :?: Slår du på och stänger av så kommer ändå en "stäng av signal" att skickas efter 10sekunder... Skriver du däremot 10s i första röda rutan så kräver den att kaffemaskinen är på i 10s för att kunna skicka en "stäng av signal".
Testade igen, för skojs skull, att slå på kaffemaskinen och stäng av den efter 5s och slå på den direkt igen. Då stänger den av den direkt igen efter ytterligare 5s, alltså den har inte alls nollställt scenen utan den stänger av kaffemaskinen efter totalt 10s från första gången du startade den. Detta måste ju hända när du gör likadant :?:
Post Reply