Hur aktiverar man en scen med S2 på dimmern?

Hjälp varandra att vara kreativa för att göra hemmet mer bekvämt.
svante
Medlem
Posts: 76
Joined: 14 Dec 2011, 10:08
12

Löste det genom att göra såhär:

Code: Select all

--[[
%% properties
32 sceneActivation
%% globals
--]]

if (tonumber(fibaro:getValue(32, "sceneActivation")) == 14)
  and
 ( fibaro:getGlobalValue("nattodag") == "dag" )
then
  fibaro:startScene(12);
    else if
     ( fibaro:getGlobalValue("nattodag") == "natt" )
then
	fibaro:startScene(13);
end
end
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

jompa68 wrote:Så här gör du (byt alla 156 mot din dimmers ID, och 96 mot din scen du vill köra)

Code: Select all

--[[
%% properties
156 sceneActivation 
%% globals
--]]

    local trigger = fibaro:getSourceTrigger();
    local id = tonumber (trigger['deviceID']);
    local scene = tonumber (fibaro:getValue (id, "sceneActivation"));

    if ((id == 156) and (scene == 24)) then -- 2 click
    fibaro:startScene(96)  --sceneID
    elseif ((id == 156) and (scene == 26)) then -- 1 click
    fibaro:startScene(96) --sceneID
    end
Prövade detta men får ett felmeddelande. Har aktiverat parameter 41 och bytt ut alla förekomster mot min dimmer ID och scen ID och får följande fel:
[ERROR] 20:22:55: line :getValue (arg 2), expected 'unsigned int' got 'nil'

Har jag missat nåt? Hur kan man kolla att S2 verkligen skickar nåt alls...?
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
12
Location: Hofors

Så här ska det vara:

Code: Select all

--[[
%% properties
156 sceneActivation 
%% globals
--]]

    local trigger = fibaro:getSourceTrigger();
    local id = tonumber(trigger['deviceID']); 
    local scene = tonumber (fibaro:getValue (156, "sceneActivation"));

    if (scene == 24) then -- 2 click
  	fibaro:debug("S2 -2 click")
    fibaro:startScene(96)  --sceneID
    elseif (scene == 26) then -- 1 click
  	fibaro:debug("S2 -1 click")  
  fibaro:startScene(96) --sceneID
    end
Daniel
Medlem
Posts: 75
Joined: 04 Mar 2014, 18:27
10
Location: Stockholm

Tack, nu funkar det!
Mycket användbart och jag lärde mig lite LUA på köpet :)

Upptäckte med några testsatser att knapparna på strömbrytaren var kopplade olika, när den ena trycks ner så uppfattar Fibaro den som "released" men när den andra trycks så är den "clicked".
Får titta över inkopplingen imorgon...:-)
HC 2 med 4.6.3 och en massa enheter och scener som just nu faktiskt fungerar.
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

Jag lånar denna tråden, jag får inte detta till att fungera

Jag skapar senen, trycker jag kör på den så fungerar det, men den reagerar inte på s2 på dimmern

Någon som har några förslag?
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
11

Du har aktiverat 41 i inställningar på dimmern?
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

Ja då självklart, det är därför jag vänder mig hit, det fungerar inte :s
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
11

Kan du lägga ut dit script så vi kan titta :)


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

jens wrote:Kan du lägga ut dit script så vi kan titta :)


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk

självklart, kommer här


--[[
%% propertie
198 sceneActivation
%% globals
--]]

local trigger = fibaro:getSourceTrigger();
local id = tonumber(trigger['deviceID']);
local scene = tonumber (fibaro:getValue (198, "sceneActivation"));

if (scene == 24) then -- 2 click
fibaro:debug("S2 -2 click")
fibaro:startScene(32) --sceneID
elseif (scene == 26) then -- 1 click
fibaro:debug("s2 -1 click")
fibaro:startScene(32)
elseif (scene == 25) then -- 3 click
fibaro:debug("S2 -3 click")
fibaro:startScene(32)
end


kör jag den secnen så startar scenen som den ska men inte om ja trycker på knappen :s
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
11

Klistra in denna istället...

Code: Select all

--[[
%% properties
198 sceneActivation 
%% globals
--]]

    local trigger = fibaro:getSourceTrigger();
    local id = tonumber(trigger['deviceID']); 
    local scene = tonumber (fibaro:getValue (198, "sceneActivation"));

    if (scene == 24) then -- 2 click
  	fibaro:debug("S2 -2 click")
    fibaro:startScene(32)  --sceneID
    elseif (scene == 26) then -- 1 click
  	fibaro:debug("S2 -1 click")  
  fibaro:startScene(32) --sceneID
    end
[/quote]



Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

jens wrote:Klistra in denna istället...

Code: Select all

--[[
%% properties
198 sceneActivation 
%% globals
--]]

    local trigger = fibaro:getSourceTrigger();
    local id = tonumber(trigger['deviceID']); 
    local scene = tonumber (fibaro:getValue (198, "sceneActivation"));

    if (scene == 24) then -- 2 click
  	fibaro:debug("S2 -2 click")
    fibaro:startScene(32)  --sceneID
    elseif (scene == 26) then -- 1 click
  	fibaro:debug("S2 -1 click")  
  fibaro:startScene(32) --sceneID
    end
jag bugar och tackar =)

fungerar inte trippel klick?

Oavset tackar jag så jätte mycket =)



Sent from my iPhone 6 using Tapatalk[/quote]
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
11

Jodå, men är på semester, kan inte se det framför mig nu, om ingen annan kommer med det, så får du det när jag är i Sverige igen... :)


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
ZeeSweden
Medlem
Posts: 28
Joined: 07 Dec 2013, 09:35
10
Location: Göteborg

Kanske för enkelt. Men hur skapar jag en scen som till exempel bara släcker lampor som kan triggas av S2? När jag skapar scener med block så krävs ju alltid en trigger så jag har svårt att skapa en scen som jag sedan kan trigga med scriptet. Behöver jag köra Lua även på scen 2?
_________________________________________
Kör HC2 med diverse puckar :lol:
Tibber med Easee och Watty
https://invite.tibber.com/4a1de51e
csabe
Medlem
Posts: 58
Joined: 17 Dec 2014, 15:22
9

Visst är det så att med Qubino-dimmern så går det inte att använda denna funktion med att trigga scener med olika knapptryck?
Nybörjare sedan 2014
Post Reply