Jag fick för mig att börja testa Fibaro's inbyggda Alarm Panel - det borde jag kanske inte... Men om vi bortser från det, är det någon annan som har provat, och vet hur det är tänkt att fungera?
T.ex. Jag har en scen som känner av om jag är hemma. Om jag är hemma så vill jag slå av Fibaro's Alarm Panel - hur gör jag det? Eller slå på?
Det enda jag hittat är att man måste slå på varje device själv - men det kan ju inte vara vettigt, alarmpanelen har ju en knapp för arm/disarm - finns det verkligen ingen motsvarighet i LUA?
Fibaro's Alarm Panel - någon som har någon erfarenhet?
Efter lite om och men, och så vidare, så vart min kod såhär:
OBS! Jag loopar alltså igenom mina första 130 enheter - och larmar på dom som klassas som dörr eller rörelse sensorer. 130 råkar sammanfall med 131 där min bråkiga Fibaro rörelse sensor fellarmar hela tiden. Således använder jag inte den sensorn... Dvs detta är anpassat till min installation - så ändra siffran 130 ovan om du har flera enheter osv.
Code: Select all
-- Larma av
for i = 0, 130 do
if fibaro:getType(i) == 'door_sensor' or
fibaro:getType(i) == 'motion_sensor'
then
fibaro:call(i,'setArmed' , "0" )
end
end
-- Larma på
for i = 0, 130 do
if fibaro:getType(i) == 'door_sensor' or
fibaro:getType(i) == 'motion_sensor'
then
fibaro:call(i,'setArmed' , "1" )
end
end
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer
Är det någon som har lyckats med att från FibaroApp eller HC2 UI på ett smart sätt automatiskt stänga av en utlöst siren när man gör en "unarm" av hela larmet?
Det enda jag har kommit upp med är följande kod i en scen men det gäller bara en IR(109) som släcker en siren(77).
Se kod nedan.
Det enda jag har kommit upp med är följande kod i en scen men det gäller bara en IR(109) som släcker en siren(77).
Se kod nedan.
--[[
%% autostart
%% properties
109 value
109 armed
%% globals
--]]
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
( (tonumber(fibaro:getValue(109, "value")) > 0 and tonumber(fibaro:getValue(109, "armed")) == 0) or (tonumber(fibaro:getValue(109, "value")) == 0 and tonumber(fibaro:getValue(109, "armed")) == 0) )
or
startSource["type"] == "other"
)
then
fibaro:call(77, "turnOff");
end
Hej!
Har du möjlighet att komma med förslag på hur en kod skulle kunna se ut för att göra samma sak men att gå igenom 0-130 och kolla när de blir "unarmed" för att därefter göra ' fibaro:call(77, "turnOff") '
//kappnet
Har du möjlighet att komma med förslag på hur en kod skulle kunna se ut för att göra samma sak men att gå igenom 0-130 och kolla när de blir "unarmed" för att därefter göra ' fibaro:call(77, "turnOff") '
//kappnet
Bamsefar wrote:Efter lite om och men, och så vidare, så vart min kod såhär:
OBS! Jag loopar alltså igenom mina första 130 enheter - och larmar på dom som klassas som dörr eller rörelse sensorer. 130 råkar sammanfall med 131 där min bråkiga Fibaro rörelse sensor fellarmar hela tiden. Således använder jag inte den sensorn... Dvs detta är anpassat till min installation - så ändra siffran 130 ovan om du har flera enheter osv.Code: Select all
-- Larma av for i = 0, 130 do if fibaro:getType(i) == 'door_sensor' or fibaro:getType(i) == 'motion_sensor' then fibaro:call(i,'setArmed' , "0" ) end end -- Larma på for i = 0, 130 do if fibaro:getType(i) == 'door_sensor' or fibaro:getType(i) == 'motion_sensor' then fibaro:call(i,'setArmed' , "1" ) end end
Det enda som behöver ändras är nog testet till
fibaro:getValue(i, "armed")" == 0
Detta vet ni nog redan..
Men man kan ju larma alla enheter / larma av.
Genom att svepa med fingret uppåt respektive neråt över larm symbolen på "hemma skärmen" i appen.
Men det jag funderar på är om man kan sätta en Global "Alarm" till Activated respektive Deactivated, när man larmar på och av via panelen.
Men man kan ju larma alla enheter / larma av.
Genom att svepa med fingret uppåt respektive neråt över larm symbolen på "hemma skärmen" i appen.
Men det jag funderar på är om man kan sätta en Global "Alarm" till Activated respektive Deactivated, när man larmar på och av via panelen.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
För den som nu kör FW4.062Beta, som jag just nu gör, så får man göra lite anpassningar i koden noterade jag... Fibaro har snällt nog ändrat på typbeteckningen lite, så man måste ändra till:
Obs se till att ni ändra på SAMTLIGA ställen...
if fibaro:getType(i) == 'com.fibaro.doorSensor' or
fibaro:getType(i) == 'com.fibaro.motionSensor' or
fibaro:getType(i) == 'com.fibaro.FGMS001'
then