wall plugg säljstopp

Generell info kring Z-Wave
FredrikN
Ny medlem
10

Henrikel wrote:schneiders connect puckar funkar fint om man vill ha ett annat alternativ. dock dubbelt så dyra och inte alls så många roliga inställningsmöjligheter.
Men ni som är oroliga med puckarna, tänk på att inte maxa belastningen på dimmers, ligg kanske med 30 % marginal eller något. Ju mer last ju varmare blir pucken.
Vad förlorar jag med att använda Schneiders puck i Fibaro HC2 jämfört med fibaros dimmer?

Jag funderar på om det kan vara lösningen om man har enstaka dimmer/trafos som surrar (trafon surrade inte med min gamla manuella Schneider dimmer). Fibaros dimmer har rätt avancerade inställningar men i praktiken används de inte så ofta.
Henrikel
Proffsmedlem
10

FredrikN wrote:
Henrikel wrote:schneiders connect puckar funkar fint om man vill ha ett annat alternativ. dock dubbelt så dyra och inte alls så många roliga inställningsmöjligheter.
Men ni som är oroliga med puckarna, tänk på att inte maxa belastningen på dimmers, ligg kanske med 30 % marginal eller något. Ju mer last ju varmare blir pucken.
Vad förlorar jag med att använda Schneiders puck i Fibaro HC2 jämfört med fibaros dimmer?

Jag funderar på om det kan vara lösningen om man har enstaka dimmer/trafos som surrar (trafon surrade inte med min gamla manuella Schneider dimmer). Fibaros dimmer har rätt avancerade inställningar men i praktiken används de inte så ofta.
Du kan inte göra några inställningar, utan den får ett reglage för hur mycket lampan ska lysa, precis som med fibaros. Men inga avancerade inställningar eller extra push som tex S2.

Läste även detta från bygga hus forumet. Bo slitberg är väldigt duktig inom föreskrifter och jag tycker han ger en bra bild över hela förloppet.

Nu har jag skummat Fibaros rapport, och det finns två saker att säga: Det verkar inte vara några stora avsteg från standarder eller några allvarliga brister, men de är många, 11 st av 21 testavsnitt.

"Att typprova en produkt rätt enligt standarden kräver djupa kunskaper, där har Fibaro rätt, och visst kan olika testlabb komma fram till olika saker. Det krävs en dåres besatthet att tränga in i vissa standarder... Testet av avsnitt 17 som citeras ovan gäller elektrisk hållfasthet och ska enligt IEC 60884 göras direkt efter att produkten befunnit sig i ett klimatskåp - Fibaro säger ingenting om det i sin rapport. Uttaget klarar säkert överslagstester i normalt torrt tillstånd.

Typprovningen enligt normerna verkar allmänt vara ganska sträng, t.ex under många onormala situationer. Att inte riktigt nå fram borde därmed vara ett ganska bra betyg ändå.

Sedan kan man fundera på vilka fel som är allvarliga i en produkt som denna. Om det sker överslag som eldar upp elektroniken är väl sak samma så länge inte huset brinner ned. De är få fel som kan leda till elchock. Det som kan vara allvarligt är den mekaniska hållfastheten och toleranserna. 13 A är mycket ström som lätt kan elda upp hela uttaget som fibaropluggen sitter i. Men belysning och TV innebär inga stora strömmar i pluggen. Så jag tror inte man behöver vara överdrivet rädd för de pluggar som redan är i drift hemma."
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Christian
Medlem
10

Men de pluggar man har till tvättmaskin/torktumlare kanske man bör byta ut till annat fabrikat? De kommer upp i 1800-1900 watt emellanåt. Det är ju platser man ändå inte behöver ha så "snygga" pluggar på.
Dessutom misstänker jag att de påverkas av min Nibepump på vintern då elpatronen går in. Den står i samma rum. Förbrukningen ökar en kort stund. Är det överslag jag redan sett effekten av?

Sedan har jag ett par pluggar som låter "spiong" när relät slår av. Jag läste om en annan person som hade samma fenomen på Fibaros forum. Är det något man behöver oroa sig för? Värt att reklamera för en sådan sak?
power650
Medlem
10

Christian wrote:Men de pluggar man har till tvättmaskin/torktumlare kanske man bör byta ut till annat fabrikat? De kommer upp i 1800-1900 watt emellanåt. Det är ju platser man ändå inte behöver ha så "snygga" pluggar på.
Dessutom misstänker jag att de påverkas av min Nibepump på vintern då elpatronen går in. Den står i samma rum. Förbrukningen ökar en kort stund. Är det överslag jag redan sett effekten av?

Sedan har jag ett par pluggar som låter "spiong" när relät slår av. Jag läste om en annan person som hade samma fenomen på Fibaros forum. Är det något man behöver oroa sig för? Värt att reklamera för en sådan sak?
Att koppla tvättmaskin till pluggen ser jag inte som ett problem, är ingen större belastning innan maskinen är igång. Det är värre att styra ex lysrör armaturer, då skulle jag nog inte gå över 400w.
Henrikel
Proffsmedlem
10

Christian wrote:Men de pluggar man har till tvättmaskin/torktumlare kanske man bör byta ut till annat fabrikat? De kommer upp i 1800-1900 watt emellanåt. Det är ju platser man ändå inte behöver ha så "snygga" pluggar på.

Din värmepump kan aldrig påverka dina pluggar. Att lyset tex blinkar vid start är att transformatorn inte hinner kompensera för spänningsfallet som blir i kabeln till ditt hus.

Vem vet om elsäk har testat andra pluggar och gett dem godkännt. Kanske de är av sämre kvalite än fibaros. CE märket bekräftar inte mycket. Att belasta en plugg till sitt maxvärde skulle jag inte rekommendera då det sliter på relät var gång den slår till. En tvättmaskin startar inte på full effekt och sen ser jag inte som ett problem.

Mina låter som din, det bör inte vara någon fara utan mer ett tecken på att den bryter snabbt och bra. Ju snabbare ju mindre jusbåge vid brytstället.
Installations Elektriker
Nex
Proffsmedlem
11

Nu har jag inte orkat läsa allt här men måste ändå inflika med en sak, ingen som filosoferat över att Fibaropluggen faktiskt fått säljas sedan den kom och att det först nu uppdagas detta från elsäkerhetsverkets sida? Med andra ord kan det ju knappast vara något som helst större problem på pluggen... Dessutom har de ju beslutats att den inte behöver återkallas vilket också måste betyda att det skall till ett mirakel innan pluggen blir allmänfarlig... Hur många av er har tex inte apples orginalladdare där hemma? Hur många av dem har tex inte börjat brinna ute i världen men där har man inte något säljstopp inte ;)
faketastic
Ny medlem
10

Pluggen har ju testats av godkänt lab utanför Sverige och får därför säljas i Sverige. När elsäkerhetsverket testade hittade man problem och därför fick den säljstopp. Pluggen var varken säkrare eller osäkrare innan dess :)

Jag har för mig att det är piratladdare och inte Apples egna som brunnit. Läste en intressant artikel och där man tagit isär en pirat- och en Apple-laddare. Efter det så kör jag bara original.
Nex
Proffsmedlem
11

faketastic wrote:Pluggen har ju testats av godkänt lab utanför Sverige och får därför säljas i Sverige. När elsäkerhetsverket testade hittade man problem och därför fick den säljstopp. Pluggen var varken säkrare eller osäkrare innan dess :)

Jag har för mig att det är piratladdare och inte Apples egna som brunnit. Läste en intressant artikel och där man tagit isär en pirat- och en Apple-laddare. Efter det så kör jag bara original.
Absolut, piratladdarna använder inte alls samma avancerade teknik och är ju just pirattillverkade så dem bör man verkligen inte använda, de har oftast dessutom falska stämplar såsom CE mm... Men apple har trots allt haft en ett gäng laddare som havererat också, dock inte många i jämförelse med så många som sålts... Men å andra sidan hur många wallplugs har börjat brinna? ;)
arcticblue
Medlem
10

Ngn som hört ngt kring när den reviderade/uppdaterade Wall Plug:n kan tänkas bli tillgänglig?
Fibaro HC2 - v4.140
>100 devices + GEA v5.42
inflames666
Medlem
10

Jag köpte 3st wallplug i December och i morse så dog den ena. Drog ut den och den var varm i själva stiften och på jordplåten som går tvärs över på baksidan. Den hade ju ingen belastning att tala om, var endast en fönsterlampa med en 6w led lampa inkopplad i den. Dom 2 som fortfarande lever är inkopplade till en annan fönsterlampa med led samt till kaffebryggaren. Bör man vara orolig och rycka ur dom tro?
sonnyboy
Proffsmedlem
11

@Gröna hus
Har ni hört något från Fibaro angående pluggarna, dom skrev inget i sitt sista statement om just försäljningsstoppet i Sverige.
Kommer det en uppgraderad wallplugg eller inte?
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Henrikel
Proffsmedlem
10

M.nu hade inte hört någoy om ny plugg när jag snackade med dem i veckan. Antar sverige inte är den största marknaden och detta kan ta lite tid då den får säljas i alla andra länderna.
Alla fibaros saker tar ju sjukt lång tid innan de kommer.
Installations Elektriker
Ström
Ny medlem
10

Ja och tillslut fick jag ett svar ifrån fibaro support. Låter inte så hoppfullt att det kommer några väldigt snart...

Hello,
Thank you for a nice opinion about our modules!

Regarding wall plug. As far as I know, this case is still considered between our company and sweedish safety department. It is very hard to say if some corrections will be made and when. I hope it will not take too long, so you will be able to enjoy using wallplugs in your house.

We will do our best to grow, thank you.

GrönaHus, har ni någon mer information?
arcticblue
Medlem
10

Verkar som att det är ngt på gång, men visst hade det varit trevligt med en officiell kommentar från importören (GrönaHus);
Hoppas att det dyker upp en ny Wall-Plug under höst/vinter i år...
Källa: http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?p=39651#39651
Fibaro HC2 - v4.140
>100 devices + GEA v5.42
JKB
Medlem
12

Lite ny info, något verkar vara på väg i alla fall!

Wall Plug 2
https://www.m.nu/wall-plug-2-fibaro-p-1510.html
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Kanske var detta som elsäkerhetsvrerket inte gillade.
Sen vet vi ju inte om det han skriver stämmer, men det får vi utgå ifrån. Blir lite nervös igen.
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t ... 2083d27345
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Nex
Proffsmedlem
11

Nervös? Den fungerade ju, överhettningsskyddet slog ut den ;) En jordfelsbrytare är nog på sin plats om man skall använda dem...
arcticblue
Medlem
10

Verkar som Norge infört säljstopp + återkallelse av Wall Plugs:
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?p=54729#54729
Fibaro HC2 - v4.140
>100 devices + GEA v5.42
Nex
Proffsmedlem
11

Igår dog min wall plugg :/ Den var i offläge och jag såg på min iPhone att enheten vad död. Trodde först bara att det var en död nod men det visade sig att Fibaroenheten var helt död. Får inte liv i den på något sätt. Den ser hel och fin ut, kanske luktar lätt bränt på insidan men inget extremt... Och det märkliga är att den dog när den inte hade någon belastning... Jaja, får bli en reklamation. Någon som vet om man skall anmäla detta någonstans? Det är ju ändå en produkt som inte får säljas längre och om produkterna nu börjar haverera i folks hem så kanske det även borde skickas in info om det så att man höjer nivån till att man bör returnera sina produkter?
forumadmin
Site Admin
12

Elektronik går sönder ibland.
Post Reply