DanaLock Z-wave Dörrlås

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
inflames666
Medlem
10

Någon mer än jag som har spanat in DanaLock från Poly-Control? Finns i 3 olika modeller Bluetooth, Z-wave och Bluetooth + Z-wave. Fungerar i stort sett på alla låscylindrar och dörrar. Dock så verkar det bara fungera med MiCasaVerde controller än så länge. Beställde mig ett BT+ Z-wave lås och får det levererat på fredag. Äger du eller har erfarenheter utav detta lås så får du gärna dela med dig av dina synpunkter.
Johan71
Medlem
10

Vart köpte du det?
MVH Johan
10

En otroligt spännande produkt. Håll oss uppdaterade.
JKB
Medlem
12

Här har jag skrivit lite om dess föregångare. viewtopic.php?f=28&t=2219#p4346

De har bra support, men Poly-Lock var verkligen ingen prisvärd produkt.

Ser fram emot en produktrecension. :)
inflames666
Medlem
10

Till min stora förvåning så dök UPS upp med paketet redan idag utan att ringa innan, och givetvis så var man inte hemma. Men som tur är så har man ju en Doorbot (ringklocka) så det var bara att be budet att lägga paketet i brevlådan. Har nu gjort setup både bluetooth och i vera lite och allt funkar prima än så länge i alla fall. Smidigt med auto unlock funktionen via bluetooth så man slipper fippla upp luren om man tex har varit och handlat och har händerna fulla i kassar. Ska montera låset på dörren nu nån dag i helgen så uppdaterar med mer info då.
Och för er som undrar vart man man köpa låset så gör man det på: shop.danalock.com
Och för er som blir nyfikna på Doorbot så kan ni läsa mer på http://www.getdoorbot.com
Mick3
Medlem
10

inflames666 wrote:Till min stora förvåning så dök UPS upp med paketet redan idag utan att ringa innan, och givetvis så var man inte hemma. Men som tur är så har man ju en Doorbot (ringklocka) så det var bara att be budet att lägga paketet i brevlådan. Har nu gjort setup både bluetooth och i vera lite och allt funkar prima än så länge i alla fall. Smidigt med auto unlock funktionen via bluetooth så man slipper fippla upp luren om man tex har varit och handlat och har händerna fulla i kassar. Ska montera låset på dörren nu nån dag i helgen så uppdaterar med mer info då.
Och för er som undrar vart man man köpa låset så gör man det på: shop.danalock.com
Och för er som blir nyfikna på Doorbot så kan ni läsa mer på http://www.getdoorbot.com

Hur funkar det ?
alltså rent fysikt.... man sätter den över låset på insidan så vrider den om låset ??
eller tar man bort nåt på insidan.... ?
sixpackbud
Ny medlem
10

Typiskt. Jag som beställde och installerade ett Yale Doorman för en vecka sen. Det här såg ju klart intressant ut. Hur har det gått. Fungerar det bra. Hur känns kvaliteten.
sneaksneak
Ny medlem
10

inflames666 wrote:Till min stora förvåning så dök UPS upp med paketet redan idag utan att ringa innan, och givetvis så var man inte hemma. Men som tur är så har man ju en Doorbot (ringklocka) så det var bara att be budet att lägga paketet i brevlådan. Har nu gjort setup både bluetooth och i vera lite och allt funkar prima än så länge i alla fall. Smidigt med auto unlock funktionen via bluetooth så man slipper fippla upp luren om man tex har varit och handlat och har händerna fulla i kassar. Ska montera låset på dörren nu nån dag i helgen så uppdaterar med mer info då.

Hej, jag har fått mitt z-wave danalock lås levererat nu, men får det inte att lira ihop med min USB Aeotec Z-Stick S2 på rasberry pi.

Kan du verifiera att det fungerar med Vera light?
Eller måste man köpa någon dyrare controller?

//Mvh Daniel
inflames666
Medlem
10

sneaksneak wrote:

Hej, jag har fått mitt z-wave danalock lås levererat nu, men får det inte att lira ihop med min USB Aeotec Z-Stick S2 på rasberry pi.

Kan du verifiera att det fungerar med Vera light?
Eller måste man köpa någon dyrare controller?

//Mvh Daniel
Hej du får ursäkta mitt sena svar. Ja danalock fungerar helt utan problem ihop med Vera Lite.
micksel
Ny medlem
9

Tjo, blev det någon produktrecension?=)
sneaksneak
Ny medlem
10

Nej det blev väl inte det, tyvärr.
Låset har bara krånglat. Det började med att jag skaffade mig en Vera lite. Den var det inga problem med att koppla ihop med låset. Bluetooth fungerade väl också bra. Tyvärr så uppdaterar inte låset statusen om man öppnar/låser manuellt.

Batteriet som sitter i square varianten är ett 3,6v lithium batteri som kostar faan så mycket.
Batteriet tog slut efter ca 4 månader, och vi hade då använt det väldigt lite. Mest nyckel med manuellt vred.

Eftersom batteriet tog slut så kunde vi bara använda nyckel tills jag skaffat ett nytt batteri, efter jag kopplade in det nya batteriet så fungerade ej låset längre. Men det blev väldigt varmt och det började ryka ur låset.
Mailade danalock supporten och dom sa att pcbt hade pajat. Det kan tydligen göra det om det inte sitter ett fungerande batteri i låset när man manuelt vrider på det. Så dom skickade ett nytt pcb och ett nytt batteri som plåster på såret.

Nöjd och glad så kopplade jag in det och gjorde om hela proceduren igen och låset fungerar som nu det ska. Några veckor efter det lägger låset av igen, jag har efter det mailat dem flera ggr men aldrig fått ett svar tillbaka.

Jag har sedan flera månader tröttnat och byggt om låset med en arduino nano och ett stegmotorkort som precis får plats inne i låset. Till detta har jag också anslutit en RFID-kodpanel som sitter fastskruvad utanpå ytterdörren.
Nu kan vi (och barnen) låsa och öppna dörren med RFID taggar som det var tänkt ifrån början.
Låset kommer så småningom att kopplas ihop med en mysensors.org gateway med Domoticz.

Kan jag rekomendera låset?
Absolut inte. Jag har kanske bara haft otur. Men det verkar vara ganska många som är missnöjd med denna prudukten om man läser runt på lite utländska forum.
Inte bara mitt lås som blivit varmt och där pcbt brunnit upp.
Post Reply