Larm på svenska marknaden och HC2

Post Reply
Larshedh
Medlem
10

Hej
Någon som har erfarenheter av att integrera någon av de stora svenska leverantörernas larm med HC2? Letar efter ett bra larm med uppkoppling mot någon av de större centralerna i Sverige. Använder min HC2 idag nästan uteslutande för att kontrollera belysning m.m. Vill komplettera med ett bra larm. Alla tips mottaget tacksamt!
Eneuman
Ny medlem
10

Själv kör jag ett "riktigt" larm med störningssensorer och hela kittet. Larmet heter Agillity och är certifierat för särskild bevakning. Det är betydligt dyrare än de enklare larmen men integratilnsmöjligheterna är kanon.
Jag köpte till en i/o modul och i den har jag kopplat in en fibaros universalsensor. Min HC2 vet nu när huset är larmat och kör då en speciell Ljusscen. Det vet även om larmet utlöses och tänder då alla lampor.
Med vänlig hälsning,
Per
jolerius
Medlem
11

Hur har du kopplat in den? Hur många in och ut finns det på agility??

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Larshedh
Medlem
10

Tack för tipset! Vet du om någon av de stora "drakarna", Verisure, Sector, Sector m.fl. har det som produkt?
jolerius
Medlem
11

Mig veterligen så finns det inte hos de stora drakarna.. De brukar va duktiga på att köra egna system.. Jobbar själv inom branchen och kan få tag i det relativt billigt..

Eneuman
Ny medlem
10

Agillitys i/o enhet har två reläer samt två transistor utgångar. Jag använder reläutgångarna och kan tyvärr inte så mycket om transistor i/o t. I/o in/ut programeras ifrån larmet hur de ska fungera. Det finns en manual på nätet.
Du kan även utlösa larmet ifrån HC2 med rätt kodning :)
I/o enheten har även en 24v dc utgång så man behöver ingen extra trafo. Det finns även plats kvar innanför plastkåpan så hela universalsensorn får plats inne i enheten :). Bara lite silvertejp runt kontakterna så att de blir isolerade.

Med vänlig hälsning,

Per
Eneuman
Ny medlem
10

Min personliga åsikt om de kommersiella larmen är att de inte är några höjdare. De är lätta att störa ut och att integrera något mot dem är inte lätt. Men det är min personliga uppfattning.
Med vänlig hälsning,

Per
Larshedh
Medlem
10

Hej
Då kanske jag får ställa om frågan helt och hållet. Om jag nu skulle skaffa ett Agility eller motsvarande, är det någon som vet om någon av de stora larmcentralerna är villiga att ta emot larm från mig? Just nu är det ett "litet" krav hemifrån (för extra trygghet) att det skall finnas någon som kan reagera på larmet.

Sedan blir jag lite nyfiken på din personliga åsikt, Per. Vad får dig att resonera så?
Eneuman
Ny medlem
10

Jag undersökte larmmarknaden i ca 6 månader innan jag bestämde mig för vilket larm som jag skulle köpa. Mitt krav var att jag skulle äga larmet och själv välja vilken "operatör" som jag ville ansluta. Larmet skulle vara trådlöst och enkelt att utöka med fler trådlösa eller trådbundna enheter. Givetvis skulle det ha batteri backup och 3G samt kunna styras på distans. Efter som jag har en HC2 behövde även larmet ha utgångar där jag kunde kontrollera larmstatus mm.
De flesta larm jag undersökte föll alltid på en av dessa punkter. (Oftas på den sista).
De hade även ingen "föravisering" till externa sirener så om någon bröt upp ytterdörren och slog en hammare i enheten inom 30 sekunder så gick inget larm iväg och ingen siren gick igång. Nu finns det även störsändare för 800 bandet vilket gör att du kan störa ut de trådlösa enheterna vilket ger dem tid nå centralen innan någon larmas. Mitt larm löser ut så fort den upptäcker en störsignal på 800 bandet. Det har även en fysik internetförbindelse så om de stör ut 3G så spelar det inte heller någon roll.
Att en larmcentral skulle tacka nej till en kund för att dr slapp montera in ett larm vore konstigt. De tar nog tacksamt emot dina pengar ;)
Larshedh
Medlem
10

Tack Per
Jag kommer nog att ta mig en extra funderare innan jag besluter mig. Har kollat på Agility och det verkar just nu vara outstanding. Har du några länkar till var man kan läsa mer på nätet om Agilitys konfigureringsmöjligheter?

Med vänlig hälsning,
Lasse H
gol
Medlem
10

Hej!
Kan starkt rekommendera Siemens SPC 4320 som är ett riktigt "proffslarm". Larmet är av hybridtyp så du kan fritt kombinera med trådbundna och trådlösa enheter. Manöverpaneler kan dock bara anslutas med tråd. Larmet är helt modulariserat så du kan bygga ut det med all funktion som du önskar, t.ex GSM-sändare, mer I/O, RFID-taggar och fjärrkontroller. Du kan även ansluta upp till 4 IP kameror. Via appen SPCanywhere kan du övervaka allt på distans. Larmet konfigureras enklast via Windowsprogrammet SPC Pro eller via ett webbgränssnitt, men kan naturligtvis också konfigureras direkt från manöverpanelerna.
Det enda jag saknade var en färdigt nätverksgränssnitt för att bygga ihop det med ett hemautomationssystem, typ Fibaro, Vera eller Razberry. Men det har jag nu löst med egen programvara. Så alla magnetkontakter och rörelsedetektorer som jag har kopplat till larmet kan jag på så sätt även använda i mitt hemautomationssystem. Via mitt gränssnitt kommer man även åt alla SIA-händelser som t.ex sedan kan skickas ut med push mail eller growl. På så sätt kan man bli sin egen larmcentral om man så önskar.
Vanderbilt SPC integration, Z-Wave, Zigbee, MySensors, LoRaWAN, Linux, Raspberry PI, OpenWRT
Moduf
Medlem
11

Hej!
Jag kan rekommendera att köpa eget larm och koppla larmet mot en central (om man så önskar).
Jag själv kör med DSC Power som använder sig av ett hybrid system (Trådlöst/Trådbundet)
Manöverpanelen kan som med Siemens SPC system anslutas med tråd och DSC använder då manöverpanelen som trådlös mottagare om den är kompatibel för det.

Om man är tekniskt och kan förstå sig på instruktionsböcker så är det ganska enkelt att programmera DSC Power

I länken nedan så finns det lite tips för hur man kan göra för att få Fibaro och DSC att sammarbeta.
viewtopic.php?f=29&t=4206

Om du lugnar dig lite så ser det ut som att Fibaro kommer lägga in plugins för DSC Alarm (Innebörden och vad som krävs får vi vänta och se).
HC2 3.902 Alpha
"- New plugins (Carrier furance, DSC Alarm..."
jolerius
Medlem
11

Eneuman wrote:...Mitt larm löser ut så fort den upptäcker en störsignal på 800 bandet...
Hur har du löst detta??

Eneuman
Ny medlem
10

Hej jolerius
Denna logik finns inbyggd i larmet. Du programerar in vad du vill skall hända om störnivån i 800 bandet höjs över ett vist tröskelvärde. Själv valde jag att larmet skulle utlösas.

Med vänlig hälsning,
Per
markusla
Ny medlem
10

Jag är en riktig färsking i hela Fibaro- och Larmdjungeln men har också gjort en massa research senaste 6-12 månaderna för vilket larm jag skulle köpa och kunna integrera bäst med min framtida Fibaro-setup.

Valet föll till slut på Siemens SPC, dyrare (kanske t.o.m dyrast på marknaden) än flera av de andra larmen (t.ex Agility) men i mitt tycke verkar det vara ett av de absolut bästa larmen på marknaden med mycket bra utbyggnads och integrations möjligheter.

Då jag haft en hel del diskussioner med kollegorna på jobbet så skrev jag ihop en liten sammanfattning igår, som löd så här. Kanske det kan hjälpa någon på traven.
Ett par av er vet att jag gått och funderar på det här med larm hemma en längre tid. Och nu har jag äntligen i helgen kommit till skott.
Och då ett flertal av er också har uttryckt intresse så kommer en kort sammanfattning nedan.

Det blev det här larmet som jag valde till slut;
Siemens SPC 5320 : http://lasshop.se/presta/sv/centralappa ... 00928.html
Men den här modellen hade nog också räckt egentligen; http://lasshop.se/presta/sv/centralappa ... 00927.html

Det är bara jag som är tekniknörd och tyckte att det kunde vara bra att kunna larma på flera ”zoner” med samma larm. Typ, vi har Garage, Gäststuga, Bastu, + husets olika delar.
4320 har ”bara” 4 områden som max, i övrigt är de identiska.

Siemens SPC klassas som ett riktigt bra larm, används i medelstora och stora företag. Finns som Grad2 och Grad3 skydd, så det ska nog kunna skydda mitt lilla hus också. Eller som Johan Persson uttryckte det, skydda min frus gym som faktiskt är det rum i hela huset med högst värde om man räknar till pris på prylarna.

Larmet har stöd för konfiguration via IP (Ethernet), USB eller Serieport med hjälp av SPC Pro som ska vara riktigt bra!
Samt kan skicka larm till larmcentral (~90-200 sek/månad beroende på firma) via IP, eller över GSM eller Telefonlina (jag köpte till GSM modulen). Kan även få larm själv till mobilen som SMS eller via mail med extra moduler.
Och det går att hantera lösningen via App i telefonen (SPC Anywhere) över IP.

Larmet har stöd för att ansluta mot 4 stycken kameror, behöver inte vara Siemens kameror utan kan ta vad som helst, vilket är kanonbra!

Det har också stöd för både trådlösa och trådade enheter, man kan välja och blanda det friskt.
Finns plats för 8 trådade enheter och 120 trådlösa. Vill man koppla in fler trådade enhter så får man köpa till en expander.
Men då jag kör i stort sett allt trådlöst (Wife Acceptance Factor…) så skippar jag expander.

Jag tog 4st trådlösa Magnetkontakter till våra dörrar, och 4 trådlösa IR Detektorer att ha inne.
Skulle ta akustiska glaskross sensorer också, men de trådlösa har utgått ur sortimentet så jag väntar med dem. Kanske kör trådat på dem, vi får se.

Samt 2 stycken Brandvarnare med tillhörande trådlösa moduler, så kan även de kopplas in i larmet och larma vid brand.

Köpte 1 rejäl trådbuden siren (Sir 500) att ha utomhus, med tillhörande batteri och laddare. Samt en mindre siren att ha inomhus.
Och 10 stycken proxy-taggar, plus tillhörande enhet att ha vid ytterdörren, då kan man använda taggar istället för koder, vilket känns bra när t.ex städerskorna ska komma in. Mindre risk än att en kod hamnar på villovägar.

Larmet har också bra stöd för att kopplas ihop med Hemautomatik system, så man kan t.ex tända lampor automatiskt på kvällen OM larmet är påslaget OCH det är mörkt ute. Etc etc…

Väntar med spänning på leverans så kan jag koppla in det hela, och sedan sätter jag nog igång med projekt hemautomatik som blir baserat på Fibaro Home Center 2.
DAWO
Medlem
12

Väldigt intressant med integration mellan Siemens SPC och Fibaro HC2! Om man nu inte är tillräckligt vass för att fixa integrationen själv, finns det då något larmföretag i Stockholmstrakten som är en fena på BÅDE SPC och Fibaro?
Fredrik Johansson
Ny medlem
10

Hej!

Lägger mig i här lite... Är det någon som erfarenhet av WebeHome eller Abell security som det hette tidigare? Hur är det mot en HC2?
jang
Medlem
10

Fredrik Johansson wrote:Hej!

Lägger mig i här lite... Är det någon som erfarenhet av WebeHome eller Abell security som det hette tidigare? Hur är det mot en HC2?
För ett tag sedan publicerade de ett web API så att det går att slå av/på larmet samt hämta events. https://webehome.com/Doc/WBH_Customer_API.pdf
/JanG
Fredrik Johansson
Ny medlem
10

Okej, får spana lite på det.
Ingen som har någon känsla för hur det fungerar?
gardebring
Ny medlem
10

Fredrik Johansson wrote:Okej, får spana lite på det.
Ingen som har någon känsla för hur det fungerar?
Jag har ett webehome-larm.
Api:t kan man göra en hel del med. Så pass att jag skrivit en app till windows 10 för att styra larmet (WeBeHome har bara appar för ios/android).

https://www.microsoft.com/en-gb/store/a ... blggh6jkhk
Post Reply