FredrikN wrote:Henrikel wrote:schneiders connect puckar funkar fint om man vill ha ett annat alternativ. dock dubbelt så dyra och inte alls så många roliga inställningsmöjligheter.
Men ni som är oroliga med puckarna, tänk på att inte maxa belastningen på dimmers, ligg kanske med 30 % marginal eller något. Ju mer last ju varmare blir pucken.
Vad förlorar jag med att använda Schneiders puck i Fibaro HC2 jämfört med fibaros dimmer?
Jag funderar på om det kan vara lösningen om man har enstaka dimmer/trafos som surrar (trafon surrade inte med min gamla manuella Schneider dimmer). Fibaros dimmer har rätt avancerade inställningar men i praktiken används de inte så ofta.
Du kan inte göra några inställningar, utan den får ett reglage för hur mycket lampan ska lysa, precis som med fibaros. Men inga avancerade inställningar eller extra push som tex S2.
Läste även detta från bygga hus forumet. Bo slitberg är väldigt duktig inom föreskrifter och jag tycker han ger en bra bild över hela förloppet.
Nu har jag skummat Fibaros rapport, och det finns två saker att säga: Det verkar inte vara några stora avsteg från standarder eller några allvarliga brister, men de är många, 11 st av 21 testavsnitt.
"Att typprova en produkt rätt enligt standarden kräver djupa kunskaper, där har Fibaro rätt, och visst kan olika testlabb komma fram till olika saker. Det krävs en dåres besatthet att tränga in i vissa standarder... Testet av avsnitt 17 som citeras ovan gäller elektrisk hållfasthet och ska enligt IEC 60884 göras direkt efter att produkten befunnit sig i ett klimatskåp - Fibaro säger ingenting om det i sin rapport. Uttaget klarar säkert överslagstester i normalt torrt tillstånd.
Typprovningen enligt normerna verkar allmänt vara ganska sträng, t.ex under många onormala situationer. Att inte riktigt nå fram borde därmed vara ett ganska bra betyg ändå.
Sedan kan man fundera på vilka fel som är allvarliga i en produkt som denna. Om det sker överslag som eldar upp elektroniken är väl sak samma så länge inte huset brinner ned. De är få fel som kan leda till elchock. Det som kan vara allvarligt är den mekaniska hållfastheten och toleranserna. 13 A är mycket ström som lätt kan elda upp hela uttaget som fibaropluggen sitter i. Men belysning och TV innebär inga stora strömmar i pluggen. Så jag tror inte man behöver vara överdrivet rädd för de pluggar som redan är i drift hemma."