wall plugg säljstopp
-
- Medlem
- 10
Tyvärr är det nog så att fibaro hellre tiger ihjäl problem generellt sett. Ett sådant agerande i ett fall som detta är INTE ok. Jag ska också posta ett liknande inlägg i deras forum. Ju fler røster som højs desto bättre.
Nix, bara ett standardmail med:
Dear hek,
Your Topic which you write on: "FORUM FIBARO", was delete by Administrator or Moderator.
-
- Medlem
- 10
Dear StarkJohan,
Your Topic which you write on: "FORUM FIBARO", was delete by Administrator or Moderator.
Your post:
Topic: "Safety of fibaro devices"
After reading the following report: http://www.scribd.com/doc/194512106/Fib ... ity-Report I'm a bit worried to say the least. I've also noticed a stop of all sales of the wall plug has been issued (at least in Sweden).
I have 20+ different fibaro products installed. What is fibaro's comments on these issues and what are the plans of action?
I'm suspecting the silence on these forums and from fibaro is a part of the strategy. In that case this is a serious issue for all users and also for fibaro. Hiding and/or denying documented issues is not an acceptable approach.
Your post:
Topic: "Safety of fibaro devices"
After reading the following report: http://www.scribd.com/doc/194512106/Fib ... ity-Report I'm a bit worried to say the least. I've also noticed a stop of all sales of the wall plug has been issued (at least in Sweden).
I have 20+ different fibaro products installed. What is fibaro's comments on these issues and what are the plans of action?
I'm suspecting the silence on these forums and from fibaro is a part of the strategy. In that case this is a serious issue for all users and also for fibaro. Hiding and/or denying documented issues is not an acceptable approach.
Jag har inte för avsikt att tala om varifrån detta kommer, så ta det med en nypa salt.....
Fibaro are investigating that - with an intention of sueing the person that created it
As far as we can see that report which is focused on the Fibaro wall plug is a fake
The CE report has:
No Lab name
No stamps
Chinese markings in various places
Pictures of modules when the report relates to a Wall Plug
References to tests and standards that do not apply to a wall plug.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer
Så du menar att allt kan vara en setup?
Men av vem? Mystiken tätnar...
Men av vem? Mystiken tätnar...
Alltså en brand har skett där en Fibaro puck är del av installationen. Jag vågar inte svära på att Fibaro är okej - indikationen är ju att den har ett problem....
...eftersom det kommer en helt ny version senare iår (där man också inkluderat energiförbrukning, något som idag "fattas" men finns hos konkurenten Aeon Micro Lab).
Ingen eld utan rök således.
Och OM det jag citerade ovan är korrekt, så skulle Fibaro inte ha några som helst problem att visa det på sitt forum!
...eftersom det kommer en helt ny version senare iår (där man också inkluderat energiförbrukning, något som idag "fattas" men finns hos konkurenten Aeon Micro Lab).
Ingen eld utan rök således.
Och OM det jag citerade ovan är korrekt, så skulle Fibaro inte ha några som helst problem att visa det på sitt forum!
-
- Ny medlem
- 10
Iofs har nog brand startats av mycket annat också, titta på alla mobilladdare ...
Läskigt om Wallplugen har dragits in för något lite mindre fel typ storleken eller vad det var jag läste och så passar en konkurrent på att släppa en sån här grej! Men som sagt vi som väntar får se ...
Läskigt om Wallplugen har dragits in för något lite mindre fel typ storleken eller vad det var jag läste och så passar en konkurrent på att släppa en sån här grej! Men som sagt vi som väntar får se ...
-
- Ny medlem
- 10
Det jag kanske tyckte var konstigt i rapporten var att man nämnde en massa andra Fibaro-produkter och beskrev fel på dem trots att de inte var testade eller hade något egentligen med rapporten att göra mer än att samma företag tillverkar dem ... En sån rapport borde väl vara ganska noga med att inte peka ut saker som inte tas upp i själva testen.
Det man läser i rapporten är att alla Fibaros produkter kan orsaka brand, dock är det bara Wall Plug som tas upp ...
Det man läser i rapporten är att alla Fibaros produkter kan orsaka brand, dock är det bara Wall Plug som tas upp ...
-
- Ny medlem
- 10
Nästa lite mystiska sak är att rapporten var klar 13 november, men det är först nu man hör om det drygt fem månader senare. Borde inte detta ha kommit ut tidigare?
Hmm.. finns inget på elsäkerhetsverket om försäljningsförbud eller någon annanstans om detta.
Om man gogglar på rapportnummret från rapporten får man bara träff på den sidan. Ingen officiell sidan eller liknande låter lite mysko. Dessutom av bilden att döma är det kabelisoleringen som har brunnit inte pucken!
Men ett uttalande från Fibaro med återförsäljare skulle vara på sin plats, ju snabbare desto bättre!
Borde ju ha varit ute samma dag frö att eliminera alla rykten!
Om man gogglar på rapportnummret från rapporten får man bara träff på den sidan. Ingen officiell sidan eller liknande låter lite mysko. Dessutom av bilden att döma är det kabelisoleringen som har brunnit inte pucken!
Men ett uttalande från Fibaro med återförsäljare skulle vara på sin plats, ju snabbare desto bättre!
-
- Ny medlem
- 10
Dock skulle jag om jag var Fibaro överlägga ganska noga och undersöka allt innan jag kom med något svar, MEN det får inte dröja för länge eftersom viss skada redan är gjord!jocke wrote:Hmm.. finns inget på elsäkerhetsverket om försäljningsförbud eller någon annanstans om detta.
-
- Medlem
- 10
Det ska bli intressant att se hur detta hanteras oavsett. Jag är inte mer orolig før mina fibaroprylar än vad jag är før andra el-prylar men fibaros ständiga tystnad och oførmåga att agera irriterar mig mer och mer...
Hej på er!
Det är många som undrar vad som sker kring försäljningsförbudet på Wall Plug.
Vi kan bekräfta att ryktet stämmer.
Elsäkerhetsverket har gjort ett antal anmärkningar och med dessa som underlag, beslutat att leverantören skall återta de enheter som respektive återförsäljare fortfarande har i lager.
All information kommer att publiceras på Elsäkerhetsverkets hemsida snart.
Fejkad CE-rapport
Enligt tidigare inlägg om en rapport som påstås vara ogiltig, har vi fått bekräftat att Fibaro jobbar på en stämning mot den person som tagit fram den.
Vi kan tyvärr inte svara för Fibaro, men förmodligen kommer ett officiellt uttalande kring ovanstående under denna vecka.
Med vänlig hälsning,
Gröna Hus
Det är många som undrar vad som sker kring försäljningsförbudet på Wall Plug.
Vi kan bekräfta att ryktet stämmer.
Elsäkerhetsverket har gjort ett antal anmärkningar och med dessa som underlag, beslutat att leverantören skall återta de enheter som respektive återförsäljare fortfarande har i lager.
All information kommer att publiceras på Elsäkerhetsverkets hemsida snart.
Fejkad CE-rapport
Enligt tidigare inlägg om en rapport som påstås vara ogiltig, har vi fått bekräftat att Fibaro jobbar på en stämning mot den person som tagit fram den.
Vi kan tyvärr inte svara för Fibaro, men förmodligen kommer ett officiellt uttalande kring ovanstående under denna vecka.
Med vänlig hälsning,
Gröna Hus
Ondskefullt att släppa en fejkad CE-rapport.
Någon har ju uppenbarligen jobbat med den ett tag. Finns det en Z-wave maffia som jobbar med smutskastning och fula trix för att vinna marknadsandelar? Oerhört sofistikerat.
Någon har ju uppenbarligen jobbat med den ett tag. Finns det en Z-wave maffia som jobbar med smutskastning och fula trix för att vinna marknadsandelar? Oerhört sofistikerat.
Jag håller till stora delar med om den suspekta delen i dokumentet, men själva bilden på en brand i samband med en Fibaro puck är rent formellt inte fel. Hen anger just detta som anledning till att verifiera CE märkningen för Wall-Pluggen. Så långt alltså korrekt - men sen kommer efterslängarna, som: varför har man inte anmärkt på pucken i ett annat ärende och varför är testprotokollet så udda i jämförelse med produkten.
Fast det kommer ändå ned till: Om detta inte var sant så skulle Fibaro enbart tjäna på att visa upp den och förklara hur det kan ligga till, be om att få tillgång till den installationen det gäller och så vidare. Grundläggande damage control är just att inte kväva falska rykten t.ex. på sitt egna forum utan våga stå upp mot dom - nu blir skadan bara större och misstron än större.
Varför chansa på Fibaro när Aeon finns och INTE har dessa "problem" kring sig?
Fast det kommer ändå ned till: Om detta inte var sant så skulle Fibaro enbart tjäna på att visa upp den och förklara hur det kan ligga till, be om att få tillgång till den installationen det gäller och så vidare. Grundläggande damage control är just att inte kväva falska rykten t.ex. på sitt egna forum utan våga stå upp mot dom - nu blir skadan bara större och misstron än större.
Varför chansa på Fibaro när Aeon finns och INTE har dessa "problem" kring sig?
-
- Ny medlem
- 10
Fast att komma med alla fakta om någon dag som till exempel, den här rapporten gjordes av den och den och är helt fel när det gäller det och det, kan också vara ganska bra, speciellt kanske det kan vara bra att avvakta någon stund om man planerar en stämning ...
Men som sagt, vi vet egentligen ingenting vad som är rätt och fel än. Bränder har uppstått i de flesta elektriska produkter av olika anledningar ...
Men som sagt, vi vet egentligen ingenting vad som är rätt och fel än. Bränder har uppstått i de flesta elektriska produkter av olika anledningar ...