Jag har ett larm, Honeywell Galaxy G2-20, som jag vill styra och läsa status från. Det handlar om att kunna larma på/av och att kunna se om larmet är på-/avlarmat samt att få information om larmet, eller brandlarmet går.
Jag har tänkt att använda en FGS221 som jag driver med en 24V-adapter för att slå på/av larmet. Eftersom larmet är utfört dubbelbalanserat så måste jag även använda två motstånd (se bifogad bild). Fördelen är att jag både kan larma på och av via samma utgång vilket gör att jag även kan styra andra funktioner senare med den lediga utgången.
Kablarna från larmet kopplar jag i FGS221 till I och O1. Det knepiga blir nog att även få plats med ett motstånd utöver kabel i O1- och I-porten. För det är väl så jag måste göra? Eller är det bättre att försöka koppla detta "utanför" med en sockerbit eller liknande?
För att läsa status från larmet hade jag först tänkt att använda en Universal Sensor men sedan hittade jag en tråd där det framkommer att man även kan läsa status med hjälp av FGS221 (viewtopic.php?f=14&t=4038&p=4332&hilit=fgs221#p4332). Det skulle ju vara smidigt att köra allt via en FGS221.
Larmet har fyra utgångar (tre är lediga för mig att leka med). Jag har tänkt att använda en för på-/avlarmat och en för när larmet går. Frågan är bara hur jag ska koppla. Utgångarna på larmet är minuspoliga (går dock att ändra), fungerar det då att koppla S1/S2 dit? Vart kopplar jag plus från larmet (12V)? Eller behöver jag plocka ström från 24V-adaptern på något sätt?
Om jag väl får igång det, är det något annat man behöver tänka på gällande FGS221 i detta läge? Kanske någon särskild parameter att ställa in för att det ska fungera? Det finns ju inställningar för monostabil, bistabil med mera, vad ska jag välja där?
Det blev mycket frågor men jag hoppas att någon kan hjälpa mig lite på traven. Styra larmet ska jag nog klara men just läsa status med FGS221 verkar lite knepigare.
Hur styra larm/avläsa status med FGS221?
Varför inte använda universal sensorn fibaro istället drivs med 12v, jag använder den till mitt larm
http://webshop.gronahus.se/product.html ... gory_id=14
//Jens
Sent from my iPad using Tapatalk HD
http://webshop.gronahus.se/product.html ... gory_id=14
//Jens
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Det var ju att jag läste i den andra tråden om att det går att använda FGS221 till att även läsa status. Det är ju fortfarande väldigt intressant så om någon har ett förslag på hur det kan göras så tar jag gärna emot det.
Men jag inser att jag nog får använda universalsensorn som jag först tänkte. Det går nog inte att använda FGS221 för att även läsa status i mitt fall. I alla fall inte när jag har en strömförsörjning till FGS221 och en annan till larmet och utgångsporten.
Så det får bli en FGS221 för att styra larmet och en universalsensor för att läsa status. Och sen kommer jag troligen komplettera med ytterligare en universalsensor för att koppla in mig på de trådade rörelsesensorerna också.
Men jag inser att jag nog får använda universalsensorn som jag först tänkte. Det går nog inte att använda FGS221 för att även läsa status i mitt fall. I alla fall inte när jag har en strömförsörjning till FGS221 och en annan till larmet och utgångsporten.
Så det får bli en FGS221 för att styra larmet och en universalsensor för att läsa status. Och sen kommer jag troligen komplettera med ytterligare en universalsensor för att koppla in mig på de trådade rörelsesensorerna också.
Nu har jag kopplat ett Fibaro-relä till larmet så att jag kan styra det. Allt funkar jättebra så långt. Men när jag slår på relät i HC2 så är larmet avlarmat och när jag slår av relät så är larmet pålarmat. HC2 visar ju därför "fel" status för av-/pålarmat.
Kan man ändra så att när jag väljer ON på relät i HC2 så stängs det av i verkligheten och tvärtom? Och går det att ändra så att reglaget blir ett Arm/Disarm istället för On/Off? Kanske går det till och med att integrera det i alarm panelen på något sätt så att man kan se larmhistoriken etc?
Kan man ändra så att när jag väljer ON på relät i HC2 så stängs det av i verkligheten och tvärtom? Och går det att ändra så att reglaget blir ett Arm/Disarm istället för On/Off? Kanske går det till och med att integrera det i alarm panelen på något sätt så att man kan se larmhistoriken etc?
Det funkade ju kanon med relät. Tack för hjälpen! Men vet någon om det går att integrera fibaro-relät i larmpanelen? För historiken. Skulle även vilja ha "arm/disarm"-reglage om det går.
Universalsensorn för avläsning av larmets status ska inte vara några problem, jag har använt en sådan tidigare.
Att koppla in sig på larmets PIRar kan nog däremot bli lite knepigare. Motstånden sitter inuti PIRarna så jag måste kanske ändra lite.
Universalsensorn för avläsning av larmets status ska inte vara några problem, jag har använt en sådan tidigare.
Att koppla in sig på larmets PIRar kan nog däremot bli lite knepigare. Motstånden sitter inuti PIRarna så jag måste kanske ändra lite.
Kan du dela lite mera av hur du fick det att funka med G2-20? Framför allt hur du kopplade in sensorn/brytaren på G2-20:ans central? Använde du lediga in/utgångar eller lade du dit parallellt med t ex siren? Behövde du göra någon "programmering" för att ändra funktionen på in- och utgångar i larmet? Några motstånd som behövdes för att få till rätt nivåer när du kopplade in sensor/switch?
Att läsa PIR:arna är inte prio för mig men jag skulle vilja få larm G2-20 -> HC2 samt kunna styra arm/disarm HC2 -> G2-20.
/Thomas
Att läsa PIR:arna är inte prio för mig men jag skulle vilja få larm G2-20 -> HC2 samt kunna styra arm/disarm HC2 -> G2-20.
/Thomas