Hej
Har precis köpt mig en HC2 och försöker nu gör att schema med block, visst går det snabbt och enkelt när man bara ska gör ett enkelt, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga nu.
Jag vill att belysningen får tändas från 12:00 om solstrålningen är mindre än 0,03 och släckas ca 22:17 på vardagar
Har gjort en virituell enhet som hämtar solvärdet 1 gång i minuten, men hur får jag in så den inte tänder om solstrålningen är över 0,03?
Tänd belysningen om [*LÖST*]
Är det mitt värde 0,03 som jag ska spara ner i variabelpanelen och kallar den för ex "sun"
Eller är det min virituella enhet som ska spara värdet till en variabel?
Eller är det min virituella enhet som ska spara värdet till en variabel?
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Inte säker på att jag uppfattar det hela rätt: Solinstrålningen mäter du alltså via http request från annan leverantör? Då är det via en global variabel som gäller, annars om du mäter solinstrålningen som via ljussensor i bostaden så är det ju bara å testa på den sensorn? Och då kan du ju antingen sätta en global variabel eller använda den i varje scen. Jag personligen använder alltid globala variabler som "flaggor" när jag använder HC2 - det är enklare att trigga på helt enkelt
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer
Jag använder detta som Jompa knåpade ihop igår till Macke.
Den anropar ett webApi som Beyond Measure har och där har jag en solstrålningsmätare som levererar ljuset i volt.
Men hur ska jag skapa en global variabel av detta?
Den anropar ett webApi som Beyond Measure har och där har jag en solstrålningsmätare som levererar ljuset i volt.
Code: Select all
selfId = fibaro:getSelfId()
sleeptimer = 1 -- Antal minuter mellan pollning
local WEB = Net.FHttp("192.168.88.243",6002);
local response ,status, err = WEB:GET("/api/tag/string/Solstrålning?format=json");
if (tonumber(status) == 200 and tonumber(err)==0) then
local jsonTable = json.decode(response);
name = jsonTable.Name
value = jsonTable.Value
fibaro:call(selfId, "setProperty", "ui.lblName.value", name);
fibaro:call(selfId, "setProperty", "ui.lblSun.value", value.."V");
end
fibaro:sleep(sleeptimer*1000*60)
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
Skapa först variabeln. Lägg sedan till detta på raden ovanför endsonnyboy wrote:Jag använder detta som Jompa knåpade ihop igår till Macke.
fibaro:setGlobal("DinVariabel", value);