Hej,
Jag har/hade liknande problem.
Har precis köpt en HCL där enheter helt plötsligt blir "kryssade"
Men då jag klickade i under "Configuration" -> "Z-Wave network" -> "Do not mark nodes as dead" så får jag inte fenomenet längre.
Tänkte om det var ett temporärt fel då jag läst att systemet kan vara så i början så kryssade jag ur bocken idag och direkt blev enheter "kryssade" igen och markerade som döda.
Jag vet inte om det är samma "problem" som du har.
Men det känns som detta är e inställning som man "måste" klicka i för jag har verkligen ingenting i närheten.
Har iofs min tellstick igång än.. men den är på 433Mhz.. Wifi på 2.4Ghz och 5,2Ghz.. inget på 866..
Är det en inställning som skall vara kryssad eller är det en felaktighet?
Fungerar felfritt då jag har den ikryssad vad jag märkt.
Besviken..!
Tack för tipset men det fungerade inte. Dock har jag problem med räckvidden nu. 1½ meter klarar min HC2.MrXs wrote:Hej,
Jag har/hade liknande problem.
Har precis köpt en HCL där enheter helt plötsligt blir "kryssade"
Men då jag klickade i under "Configuration" -> "Z-Wave network" -> "Do not mark nodes as dead" så får jag inte fenomenet längre.
Tänkte om det var ett temporärt fel då jag läst att systemet kan vara så i början så kryssade jag ur bocken idag och direkt blev enheter "kryssade" igen och markerade som döda.
Jag vet inte om det är samma "problem" som du har.
Men det känns som detta är e inställning som man "måste" klicka i för jag har verkligen ingenting i närheten.
Har iofs min tellstick igång än.. men den är på 433Mhz.. Wifi på 2.4Ghz och 5,2Ghz.. inget på 866..
Är det en inställning som skall vara kryssad eller är det en felaktighet?
Fungerar felfritt då jag har den ikryssad vad jag märkt.
Alla timmar som man lagt på ett ej fungerande system. Varför finns ingen funktion för felsökning av enheten. Ett hård och mjukvarutest hade varit guld värt. Fibaro måste felsöka trasiga enheter som kommer in.
Börjar fundera på om jag kanske sitter på en defekt enhet igen. Vågar dock inte skicka iväg denna också om det nu visar sig att min förra var hel.
Ska maila Webhallen ikväll och kolla om dom hört något om min tidigare enhet.
Någon som vet om Fibaro har någon svensk support?
Skickat från min HTC One X via Tapatalk
Börjar fundera på om jag kanske sitter på en defekt enhet igen. Vågar dock inte skicka iväg denna också om det nu visar sig att min förra var hel.
Ska maila Webhallen ikväll och kolla om dom hört något om min tidigare enhet.
Någon som vet om Fibaro har någon svensk support?
Skickat från min HTC One X via Tapatalk
Jag testade här och köra utan antenn och då fick jag ingen räckvidd
testade då att använda en vanlig ståltråd på ca 2 dm som jag bara la imot mittstiftet på nätverkskorten på baksidan hc2 och det funkade kunde komunicera med enheter 10 m bort.
Detta är ju inget vetenskapligt test men endå värt ett försök.
testade då att använda en vanlig ståltråd på ca 2 dm som jag bara la imot mittstiftet på nätverkskorten på baksidan hc2 och det funkade kunde komunicera med enheter 10 m bort.
Detta är ju inget vetenskapligt test men endå värt ett försök.
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Aktuell HC2 Version: 4.520
KristianO wrote:Fundering, måste det vara en zwave produkt som stör? Tänker högt... Testa annan Wifi kanal? Micro? Annat som är trådlöst
Sent from my iPhone using Tapatalk
Wifi och micro ligger på helt andra frekvenser så det ska inte kunna störa ut z-wave, det var en av sakerna dom tänkte på när dom utvecklade z-wave om jag minns korrekt
// Sorry about my spelling I'm dyslexic and so you know all translations is translate by Google translate so don't complain about my English spelling \\
// Sorry About My Spelling I´m Duslectic //
// Ursäkta Min stavning Jag Är Dyslecyiker //
Om du inte gjort detta innan så maila Fibaro support beskriv ditt problem sänd även en länk till dena forum inläggen men kör Google translate, och säg att du vill dom ska in i din Box och kolla dina loggar förklara även du har redan fått den utbytt en gång, Fibaro support har root lösenordet så dom kan köra diagnostik tror dom även kör syslog-client i mot din Box så dom kan se allt som sänds i logar in real time
// Sorry about my spelling I'm dyslexic and so you know all translations is translate by Google translate so don't complain about my English spelling \\
// Sorry About My Spelling I´m Duslectic //
Tack för tipset. Gröna hus hjälper mig för tillfället. Lyckas dom inte så följer jag ditt råd. Tack!Skaven wrote:Om du inte gjort detta innan så maila Fibaro support beskriv ditt problem sänd även en länk till dena forum inläggen men kör Google translate, och säg att du vill dom ska in i din Box och kolla dina loggar förklara även du har redan fått den utbytt en gång, Fibaro support har root lösenordet så dom kan köra diagnostik tror dom även kör syslog-client i mot din Box så dom kan se allt som sänds i logar in real time
Tror att jag har löst mitt problem nu. Började helt från början. Har lagt till en ny enhet varje dag. Började först med alla Wall Plugs. Märkte av att 2st var lite konstiga och inte gick att lägga till ordentligt. La dom åt sidan ett tag.
Efter 1-2 dagar så började alla mina Wall Plugs fungera. (Hade fortfarande inte kopplat in dom 2 konstiga Wall Plugsen)
Började koppla in allt annat lite smått under dom kommande dagarna. Allt fungerade klockrent. Efter 5-6 dagars full fungerande tog jag fram dom 2 Wall Plugsen som jag lagt undan. En av dom gick inte alls att lägga till men den andra gick att lägga till utan problem.
Den fungerade bra och även allt annat. Dagen efter började dock alla mina enheter strula igen. Död NOD på 80%. Alla mina Wall Plugs slutade fungera.
Plockade då bort den sista Wall Plugen. Efter 1 dag så fungerar allt nu igen. Så jag är rätt säker på jag hittat orsaken till att mitt system inte fungerat som det skulle
Så nu blir det det reklamation av den och jag kanske äntligen kan börja köra mitt system full ut!
Efter 1-2 dagar så började alla mina Wall Plugs fungera. (Hade fortfarande inte kopplat in dom 2 konstiga Wall Plugsen)
Började koppla in allt annat lite smått under dom kommande dagarna. Allt fungerade klockrent. Efter 5-6 dagars full fungerande tog jag fram dom 2 Wall Plugsen som jag lagt undan. En av dom gick inte alls att lägga till men den andra gick att lägga till utan problem.
Den fungerade bra och även allt annat. Dagen efter började dock alla mina enheter strula igen. Död NOD på 80%. Alla mina Wall Plugs slutade fungera.
Plockade då bort den sista Wall Plugen. Efter 1 dag så fungerar allt nu igen. Så jag är rätt säker på jag hittat orsaken till att mitt system inte fungerat som det skulle
Så nu blir det det reklamation av den och jag kanske äntligen kan börja köra mitt system full ut!
Robert wrote:Tror att jag har löst mitt problem nu. Började helt från början. Har lagt till en ny enhet varje dag. Började först med alla Wall Plugs. Märkte av att 2st var lite konstiga och inte gick att lägga till ordentligt. La dom åt sidan ett tag.
Ett tips när du gör en diagnostik och den fungerar då bör du göra en backup med beskrivning att allt funkar bra förutom xx är inte inkopplad, sen läger du till en till gör samma backup men spara den backup du gjorde innan, sen läger du till beskrivningen igen men med dena xx är med och funkar, sen när du du lägger till ny enhet skriv ner serie nrett så, när du hittar den defekta skriv ner dens serie nr så du inte av misstag blandar ihop den, av många många år diagnostik på datorer erfarenhet,
Förresten har du testat nya beta uppdateringen som släpptes för några dagar sedan om den gör någon skillnad? Om den strular till så är det ju bara göra en recovery sen köra backuppen du gjorde innan du uppdaterade
Har kört ny backup för varje ny enhet. När det slutade fungera så fick jag tillbaka till tidigare backup bara. Dock verkar det ta någon dag innan Wall Plugsen hittar tillbaka till rätt "läge" och börjar fungera igen efter att dom blivit störda.Skaven wrote:
Ett tips när du gör en diagnostik och den fungerar då bör du göra en backup med beskrivning att allt funkar bra förutom xx är inte inkopplad, sen läger du till en till gör samma backup men spara den backup du gjorde innan, sen läger du till beskrivningen igen men med dena xx är med och funkar, sen när du du lägger till ny enhet skriv ner serie nrett så, när du hittar den defekta skriv ner dens serie nr så du inte av misstag blandar ihop den, av många många år diagnostik på datorer erfarenhet,
Förresten har du testat nya beta uppdateringen som släpptes för några dagar sedan om den gör någon skillnad? Om den strular till så är det ju bara göra en recovery sen köra backuppen du gjorde innan du uppdaterade
Testade med nya betan och det hjälpte tyvärr inte.
Har gått lite upp och ner den senaste veckan. Har då bara återställt från en tidigare backup när det fungerade och sen konfigurerat enheter på nytt så har det fungerat. Dock dog nästan allt nu. Bara enstaka som fungerar.
Trist med en sådant dyrt skitsystem att man inte kan felsöka skiten själv!
Trist med en sådant dyrt skitsystem att man inte kan felsöka skiten själv!
Efter att ha skickat tillbaka 2st Wall Plugs samt en Danfoss Living Connect Radiator så har mitt system fungerat felfritt med någon död nod hit och dit i ca 4 månader nu. Kör V 3.590.
Är väldigt nöjd men skulle självklart vilja ha det lite mer stadigt. Får hoppas att det fixas i 4.x
Är väldigt nöjd men skulle självklart vilja ha det lite mer stadigt. Får hoppas att det fixas i 4.x
Som SirMaggot säger så får du gärna berätta vad som inte fungerar. Hade som sagt problem med mitt system i över ett halvår innan jag fick det att fungera. Har provat allt. Gav också upp ett tag så förstår din frustration
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk