Tända lampor med multisensorn (lux)

Hjälp varandra att vara kreativa för att göra hemmet mer bekvämt.
Post Reply
Johan71
Medlem
10

Hej
Har nu investerat i en multisensor som jag vill använda mig av när det börjar bli mörkt ute istället fibaros usla alternativ. (har en HCL)
Är det någon som kan visa mig ett exempel på hur det kan se ut för att få mig i rätt riktning?
MVH Johan
Z-Wave Kung
10

Finns flera sätt, men jag har skapat en global variabel som håller status "ljust ute" resp "mörkt ute". Sedan har jag en scen som triggar om ljusstyrkan är över 240 lux och sätter "ljust ute", och en scen som triggar när det är mindre än 210 lux ute och sätter "mörkt ute". Sedan kan du bygga en scen som tänder baserat på denna globala variabel, och sedan såklart en scen som släcker.

Du skulle kunna hoppa den globala variabeln, men personligen gillar jag att ha en liten "flagga" tillgänglig. Och då du har en HCL så misstänker jag att du tvingas till just en global variabel.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer :twisted: :twisted: :mrgreen:
Johan71
Medlem
10

Har fått till en scen som fungerar men vet inte riktigt hur det där med variabler fungerar.
MVH Johan
11

Såhär ser min scen ut! Den tänder inte lampan om vi är hemma, dvs det måste vara säkert i 30min innan den skall tända lampan. Den funktionen kan du ju ta bort om du inte vill ha... Variabeln säger till att kväll är mellan kl 16-22... 50 lux funkar som bra värde tycker jag!
Attachments
Scen fönsterlampor.jpg
Scen fönsterlampor.jpg (67.48 KiB) Viewed 5909 times
Johan71
Medlem
10

Det där med variabler får ni gärna visa ett exempel på, tack.

Skickas från min iPad via Tapatalk
MVH Johan