Scenfrågor!

Post Reply
KristoferL
Ny medlem
10

Jag håller på att göra lite scener som ska reagera beroende på fyra utgångar från mitt larm.
På larmet har jag kopplat en Fibaro RGBW-puck. I HC2an ser jag dem som 4 st dimmers. Jag får indikation i enheterna vilka utgångar som slår till. Jag kallar dem output 1-4. Så långt allt frid och fröjd!
Nu skulle jag vilja skapa scener som styrs av vilka utgångar som slår på, t.ex. Output 1 & 4 = släck alla lampor, 1 & 2 = tänd garaget osv osv. Det funkar utmärkt med en utgång, men eftersom jag gärna skulle vilja kunna utnyttja 16 kombinationer i stället för 4 så vore det smutt om det gick att få till.

Jag har försökt med en enkel "om Output 1 & 4 är på då ska allt släckas" men det funkar inte, eller i alla fall verkar den då även köra "om Output 1 är på då ska Köket släckas", dvs hur får jag till det så att en regel inte drar ingång scenen som bara styrs av att Output 1 är på när Output 1 + 4 slås på?

Förstår ni något eller är jag helt ute och cyklar?
Bisse90
Medlem
10

enklast för dig i detta fallet blir nog om du skriver exempel så här

om utgång 1 är till, 2 är ifrån, 3 är ifrån och utgång 4 är till, släck allt

om utgång 1 är till, 2, ifrån, 3 ifrån, 4 ifrån, tänd kök, så du får utnyttja statusen från alla 4 ingångarna hela tiden, alltid skriva med i koden om dom ska vara 1 eller 0 (till,från)

Mvh Bisse
KristoferL
Ny medlem
10

Bisse90 wrote:enklast för dig i detta fallet blir nog om du skriver exempel så här

om utgång 1 är till, 2 är ifrån, 3 är ifrån och utgång 4 är till, släck allt

om utgång 1 är till, 2, ifrån, 3 ifrån, 4 ifrån, tänd kök, så du får utnyttja statusen från alla 4 ingångarna hela tiden, alltid skriva med i koden om dom ska vara 1 eller 0 (till,från)

Mvh Bisse
Det testade jag också igår, funkade inte. Men nu gjorde jag iofs scenen i block och inte i kod, så jag valde "Stäng av", vilket kanske blir fel eftersom den redan ÄR avstängd. Ska kolla lite!
KristoferL
Ny medlem
10

En fundering, kan man lägga in nåt slags tidsvillkor under vilken de händelser ska vara sanna? Nu vet jag inte om det kanske tar någon mikrosekund mellan att min utgångar på larmet slår till, så egentligen är det kanske 1/100 sekund som endast output 1 är på innan även output 4 slås på ...
Kan man be den "vänta" en stund innan den bestämmer vad som är sant, alltså om output 1 är på och output 4 slår på inom 1 sekund då ...

Vet inte riktigt hur jag ska lösa det här. Nu när jag t.ex. öppnar en dörr som triggar output 1 & output 2 drar den igång scenerna för output 1 & 2 + scenen som ska reagera på output 1. Jag har lagt in att de övriga outputs ska vara av (==0)
power650
Medlem
10

KristoferL wrote:En fundering, kan man lägga in nåt slags tidsvillkor under vilken de händelser ska vara sanna? Nu vet jag inte om det kanske tar någon mikrosekund mellan att min utgångar på larmet slår till, så egentligen är det kanske 1/100 sekund som endast output 1 är på innan även output 4 slås på ...
Kan man be den "vänta" en stund innan den bestämmer vad som är sant, alltså om output 1 är på och output 4 slår på inom 1 sekund då ...

Vet inte riktigt hur jag ska lösa det här. Nu när jag t.ex. öppnar en dörr som triggar output 1 & output 2 drar den igång scenerna för output 1 & 2 + scenen som ska reagera på output 1. Jag har lagt in att de övriga outputs ska vara av (==0)
Har samma problem fast med en Zipabox och en Fibaro universalsensor.
Fast båda reläna drar samtidigt får jag signalerna med fördröjning, ibland får jag signal från relä1 först och ibland relä2 först..
Har lagt till flera "if" och fördröjning för att få det att funka.
KristoferL
Ny medlem
10

Undrar om man kan få de scener som har med RGBW-sensorn, och larmet att göra, att pausa 3 sekunder och därefter kontrollera status på de olika uygångarna, alltså inte reagera på till- eller frånslag utan på om de är till eller frånslagna?

Alltså typ

Om output 1,2,3 eller 4 slår till vänta tre sekunder
därefter kontrollera status på 1,2,3 & 4
om 1 & 4 är avstängda och 2 & 3 är påslagna tänd lampan
Post Reply