Dubbeltryck och trippeltryck?
Jag har inte riktigt förstått hur man löser detta. Jag har idag 3 stycken 2x1,5kW och en dimmer. Relayswitcharna (2x1,5kW) är kopplade till taklampa och fönsterlampa. Dimmern är kopplad till en takbelysning. Jag önskar trigga scener och vet att man kan dubbeltrycka och trippeltrycka. Frågan är du med vilka enheter kan jag detta och hur gör jag? Var kopplar jag vilken scen som skall triggas?
Här har du ett exempel
Code: Select all
--[[
%% properties
246 sceneActivation --byt 246 mot ditt ID
%% globals
--]]
-- Config ------------------------------------------------
local hall = {id = 246, dev1 = 214}
-- ID: 246 = SceneActivation
-- dev1 = dimmer med ID 214
----------------------------------------------------------
local trigger = fibaro:getSourceTrigger();
if (trigger['type'] ~= "property") then
fibaro:debug ("Unexpected source trigger '" .. trigger['type'] .. "'");
fibaro:abort ();
end
local id = tonumber (trigger['deviceID']);
local scene = tonumber (fibaro:getValue (id, "sceneActivation"));
if ((id == hall['id']) and (scene == 26)) then -- 1 click
fibaro:setGlobal("Hemma", "1")
fibaro:debug("S2 -1 click - Hemma")
elseif ((id == hall['id']) and (scene == 24)) then -- 2 click
fibaro:setGlobal("SleepState", "Sova")
fibaro:setGlobal("TimeOfDay", "Natt")
fibaro:debug("S2 -2 click - Sova")
elseif ((id == hall['id']) and (scene == 25)) then -- 3 click
fibaro:call(hall['dev1'], "turnOn");
fibaro:debug("S2 -3 click")
end
Tack jompa68! Då förstår jag det som att man kan aktivera dubbel och trippeltryck på både relayswitch 1,5x2 och 3kW. Behöver jag aktivera någon parameter?jompa68 wrote:Här har du ett exempelCode: Select all
--[[ %% properties 246 sceneActivation --byt 246 mot ditt ID %% globals --]] -- Config ------------------------------------------------ local hall = {id = 246, dev1 = 214} -- ID: 246 = SceneActivation -- dev1 = dimmer med ID 214 ---------------------------------------------------------- local trigger = fibaro:getSourceTrigger(); if (trigger['type'] ~= "property") then fibaro:debug ("Unexpected source trigger '" .. trigger['type'] .. "'"); fibaro:abort (); end local id = tonumber (trigger['deviceID']); local scene = tonumber (fibaro:getValue (id, "sceneActivation")); ---------------------------------------------------------- if ((id == hall['id']) and (scene == 26)) then -- 1 click fibaro:setGlobal("Hemma", "1") fibaro:debug("S2 -1 click - Hemma") elseif ((id == hall['id']) and (scene == 24)) then -- 2 click fibaro:setGlobal("SleepState", "Sova") fibaro:setGlobal("TimeOfDay", "Natt") fibaro:debug("S2 -2 click - Sova") elseif ((id == hall['id']) and (scene == 25)) then -- 3 click fibaro:call(hall['dev1'], "turnOn"); fibaro:debug("S2 -3 click") end ----------------------------------------------------------
Som jag har förstått det så finns det inget stöd för detta i reläbrytarna, utan det gäller endast dimmermodulen. Koden som jompa68 postade ovan är som jag tolkar det endast gjord för dimmermodulen.MrL wrote:Tack jompa68! Då förstår jag det som att man kan aktivera dubbel och trippeltryck på både relayswitch 1,5x2 och 3kW. Behöver jag aktivera någon parameter?jompa68 wrote:Här har du ett exempelCode: Select all
--[[ %% properties 246 sceneActivation --byt 246 mot ditt ID %% globals --]] -- Config ------------------------------------------------ local hall = {id = 246, dev1 = 214} -- ID: 246 = SceneActivation -- dev1 = dimmer med ID 214 ---------------------------------------------------------- local trigger = fibaro:getSourceTrigger(); if (trigger['type'] ~= "property") then fibaro:debug ("Unexpected source trigger '" .. trigger['type'] .. "'"); fibaro:abort (); end local id = tonumber (trigger['deviceID']); local scene = tonumber (fibaro:getValue (id, "sceneActivation")); ---------------------------------------------------------- if ((id == hall['id']) and (scene == 26)) then -- 1 click fibaro:setGlobal("Hemma", "1") fibaro:debug("S2 -1 click - Hemma") elseif ((id == hall['id']) and (scene == 24)) then -- 2 click fibaro:setGlobal("SleepState", "Sova") fibaro:setGlobal("TimeOfDay", "Natt") fibaro:debug("S2 -2 click - Sova") elseif ((id == hall['id']) and (scene == 25)) then -- 3 click fibaro:call(hall['dev1'], "turnOn"); fibaro:debug("S2 -3 click") end ----------------------------------------------------------
Jag såg någon som hade skrivit ett lua-script på Fibaros internationella forum för att åstadkomma samma sak med en reläswitch, men jag tror inte att det fungerade lika smidigt.