Besviken..!

Robert
Medlem
11

Precis bytt ut mitt Telldus/Nexa system till HC.

iPad appen fungerar inge vidare med iOS 7... Laddar inte allt och hänger sig lite då och då. Ibland behöver jag avinstallera appen och installera den igen för att det ska fungera.

Dörrsensorna blinkar till när man öppnar och stänger dörrar men registrerar inte alltid till HC.

Nu har alla min Wall Plugs plus lite annat slutat att fungera och det ser bara som bilden nedan.
Attachments
fibaro.jpg
fibaro.jpg (124.42 KiB) Viewed 25009 times
Last edited by Robert on 11 Mar 2014, 21:03, edited 3 times in total.
jompa68
Proffsmedlem
12

Vad har du gjort för inställningar i boxen eftersom inget visas rätt?
Beträffande iPad versionen så fungerar den felfritt hos mig och har alltid gjort det. Kanske kan bero på din hc2?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Robert
Medlem
11

Inget alls direkt. Den är endast några dagar gammal. Jag har endast lagt in 3 wall plugs, 2 dörrsensorer och en Danfoss living connect. Annars har jag inte rört inställningarna än då jag vill att allt ska lira först.

Allt är rätt inlagt och det fungerade ok i början. Nu står det bara att sändningen misslyckades. Jag har en känsla att det är något fel på min antenn då den inte alltid orkar mer än några meter.

iPad appen fungerar nu helt ok efter ännu en uppdatering av appen och efter uppdateringarna av Apple.

Jag ska köra en reset på systemet nu och se vad som händer. Börja om från ruta ett.
dhanjel
Medlem
11

Låter ju konstigt, känns som något är trasigt.

Jag har 14 wall plugs som fungerar utan problem och 4 dörrsensorer tror jag det är
Robert
Medlem
11

Lite gladare idag. Nollställde HC2 igår och nollställde även routern och passade på att lägga in en ny firmware i routern. Igår fungerade det fortfarande inte.

Nu när jag hem har dock saker börjat fungera igen. Dörrsensorna funkar helt plötsligt perfekt.

Hade dock problem med en Wall plug som bara fick "Ej konfigurerad". Har kört "Försök att återställa standardparametrar" en 20tal gånger och efter den 25:e gången så började faktisk den också fungera :)

Dock känns det lite halvsvajigt fortfarande tyvärr. Men just nu är jag glad att det fungerar :)
Attachments
fibaro2.jpg
fibaro2.jpg (135.83 KiB) Viewed 24875 times
dhanjel
Medlem
11

Har du wall plugen långt ifrån hc:n när du konfigurerar den? jag hade den i närmaste uttag från den när jag pair:ade och konfigurerade första gången och sen kunde man flytta den. hade nåt liknande problem med en av mina.
Robert
Medlem
11

Jag hade den max 2 meter när jag registrerade den. Allt fungerar fortfarande riktigt bra :)
dhanjel
Medlem
11

Det känns ibland som att är det problem med enheterna och Fibaro så är det bara att låta det vara en dag eller två så gosar det till sig :)

Mina wallplugs fungerar som sagt utmärkt. Det kanske tar ett tag innan systmet hittat den optimala vägen att hoppa fram till alla enheter?
Robert
Medlem
11

Där dog allt igen då... Härligt system.
walltorp
Medlem
11

Hej,

Har du långt från HC2 till dina enheter när de är i drift? Enheterna fungerar ju som repeatrar, kanske är det en enhet som repeterar till de andra som strular?

Mvh Håkan
Robert
Medlem
11

57 kvadrat. Närmsta finns ca 3m ifrån. Sen är dom utspridda jämnt i lägenheten.
Attachments
skitsystem.jpg
skitsystem.jpg (162.35 KiB) Viewed 24240 times
jens
Medlem
11

Robert wrote:57 kvadrat. Närmsta finns ca 3m ifrån. Sen är dom utspridda jämnt i lägenheten.

Måste vara fel på din HC2, har själv 126st enheter i 400kvm och inga problem alls...

Du bär kontakta säljaren och reklamera den så du får en ny...
Robert
Medlem
11

Omstarter, återställning, rensning m.m men inget vill komma igång längre, Får jag igång något så håller den i ca 10-20min.

Mailat Webhallen där jag köpte den så får vi se vad som händer. Kan kanske förklara att inga av mina LUA-script fungerar.

Gissar på antennen men vi får se.
Robert
Medlem
11

Nu funkar allt igen... Har inte gjort något utan bara väntat. Vanligt problem?
LdSteeV
Ny medlem
10

Känner igen problemet med alla noder som "Dör".
Det här skriptet skall funka bra enligt Internationella Fibaro Forumet.
Se tråd http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?p=16652#16652

Code: Select all

--[[ 
%% properties 
%% autostart 
%% globals 
--]] 

local TotalDevices = 300 --max nr of devices 

while true do 

local i = 1 
    local anydead = 0 
    while i < TotalDevices do 
        --check if any dead 
        local status = fibaro:getValue(i, 'dead'); 
          local name = fibaro:getName(i); 

if status >= "1" then 
            fibaro:debug(i..' DEAD '..name); 
              fibaro:call(1, "wakeUpDeadDevice", i) 
              --fibaro:debug('wake up '..name) 
              fibaro:sleep(2000) 
              status = fibaro:getValue(i, 'dead'); 
                  if status >= "1" 
                then anydead = 1; fibaro:debug('Really Dead')    
                  else fibaro:debug('Now OK '..name) 
                end 
            end 
        i = i + 1 
    end 

if anydead == 0 
    then     fibaro:debug('Nobody is dead :-)') 
      else     --fibaro:call(1, 'wakeUpAllDevices') 
            fibaro:call(2, 'sendEmail', 'Somebody really DEAD', '..') 
            --fibaro:debug('wake up') 
      end 

-- kill any unnecesary scene started 
      if fibaro:countScenes() > 1 then fibaro:abort() end 

fibaro:sleep(15*60000) --repeat every 15 minutes 
end
zorro
Medlem
11

Läs igenom denna tråd fixade problemet för mig iallafall :mrgreen:
viewtopic.php?f=12&t=4462
Fibaro fantastic
Aktuell HC2 Version: 4.520
Robert
Medlem
11

Hjälpte tyvärr inte mig. Får bara en massa pushmeddelande konstant haha. Då dom går upp och ner precis hela tiden nu. Fick hem retursedlar men eftersom allt fungerade, så lätt jag bli att skicka in den.

Har provat byta nätverkskabel nu också. Återställt igen och tagit bort antennen och satt dit den igen.

Får väl bita i det sura äpplet och skicka in den. Trist att vara utan bara.
Last edited by Robert on 22 Jan 2014, 19:28, edited 1 time in total.
Nex
Proffsmedlem
11

Robert wrote:Hjälpte tyvärr inte mig. Får bara en massa pushmeddelande konstant haha. Då dom går upp och ner precis hela tiden nu. Fick hem retursedlar men eftersom allt fungerade så lätt jag bli att skicka in den.

Har provat byta nätverkskabel nu också. Återställt igen och tagit bort antennen och satt dit den igen.

Får väl bita i det sura äpplet och skicka in den. Trist att vara utan bara.
Kanske inte hjälper dig men väl värt ett försökt, fick ett meddelande från Fibaro igår att systemet inte är kompatibelt med lösenord som innehåller tecken av typen !"#¤%&/()=? och uppenbarligen kan bugga rejält om man använder dessa... Så om du har det ta bort det och testa igen :)
Robert
Medlem
11

Hjälpte tyvärr inte :( Får en ny fraktsedel med posten snart och den gång åker den.
Robert
Medlem
11

Har varit utan min HC2 i över 5 veckor nu. Fibaro som tydligen krånglar till det. Så nu har Webhallen beslutat att jag ska slippa vänta på Fibaro och jag får i dagarna en helt ny istället.

Positivt att jag kanske får en helt fungerande enhet. Negativt att jag behöver lägga till allt igen :P

Som tur har jag tagit en "backup" på 90% av det jag hade. Så nu kanske jag kan få börja leka på riktigt! :D
Post Reply