Så efter att ha kölhalat HomeSeer 4 jämte knölarna, så har jag bit för bit tagit mig igenom ett antal olika utmaningar med min nya "hemma labserver miljö" (eller vad man nu behagar kalla det hela).
Målet var enkelt, en burk och en burk enbart to rule them all.
Qutom server med 8-nätverksportar. I denna installerade jag Proxmox för att köra dels Virtuella Maskiner (servrar av valfri sort) och LXC (Linux Container, jmf med ex Dockers eller liknande). Och sedan då först en brandvägg, pfSense denna gång (har kört OPNsense, syskonet om man säger så, under några år men då bare metal). Sedan då med 8 portar, så går en port åt till management porten för Proxmox, och en port till WAN - så 6 portar till lite allt möjligt. Just nu har jag byggt en Linux Bridge i Proxmox (borde kört OVS Bridge istället men det kan vi ta någon gång) av resten av de 6 portarna så att alla 6 "LAN" portar har samma DHCP osv och uppför sig förhoppningsvis bra utan någon IGMP proxy eller liknande för att klara av att casta ex video streams.
I Proxmox server finns just nu, förutom pfSense då, ett fåtal VM:
1) Home Assistant
2) LMS (Lyrion Music Server, alltså f.d. Logitech Music Server)
3) En Ubuntu server som jag använder för att clona fram servrar som de två ovan
Och sedan då ett par LXCer:
a) Z-Wave JS UI
b) Unifi Network (kontroller programvaran för min Unifi Access punkt och därmed också förmågan att vet om någon är uppkopplad på hemma nätet)
Allt får plats på 16GB RAM, men jag har varit lite extra generös till Home Assistant och LMS så jag har gjort av med något mer av de installerade 32GB - hade varit nice med 64GB men det får duga. En utmaning med Qutom serverna är att den "bara" har mSATA för lagring, ja plus då en vanlig SATA för LMS disken med all musik osv. Så mSATA har en 1TB SSD och så har jag då en Samsung 4TB SSD för musik och filmer som sagt.
Det är en rätt kompakt lösning, och helt passivt kyld. CPUn är en Intel i5-10210U - så low power på den. Den CPUn är inte jättesnabb, men det behövs inte så mycket mera faktiskt. Jag har bara delat ut två CPUer till ett par VM och inte ens dom förbrukar vad dom fått tilldelade, så man kan säga att servern kliar sig i naveln av brist på mera utmanande jobb.
Eftersom allt verkar (?) fungera bra, så plockade jag bort min OPNsense bare metal server, och kör nu alltså allt inkl brandväggen virtuellt. Har såhär långt inte märkt något udda, det rullar på.
Så såhär långt väldigt nöjd, och det är trots allt rätt energisnål installation som normalt drar precis ovan 30W inkl accesspunkten och färglasern i stand by. UPSen som finns som stöd har en dryg timme i reserdrifttid, och ja den är uppkopplad mot Proxmox - så Proxmox stänger ned vid 5% av effekten kvar så att säg - funderar på 10% men ja finlir...
Jag brukar avhålla mig från att ge rekommendationer på denna typ av lösningar, men faktiskt är jag impad. Var inte rädd att ta steget till virtuell brandvägg - det går lika bra som bare metal som jag ser det, och man kan passa på att köra flera saker på en och samma gång.
Nu är bara frågan vad jag skall göra med mina Raspberry pi4or som jag har liggandes.....
Den kompletta lösningen för alla dina utmaningar: Proxmox
Tänkte jag skulle lägga till en liten detalj: I samband med detta så har jag också aktiverat IPv6 på nätverket....
Proxmox baserad lösning med Home Assistant, Unifi Network och en hel del till i den virtuella världen