Jag har 8 gardiner som är motorstyrda. 7 Av dessa fungerar 100% som de skall, den sista klarar av tre av fyra kommandon.
Varje motor har en liten ESP32C6 modulkort som har en liten web server i sig. Web servern tillåter 4 kommandon: Open / Close / Status / My Position. My Position kan även fungerar som Stop kommando när gardinen rör på sig, men om gardinen står still så går motorn till en förlagrad position mellan Open och Close - en position som alltså är användardefinierad. Varje web server är upp kopplad på nätverket med IP, och varje motor har således en egen IP adress. Nice!
Man kan köra en web läsare som Firefox mot varje enskild motor, och man får då ett rätt enkelt gränssnitt för att styra varje gardinmotor. Men man kan också skicka kommandona med t.ex. cURL från valfri Linux eller liknande. Det är så jag gör i Home Assistant, definerat alla kommandona i configure.yaml - det fungerar utmärkt således. Alltså inget speciellt i sig,
Så kommer vi då till HomeSeer 4:
En gardin, sovrum innergardin (sovrummet har även en yttergardin), kan man alltså från HomeSeer styra "Open", "Close" och "Status" (Status gör vad den låter som, den returnerar vilken position gardinen ifråga står i: open, close eller då den anvädardefinierade "My Position"). MEN man kan inte skicka MyPosition till denna motor.
Varför?
Jo, just den motorn har IP 10.168.10.29, och kommandot man skickar är "http://10.168.10.29/myposition" - enkelt eller hur? Alla andra gardiner lirar 100% men inte denna. Av något skäl, som jag absolut inte förstår, så byts just detta kommando ut till "http://10.168.10.30/myposition" - vilket då råkar vara Sovrummets Yttergardin motor.
Jahapp men då är det väl jag som hackat snett någon stans - för varför skal HS4 byta ut .29 till .30? Drar igen en packet listener på pfSense och fångar således alla IP sändningar. Och ta mig f*n HS4 byter verkligen ut IP numret!!!!!!!
Hur testar man detta då? Jo jag gick in i DHCP och ändrade den statiska mappningen från .29 till .31, och vips så fungerar allt igen.
Byter således tillbaka till .29 i DHCP, och återigen, kan inte skicka myposition till rätt motor, eftersom .29 byts till .30 av HS4.
Detta övergår klart och tydligt mitt logiska sinne - varför i hela friden byta ut ett IP nummer och just bara för "myposition" men inte för Open/Close/Status...?
Om inte detta är en bugg så vet jag inte vad som är det.............................