Att mäta i ett kylskåp....

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1253
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Så jag råkade ha några Fibaro sensorer liggandes, ni vet bollar som mäter rörelse, temp med mera...

Jag la således en högt upp i kylen, och den andra i botten. Sedan en i mitten av frysen (har ett kombi kyl/frys skåp...). Resultatet var nedslående, Electrolux har gjort det riktigt dåligt. Vi hade 10-12 grader trots inställningen på 5 grader, frysen gick ibland upp till noll eller någon grad plus. Alltså riktigt kass. Rekomendationen brukar vara 4-5 grader i kylen, och minus 18 i frysen. Så jag ställde ned skåpet på lägsta nivån. Och nu är det mellan 3 och 6 grader i kylen (båda mätlägena), och frysen pendlar mellan -20 och -12. Bättre men inte bra i längden....

I vilket fall, en av sakerna med dessa sensorer är att de mäter rörelse. Som när man öppnar kylskåpsdörren.... 30 ggr per dygn i snitt (kom ihåg att jag inte jobbar längre, dvs pensionär typ....), Så vet man det också. Nytt sätt att använda rörelse sensorer med temp mätning..... 8-)
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1199
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Kan det vara så att "Fibaro-bollarna" har en viss egenuppvärmning som stör mätningen?
I vårt Kyl och Frys har jag 433 MHz-enheter med externa sensorer så det är bara temperaturgivarna som ligger inne i skåpen.
De visar temperaturen tämligen följsamt och bra jämfört med skåpens egna displayer.
Men jag kan ju inte logga när någon är i kylskåpet och tullar på något :D
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1253
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Säkert, jag har inte tagit höjd för det. Men det är ju bara batteridrift - hade det varit någon av mina Aeotec-7 multisensorer (som behöver USB matas för att de äter batterier formligen) så hade jag direkt sagt att dess templäsare är lite tiltad just pga USB matningen... Men där kan man i alla fall sätta offset värde.

Här är en graf med Kylen i max läget - den drar en del el i detta läge, så vi kommer nog byta snart men i alla fall:
Kylskåp.jpg
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
Post Reply