Fibaro Dimmer 2 med 3 olika brytare

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
ifMike
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 20 May 2023, 00:28

Hej!

Jag har haft en elektriker här som kopplat in spotlights i ett nyrenoverat hus. Jag berättade att jag skall köra Z-Wave dimmers, men han hade inte riktigt 100% koll på det. Han installerade brytare och lämnade med sig fjädrar till dessa Schneider brytare för att kunna använda som dimmers.

Mitt mål är att kunna styra dessa med Fibaros Dimmer 2 (vilket jag redan har inkopplat för spotlights i köket) men problemet är att i detta rum så finns det 3 "sammankopplade" brytare som alla kan styra delar av belysningen.

Jag ska försöka förklara:
  • I sovrummet har jag 6 spotlights som kan kontrolleras av brytare 1 och 2.
  • I garderoben/walk-in-closet har jag 4 spotlights som kan kontrolleras av brytare 2 och 3.
Fas, nolla och jord kommer genom uttag 1 i sovrummet. (Spotlights använder inte jorden)

TIll detta har jag köpt 2 st Dimmer 2.

Jag bifogar en bild som bättre illustrerar.

Min fråga är då. Kan jag ens använda Dimmer 2 för detta och fortfarande kunna använda alla uttag, dvs släcka på ex brytare 1 men sedan tända med brytare 2 och ändå kunna kontrollera via appen? Och har vi en elektriker här på forumet som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
dimmer2.png
Post Reply