Gardinstång, elektrisk med Z-Wave?

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Har då en ny bostad och just nu sitter gardiner som jag måste öppna och stänga beroende på solens belysning (söderläge....). Dessa sitter på C-gardinstänger just nu. Det lirar men manuellt....

Således, någon som har något tips om någon elektrisk gardinstång, gärna med integrerad Z-Wave styrning?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Såhär långt har jag kommit i mitt undersökande: Somfy, LuxaFlex och sedan någon udda lösning på kjell.com - återkommer när jag bestämt vilken jag skall testa in real life.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Och numera har jag installerat Somfy Glydea med full styrning - nice :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Om ni behöver, så har jag en bra firma här i Stockholm som kanske kan bidra 8-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Mja...
Själva Somfy Glydea skenan med motor fungerar med sin RTS styrning...

...men Somfy Tahoma Switch är en riktig dålig produkt. Den tappar kontakten med internet efter 45 sekunder, och sedan tar det låååång tid innan den får kontakt igen, och sådär håller det på - det är lite slumpartat.

Så jag återkommer, men just nu så är råder: Använd inte Somfy Tahoma Switch, och avvakta evnt inköp av Somfy i över huvudet taget, för det är himla svårt att få kontakt med Somfy support om vi säger så - och jag vet inte riktigt hur detta skall lösas ens....

Stay tuned....!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

TU332 skall Tahoma Switchen heta, annars lirar det helt enkelt inte. Jag fick en ny Tahoma Switch, TU332 istf TU132, och ja inkluderandet av de 8 gardinmotorerna gick bra för 3 stycken, men fem strulade mer än avancerat. Men in kom dom. Och just nu fungerar allt. Kommer gardiner till 7 av 8 gardinstänger på måndag, så då kan man börja testa lite mera. Såhär långt, med Home Assistant, ser jag fram mot det. Men ja se upp med vilken version av Tahona Switch som sagt...

Fransmännen har en del övrigt att fixa till, detta då appen bara klarar av att styra 5 av 8 motorer.... jaja.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply